۱۳۹۵-۰۹-۲۱

به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی پیش نشست کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی برگزار شد

دکتر جواد ایروانی عضو هیات علمی دانشگاه در پیش نشست قرآن و علوم انسانی گفت : در عرصه علوم انسانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی پتانسیل قوی دارد بویژه رشته علوم قرآنی یکی از قویترین مجموعه ها در کشور است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، حجت الاسلام دکتر جواد ایروانی، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر علوم انسانی مبتنی بر قرآن کریم، گفت: مقام معظم رهبری، از اوایل سال 80 در رابطه با ایجاد تحول در زمینه علوم انسانی و تحقیق و نوآوری در این حوزه تاکید دارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: رهبری  معظم انقلاب همچنین تاکید دارند، مبنای علوم انسانی باید بر محور قرآن باشد و ریشه، پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن و احادیث معصومین علیهم السلام مبتنی بر قرآن باید یافت اگر مبنا قرآنی باشد، متفکران و صاحب نظران در علوم انسانی می توانند بناهای رفیعی را بنا نهند.
حجت الاسلام دکتر جواد ایراوانی در ادامه بیان کرد : ما بعد از انقلاب اسلامی و پایان جنگ، به توفیقات زیادی دست یافته ایم، اما متاسفانه در مجموعه علوم انسانی نه تنها تولید کننده نبودیم و نیستیم، بلکه از مرزهای خود هم فاصله گرفته ایم.
وی با بیان اینکه بومی سازی علوم انسانی دو شاخصه دارد، تصریح کرد: باید بر اساس شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور و در راس همه کارها قرآن کریم بومی سازی صورت گیرد. این بدان معنی است که در همه علوم انسانی به اسلامی و ایرانی بودن توجه شود.
استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به تشریح تفاوت علوم طبیعی و علوم انسانی پرداخت و اضافه کرد: در علوم پایه و طبیعی هنگامی که فرمولی کشف می شود آن فرمول حقیقت جهان شمول و ابدی است، در حالی که در علوم انسانی لزوما این گونه نیست.
وی تصریح کرد: مجموعه علوم انسانی بر بحث های فلسفی، تحلیل روابط علی و معلولی و راهکارها و مبانی مکتبی استوار است. تجربه منحصر به فرد غربی هاست، آنان برای یافتن یک رابطه علی و معلولی به سطح جامعه می روند و بررسی می کنند.
ایروانی افزود: باید عقل، تجربه و وحی هر سه دست به دست هم داده تا یک علم اسلامی شکل بگیرد. اما نباید متوقع باشیم که این کار با سرعت صورت پذیرد، بلکه سال ها وقت لازم است تا با گفتمان، انگیزه و سمت و سو دادن به مقالات به این مهم دست یابیم.

 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید