۱۳۹۹-۱۱-۲۰

پژوهشی دیگر از دکتر جواد ایروانی دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی با عنوان شبهه‌پژوهی قرآنی

همزمان با ایام ولادت حضرت زهرا(س)، کتاب شبهه پژوهی قرآنی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی دکتر جواد ایروانی دانشیار دانشگاه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش روبط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی کتاب  شبهه پژوهی قرآنی، نخستین مجلد از سلسله مباحث شبهه‌پژوهی قرآنی است . و به بررسی شبهات اعتقادی دربارۀ قرآن می‌پردازد. اگرچه برخی از این شبهات به‌ظاهر تکرار شبهات کلامی قدیمی‌اند، اما برداشت متفاوت و فهم امروزی از آنها ضرورت بررسی و پاسخ‌گویی دوباره به آن‌ها را ضروری ساخته است. این شبهات گاه باور انسان به خدا را نشانه گرفته و گاه نقش الهی را در زندگی او کمرنگ کرده و گاه انسان را جای خدا نشانده‌اند. چندوچون هدایت الهی و مختار بودن آدمی، ارتداد و آزادی دینی، جهاد و خشونت دینی، قضاوقدر الهی و اندیشۀ انسانی، و رزاقیت الهی و جبرگروی اقتصادی ازجمله موضوعاتی است که در این کتاب به‌تفصیل بررسی شده‌اند.
کتاب حاضر مجموعه‌ای است که در آن با بهره‌گیری از معارف اصیل اسلامی و میراث عالمان پیشین، شماری از شبهات پرتکرار عصر حاضر در موضوعات اعتقادی پاسخ داده شده‌اند. این موضوعات با محوریت جبر و اختیار، تقدیرگرایی، قضاوقدر، و عدل الهی در موارد فقدان اختیار برای انسان، تنظیم گردیده‌اند. بااینکه امروزه این‌گونه شبهات در فضای مجازی و در قالب کتاب‌های الکترونیکی با عناوینی چون نقد قرآن و اسلام مجال ظهور یافته یا در پوشش رسانه‌های صوتی و تصویری در قالب برنامه‌هایی علمی پخش شده و گویی به‌تازگی کشف گردیده‌اند، اما باید گفت حجم فراوانی از این شبهات از سده‌های نخست مطرح بوده و امروزه صرفاً بازنشر شده یا لباس جدیدی بر تن کرده‌اند.
مباحث کتاب حاضر پس از سال‌ها تحقیق و مطالعه، و بحث در کلاس‌های مقطع دکتری، و نیز ارائۀ موضوعات آن در قالب مقالات علمی که با نقادی ارزیابان و اعمال نقدها همراه بوده، ساماندهی شده است. شایان ذکر است که چاپ 12 مقاله شامل پنج مقالۀ علمی-پژوهشی، چهار مقالۀ علمی-ترویجی، و سه مقالۀ ارائه‌شده در همایش‌های معتبر بین‌المللی، رهاورد این مجموعه مباحث برای جامعۀ علمی است.
در این کتاب می‌کوشیم با هدف پاسخ به شبهات، معارف ناب قرآنی را با توضیحاتی نسبتاً مفصل در اختیار خواننده قرار دهیم تا براساس شبکه‌ای از معارف قرآنی پاسخ پرسش‌های متعدد خود را در موضوعات مختلف اعتقادی بیابد.

حجت الاسلام جواد ایروانی دانش‌آموخته رشته علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و هم اکنون به عنوان دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی فعالیت می‌کند.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید