تعابیر خاص پیامبر نسبت به فاطمه تبیین شود
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ارمغان اخلاق سلسله مطالب اخلاقی بیان شده در درس خارج فقه وقف آیت الله احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه میرزاجعفر دانشگاه رضوی است که روشنگر مسیر فضل و کمال بوده و با هدف دستیابی به آرامش و رستگاری از کلام اهل بیت علیهم السلام به صورت پیوسته منتشر می شود.
متن سخنان وی از قرار زیر است:
ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را خدمت شما تسلیت عرض می کنم.
پیامبراکرم(ص) تعابیری نسبت به دخترشان حضرت زهرا(س) فرمودند که این تعابیر و تعاریف از روی احساس و عشق و علاقه وافر یک پدر به فرزند نیست.
پیامبر(ص) از جهت پدر بودن به فرزندش علاقه و عواطف فراوان دارد و در اوج محبت است چون غریزه خدادادی است که نه تنها امر مذمومی نیست بلکه ممدوح است، البته تا وقتی که این غریزه در مقابل خداوند نباشد.
معصومین به عنوان انسان های کامل در امور ممدوحه نیز کامل هستند. همانطور که در عبودیت و شناختشان در حد اعلی و کمال هستند، در جهات انسانی و غریزه های خدادادی هم در حد اعلی هستند.
محبت پیامبر(ص) یا امام حسین(ع) به فرزندانشان حداکثری است چون در همه چیز کامل هستند و این محبت حداکثری وقتی در مقابل خداوند قرار می گیرد فدا می شود چنانکه حضرت علی اکبر فدا می شود.
ائمه محبت حداکثری دارند اما بیانات آنها از روی عواطف بشری نیست، بلکه بر اساس آموزه های قرآنی و وحی و از روی معرفت است.
در صلواتی که بر ائمه از امام حسن عسکری داریم صرفا به کار بردن این تعابیر برای اجدادشان نیست بلکه این آموزه های قرآن است که در مورد ائمه به صور مختلف جاری می شود.
تعابیر خاصی که پیامبر اکرم(ص) نسبت به حضرت زهرا(س) دارند در مورد بقیه فرزندانشان ندارند! اگر این تعابیر بر اساس محبت پدری بود باید برای سایر فرزندان هم استفاده می شد پس معلوم می شود که مقام حضرت زهرا(س) چقدر بالاست که پیامبر این تعابیر را به کار بردند.
این نکات باید برای مردم علاوه بر بیان، تبیین هم شود یعنی موشکافه به آن بپردازیم مثلا پیامبر(ص) فرمودند «فاطمة أم أبیها» یا اینکه حضرت فرمودند « وَ هِيَ رُوحِيَ اَلَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ » این تعبیرات را چرا به کار بردند؟ این ها بیان شود معرفت مردم بالاتر می رود.
ان شاء الله خداوند توفیق به کسب معرفت نسبت به ائمه علیهم السلام بدهد.