مدیر مدرسه علمیه جامع بهبهان؛
۱۴۰۰-۱۱-۱۱

زبان گویای دانشگاه رضوی در ارائه بروز متون دینی الگویی برای حوزه علمیه است

حجت الاسلام جوکار دانشگاه رضوی را حوزه ای به روز در ارائه متون دینی دانست که می تواند الگوی خوبی برای حوزه علمیه در عرصه های مختلف باشد.

حجت الاسلام جوکار، مدیر حوزه علمیه جامع موسی بن جعفر شهرستان بهبهان واقع در استان خوزستان در گفت و گو با روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: شکر خدا یکی از خلاء هایی که متاسفانه در حوزه وجود دارد در این دانشگاه رضوی پر شده است و آن هم زبان گویا داشتن و به روز بودن برای ارائه متون دینی درعرصه بیرون حوزه و حتی عرصه های بین المللی است.
وی افزود: این دو جنبه را متاسفانه حوزه علمیه فعلا ورود جدی به آن نداشته تا بتواند با زبان روز علوم خود را ارائه کند نه تنها به داخل کشور، بلکه به بیرون کشور در عرصه بین الملل هم چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: البته الحمدالله با حضور حضرت آیت الله اعرافی این خلاء ها کم کم در حال پر شدن است اما اینکه از دو دهه قبل این اتفاق در این دانشگاه که البته باید بگوییم حوزه دانشگاه که ترکیبی از این دو مجمع علمی است اتفاق افتاده و خروجی های خوبی هم داشته است جای الگو برداری برای حوزه علمیه است.

دانشگاه رضوی الگویی زنده و موفق برای حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه جامع بهبهان بیان داشت: حوزه علمیه باید دانشگاه رضوی، این الگوی زنده و بالفعل و موفق را ببینند و بتوانند توسعه بدهند. بر همین اساس ان شاالله مسولین اینجا صدای بنده را بشنوند و با توجه به تجربه آموزش مجازی در زمان کرونا، زمینه استفاده از این نعمت را فراهم کنند.
وی افزود: شهرستان هایی در دور دست، با چند هزار کیلومتر فاصله تمایل به استفاده از این موقعیت و نعمت را دارند. بخش علوم حوزوی را که خود شهرستان های قوی در این زمینه می توانند پیش ببرند و بخش دانشگاهی را از ظرفیت علمی این نهاد به صورت مجازی استفاده کنند.

وی ادامه داد: ترکیب حوزه و دانشگاه را به این صورت که مباحث حوزوی آن با حوزه شهرستان و دانشگاهی آن به صورت مجازی با این دانشگاه باشد که این قطعا توسعه پیدا می کند و در تمام کشور می توانیم شاهد یک ضریب و جهش و پیشرفت قابل توجهی در این خلاء ای که عرض کردم باشیم ان شاالله.

مدیر حوزه جامع موسی بن جعفر بهبهان با آرزوی توفیق بیش از گذشته برای مسولان دانشگاه رضوی بیان داشت: منظورمان از این پیشنهاد تاسیس شعبه برای دانشگاه در شهرستان ها نبود چرا که هزینه بر بوده و ممکن است عدم توان مالی یا مشکلاتی دیگر بر سر راه اجرایی شدن آن وجود داشته باشد.
وی افزود: اما برخی شهرستان ها قابلیت ارائه فضا و امکانات را به طلاب دارند تا این ظرفیت دانشگاهی را به صورت مجازی برای علاقمندان فراهم کنند. ساختمان، سیستم، اینترنت، وهرآنچه که لازم است را در کنار دروس حوزوی می توانیم مهیا کنیم.

وی ادامه داد: محل برگزاری امتحانات، می تواند همان شهرستان زیرنظر نماینده دانشگاه و یا در پایان سال در همین دانشگاه حضوری باشد. تا به طور مستقیم از سطح ارائه محتوای درسی به صورت مجازی، دانشگاه مطلع شود. به هر حال اصل کار توافق شود روی راهکارها و پیشنهادها می شود صحبت کرد مهم خروجی آن است که نیروهایی  شبیه به خروجی های خود دانشگاه در شهرستان ها فارغ التحصیل شده و بتوانند دانش خود را در خدمت دین و جامعه ارائه کنند.

حجت الاسلام جوکار بیان داشت: سطوح مختلف حوزه را بحمد الله تا درس خارج در حوزه بهبهان داریم و در بخش خارج فقه و اصول خدمت حضرت آیت الله ناصری امام جمعه محترم شهرستان هستیم که درس خارج رسمی است و ثبت می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴۰ طلبه در شهرستان بهبهان مشغول تحصیل علوم دینی هستند از ترکیب سه حوزه علمیه با هم خبر داد که بر این اساس حوزه علمیه جامع موسی بن جعفر تاسیس شده و این فقط به خاطر صرفا تلفیق این سه مدرسه با هم نبوده بلکه از جهت وجود استعدادهایی در بهبهان و نیز تقسیم استان خوزستان به چند قسمت که منطقه جنوب شرق استان را زیر مجموعه شهرستان بهبهان ترسیم  کرده اند، صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رشته های تخصصی قرار است در آینده حوزه علمیه به استانها واگذار کند و نیز مراکز علمی و کاربردی که حوزه قرار بر راه اندازی آن دارد مجموعا سبب تقسیمات و تلفیق و ایجاد حوزه علمیه جامع شده که امیدواریم با توجه به استعداد و پتانسیل شهرستان بهبهان نسبت به دانشگاه شریف رضوی هم این همکاری صورت بگیرد تا ان شاالله زمینه توفیقات بیشتری فراهم شود.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید