۱۳۹۷-۰۲-۲۳

معرفی دانشگاه

دانشگاه علوم اسلامی رضوی اولین مجموعه با رویکرد تلفیقی حوزوی دانشگاهی در ایران است که با همّت و دوراندیشی تولیت فقید آستان قدس رضوی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی رحمت الله علیه، در هجدهم مرداد 1363 همزمان با تشکیل نخستین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام رسماً افتتاح شد؛ مجموعه‌ای برآمده از دو مدرسۀ قدیمی و باسابقه میرزا جعفر و خیرات‌خان که در سال 1374 با تصويب اساسنامة آن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برنامة آموزشي آن به تصويب شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم رسيد. این دانشگاه با تأكيد بر اصالت حوزوي و با رسالت تربيت فقيه، مبلغ، محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم اسلامي و انسانی، به جذب و تربیت طلبه دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اهتمام داشته و دارد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همّت و دوراندیشی نماینده ولی فقیه و تولیت فقید آستان قدس رضوی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (رحمة الله علیه) در سال 1363 پایه گذاری شد و جامه ای نو بر پیکر حوزه علمیه میرزاجعفر و خیراتخان که هر یک دیرینه ای افزون بر چهار سده دارند، آراست. اساسنامه این دانشگاه که در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) واقع شده است، در سال 1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اکنون این دانشگاه با تأکید بر اصالت حوزوی و مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ریاست دانشگاه

دانشگاه علوم اسلامی تاکنون حضور شش رئیس را تجربه کرده است که دو رئیس اول و بخشی از ریاست رئیس سوم، پیش از تدوین و تصویب اساسنامه بوده است. دردوره تولیت حضرت آیت الله رئیسی حجت الاسلام و المسلمین دکتر وحدتی شبیری به عنوان چهارمین رئیس دانشگاه در اردیبهشت ماه 1397 معارفه شد و پس از وی حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط و هم اکنون حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری عهده دار این مسولیت شدند.

روسا پیشین به ترتیب از زمان تاسیس : حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدجواد مصطفوی ، آیت الله شیخ رجبعلی رضازاده ، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر وحدتی شبیری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط و حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری می باشند.

رشته های دانشگاه

در مقطع کارشناسی (8 رشته) : اقتصاد، حقوق، زبان و ادبیات عرب، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، تاریخ فرهنگ  و تمدن ملل اسلامی، جامعه شناسی

در مقطع کارشناسی ارشد (14 رشته) : حقوق بین الملل، حقوق خصوصی، علوم جزایی و جرم شناسی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اقتصادی، بانکداری اسلامی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، فقه و حقوق وقف، فلسفه و کلام اسلامی، دانش اجتماعی مسلمین، تبلیغ و ارتباطات دینی، دانش اجتماعی مسلمین،

در مقطع دکتری (6 رشته) : علوم قرآنی و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی(گرایش فقه جزایی) ، حقوق بین الملل ، حقوق کیفری و جرم شناسی، حقوق(گرایش خصوصی) ، فلسفه و کلام اسلامی

پردیس خواهران

خواهران می توانند در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تحصیل بپردازند ساختمان واحد خواهران به صورت مجزا از برادران در ورودی بست شیخ طبرسی حرم مطهر رضوی قرار دارد.

حوزه یا دانشگاه ؟

دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی همزمان با تحصیل در دانشگاه کلیه دروس حوزه علمیه را می گذرانند از این جهت پس از پایان تحصیل هم مدرک دانشگاهی مورد تایید وزارت علوم و هم مدرک حوزه علمیه دریافت خواهند نمود.

نحوه گزینش دانشجو

دانشگاه علوم اسلامی رضوی هر ساله در اسفند ماه شروع به ثبت نام از علاقه مندان به تحصیل در این دانشگاه می نمایند و در تیر ماه آزمون ورودی به صورت کتبی برگزار می گردد و پذیرفته شدگان وارد مرحله مصاحبه حضوری می شوند و پس از آن تحقیقات محلی از پذیرفته شده به عمل خواهد آمد.

برشور معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی را از اینجا دریافت کنید.

جهت ثبت نام و مشاهده شرایط ثبت نام به صفحه راهنمای آزمون ورودی مراجعه نمایید


همچنین می توانید سوالات خود را نسبت به دانشگاه در قسمت نظرات بپرسید.

افزودن دیدگاه جدید:
سلام علیکم ببخشید یک سوال داشتم آیا کسی که متولد سال 71 هست با مدرک دیپلم هم میتونه برای ورود به دانشگاه علوم اسلامی رضوی ثبت نام بکنه ؟
دوره کارشناسی ویژه برادران دیپلم نظام جدید متولدین 1379 به بعد( زیر بیست سال) دوره کارشناسی ویژه طلاب سطح یک متولدین 1374 به بعد (زیر بیست و پنج سال ) دوره کارشناسی ارشد ویژه برادران و خواهران غیر شاغل متولدین 1369 به بعد ( زیر سی سال) دوره دکتری برادران و خواهران غیر شاغل متولدین 1364 به بعد ( زیر 35 سال ) ضمنا برادران در صورت داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم دوسال به محدودیت سنی اضافه می شود . خواهران و برادران فرزند شهید یا آزاده یا جانباز 25 درصد به بالا از محدودیت شرط سنی تا حداکثر پنج سال اختلاف معاف هستند.
با سلام و احترام تحصیل در دانشگاه علوم اسلامی رضوی رایگانه یا باید شهریه پرداخت کنیم ؟

In reply to by سلیمی

با سلام تحصیل به صورت رایگان می باشد

سلام با توجه به شرایط کنکنی و تعویق ازمون های جامع سراسری، ارشد و دکتری . جای سوال است که ایا ازمون پذیرش دانشگاه رضوی کماکان در تاریخ قبلی برکزار میشود ؟
سلام علیکم و رحمه الله برکاته و تحیه والثنا حضرات اقایان دانشگاه رضوی،ضمن عرض خداقوت و تبریک عید سعید فطر از حضراتعالی استدعا میگردد که ازمون ورودی دانشگاه را به بعد از کنکور سراسری تعلیق فرمایید
سلام ببخشید که مزاحم میشم خواستم بپرسم تاریخ دقیق ازمون کارشناسی ۹۹ کی هستش؟؟

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید