فعالیت علمی فرهنگی دانش آموختگان دانشگاه رضوی در فراسوی مرزها
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مراسم سی و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در مسجد جامع کبود ایروان یادگاری از ایران با حضور توده های مردم از ارمنی و ایرانی برگزار شد.
در این مراسم که با حضور شخصیت های علمی و فرهنگی دینی، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران نظیر سفیر ایران در ارمنستان، معاون بین الملل اسقف اعظم ارامنه در ارمنستان، اساتید دانشگاه و دیگر مهمانان برگزار شد، دانش آموختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی دکتر محمد اسدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان به همراه حجج اسلام والمسلمین دکتر جواد معین، معاون روابط ملی و بین الملل حوزه علمیه خراسان، محسن اسدی موحد، دانشجوی دکتری بین الملل دانشگاه رضوی و عضو مجمع طلاب زبان دان حوزه و سید احمد مؤید، امام جماعت مسجد کبود نیز حضور داشته و به ایراد سخن پرداختند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دانش اموخته دانشگاه رضوی در ابتدای سخنان خویش گفت: مایهی افتخار و توفیق است که امروز، در این مکان فرهنگی و معنوی که ریشه در تاریخ ، تمدن و فرهنگ ایران دارد یعنی مسجد کبود ایروان، در کنار شما فرهیختگان و اندیشهورزان، درباره شخصیتی سخن بگوییم که در عصر بحرانهای اخلاقی و معنوی، سخن از کرامت انسان گفت.
وی افزود: ایشان در روزگار خشونت و جنگ، بر صلح و عدالت پای فشرد؛ و در دنیایی که قدرت، و زر و زور معیار ارزشگذاری شده بود، اخلاق را بهمثابه معیار اصلی عدالت اجتماعی مطرح کرد.
دکتر اسدی بیان داشت: امروز در سیوششمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، آنچه ما را گرد هم آورده، صرفاً بزرگداشت یک شخصیت سیاسی یا دینی نیست؛ بلکه گرامیداشت یک تفکر، یک منظومهی فکری و یک نگاه انسانمحور به جامعه، جهان و هستی است. سخن از انسانی است که توانست در دل بحرانهای تاریخی و اجتماعی، صدایی متفاوت باشد؛ صدایی برخاسته از عمق ایمان به خداوند، اخلاق، معنویت، و دغدغهی عدالت.
وی افزود: ما امروز بیش از هر زمان نیاز به توسعه و معرفی ارزشهای معنوی و اخلاقی در جامعه داریم جامعه امروز، به ویژه جهان غرب و سرمایه داری اخلاق و معنویت را از یاد برده و اگر هم یادی از آن می شود فقط در حد کلام و ظاهری فریبنده است.
وی ادامه داد: امروز شاهد مرگ اخلاق و معنویت در جهان زر و زور و سرمایه داری غربی هستیم نمونه آن سکوت شرم آور مدعیان حقوق بشر و آزادی در باره جنایاتی که در فلسطین و غزه اتفاق افتاده و هروز هم یبشتر می شود .
بازتعریف معنویت در عصر مدرن از سوی امام خمینی (ره)
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: برای امام خمینی (ره)، معنویت تنها عبادت فردی یا زهد اجتماعی نبود؛ بلکه زیرساخت اصلی تحول اجتماعی بود. او باور داشت که هر نوع پیشرفت، اگر بر پایه اخلاق و معنویت بنا نشود، منجر به تبعیض، فساد و فروپاشی خواهد شد.
وی افزود: معنویت از نظر ایشان، نیرویی است که نه تنها انسان را از درون تهذیب میکند، بلکه جامعه را نیز به سوی همدلی، اعتماد و انسجام سوق میدهد.
دانش آموخته دانشگاه رضوی با نقل کلام «مملکت اگر بخواهد استقلال پیدا کند، باید اول از خودش شروع کند؛ تهذیب نفس، اصلاح اخلاق» از امام (ره) بیان داشت: ایشان در شرایطی که میتوانستند مانند بسیاری از رهبران پس از انقلاب، به قدرت صرف تکیه کنند، به اخلاق بازگشتند؛ به مدارا، به عفو، به دعوت، و به بازسازی رابطه میان فرد و جامعه، و میان سیاست و اخلاق. این بازگشت به اخلاق، نه یک تاکتیک، بلکه یک اصل بود.
دعوت به صلح، گفتگو و احترام متقابل
دکتر محمد اسدی گفت: امام خمینی (ره) از اولین روزهای پس از انقلاب اسلامی، صلح را نهفقط در قالب آتشبس نظامی، بلکه بهعنوان یک فرهنگ زیست انسانی مطرح کرد. فرهنگی که مبتنی است بر گفتوگو بهجای تحمیل، شفافیت بهجای پنهانکاری، و احترام به تفاوتها، نه دشمنپنداری آنان بنا شده است.
وی افزود: امام(ره) بارها در بیانات خود بر احترام به ادیان الهی و پیروان آنها تأکید کرد و جوامع انسانی را دعوت کرد تا بهجای مرزبندیهای قومیتی و دینی، از مسیر معنویت، به هم نزدیک شوند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: امروز در جهان، بهرغم همهی پیشرفتها، ما شاهد افول اخلاق در عرصه بینالمللی هستیم از جنگها و فقر گرفته تا تحقیر ملتها، فشارهای ناعادلانه و استانداردهای دوگانه.
وی افزود: شاید این بحرانهای اخلاقی، ما را بیش از پیش به این سؤال اساسی بازگرداند که آیا وقت آن نرسیده که بازگشت به اخلاق و معنویت، محور گفتوگوهای جهانی قرار گیرد؟
دانش آموخته دانشگاه رضوی در پایان بیان داشت: ما امروز از سرزمین ارمنستان، از ایروان، در دل قفقاز، و از درون مسجد کبود که نماد همزیستی فرهنگهاست سخن میگوییم. سخنی که با صدای امام خمینی (ره) آغاز شد و با همت ملتها، میتواند ادامه یابد برای ساختن جهانی انسانیتر، برای بازگرداندن اخلاق به روابط اجتماعی، و برای آنکه صلح و آرامش نه شعار، بلکه تجربهای برای همهی ملتها باشد.
حجت الاسلام دکتر معین، مدیر ارتباطات ملی و بینالملل حوزه علمیه خراسان و دانش اموخته دانشگاه رضوی نیز در این مراسم بیان داشت: اندیشههای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی چراغ راهی برای تعالی فردی و پیشرفت جوامع است از این رو باید بر ضرورت تحقق معنویت و اخلاق در تمام ابعاد زندگی و توجه به عدالت اجتماعی به عنوان میراث ارزشمند امام راحل تأکید کرد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) با زندگی و سخنان خود نشان دادند چگونه میتوان با تکیه بر اخلاق و معنویت، بهسوی یک زندگی معنادار و پرثمر حرکت کرد، افزود: زندگی امام راحل یک الگوی زنده بود که نشاندهنده توانایی انسان برای دستیابی به آرامش و رضایت درونی از طریق پیروی از راهنماییهای الهی و مراقبت از رشد معنوی است.
حجتالاسلام معین تصریح کرد: از نظر امام، معنویت و اخلاق چیزی فراتر از عبادات ظاهری است و ایشان معتقد بودند معنویت باید در تمامی جنبههای زندگی انسان تجلی پیدا کند و افراد باید در رفتار، گفتار و تصمیمگیریهای روزانه خود به اصول معنوی پایبند باشند.
وی ادامه داد: این مسیر تنها راهی است که میتواند جامعه را به سوی تکامل و سعادت واقعی هدایت کند.
حجتالاسلام معین با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) تاکید داشتند که اخلاق و معنویت نه تنها عامل نجات فردی بلکه عاملی کلیدی برای تحقق عدالت و پیشرفت اجتماعی است، گفت: با توجه به این دیدگاه، معنویت و مسائل روحانی از اساسیترین و پررنگترین مفاهیم در اندیشههای امام خمینی(ره) است و این موضوع میراثی ارزشمند برای تمامی انسانها بهمنظور دستیابی به کمال و سعادت حقیقی به شمار میآید.
وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) همواره عدالت اجتماعی را بهعنوان یک ضرورت حیاتی برای ثبات و توسعه جامعه معرفی میکردند و از دیدگاه ایشان، عدالت باید در تمامی ابعاد جامعه از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تحقق یابد؛ همچنین ایشان بر توزیع عادلانه منابع، حمایت از مستضعفان و ایجاد فرصتهای برابر برای همه افراد جامعه تأکید داشتند.
اندیشههای امام چراغی روشن در مسیر تعالی جوامع
مدیر ارتباطات ملی و بینالملل حوزه علمیه خراسان بیان داشت: اندیشههای امام خمینی(ره) همچنان بهعنوان یک چراغ راهنما برای تمامی کسانی است که در پی ساختن جهانی بهتر و عادلانهتر هستند و اخلاق، معنویت و عدالت اجتماعی اصولی هستند که میتوانند در هر زمانی و مکانی، جوامع را بهسوی تعالی و پیشرفت هدایت کنند.
دانش آموخته دانشگاه رضوی گفت: امام خمینی(ره) بهعنوان معمار انقلاب اسلامی ایران، همواره بر اهمیت عدالت اجتماعی تأکید داشتند و آن را بهعنوان یک ضرورت حیاتی برای ثبات و توسعه جامعه معرفی میکردند.
حجتالاسلام معین عنوان کرد: عدالت اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره) به معنای توزیع عادلانه منابع، فرصتها و امکانات در بین تمامی افراد جامعه است و از دیدگاه ایشان، عدالت اجتماعی نباید صرفاً در یک بعد خاص از جامعه محدود شود بلکه باید بهصورت جامع در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تحقق یابد.
مدیر ارتباطات ملی و بینالملل حوزه علمیه خراسان با اشاره به ابعاد عدالت اجتماعی در اندیشه امام راحل، بیان داشت: در بعد اقتصادی، امام خمینی(ره) تاکید داشتند که ثروت و منابع باید بهصورت عادلانه در جامعه توزیع شود تا فاصله طبقاتی کاهش یابد و فقر از بین برود؛ ایشان همواره بر لزوم حمایت از مستضعفان و محرومان جامعه تأکید میکردند و خواستار ایجاد سیستمی بودند که در آن همه افراد بتوانند به اندازه تلاش و شایستگی خود از منابع بهرهمند شوند.
وی افزود: در زمینه سیاسی، امام خمینی(ره) بر لزوم مشارکت همهجانبه مردم در اداره کشور و تصمیمگیریهای سیاسی تأکید داشتند و از دیدگاه ایشان، حکومت باید نماینده واقعی اراده مردم باشد و تمامی افراد جامعه، بدون هیچگونه تبعیض نژادی، دینی یا جنسیتی، باید فرصت برابر برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی را داشته باشند.
تحقق عدالت در همه ابعاد از منظر امام خمینی(ره)
حجتالاسلام معین یادآور شد: در بعد فرهنگی نیز امام خمینی(ره) بر اهمیت تقویت فرهنگ عدالتخواهی و برابری در میان تمام اقشار جامعه تأکید داشتند و از نظر ایشان، فرهنگ جامعه باید به گونهای شکل بگیرد که در آن هر فرد، صرفنظر از پیشینه و شرایط اجتماعی خود، بتواند به حقوق و مسئولیتهای خویش دست یابد.
وی ادامه داد: اندیشههای امام خمینی(ره) در مورد عدالت اجتماعی همچنان بهعنوان یک نقشه راه برای دستیابی به جامعهای عادلانه و توسعهیافته مطرح است و عدالت اجتماعی نه تنها یک هدف، بلکه وسیلهای برای تضمین صلح، پایداری و توسعه پایدار در هر جامعهای است. امید است با بهرهگیری از این اصول و ارزشها، برای ساختن جهانی بهتر و عادلانهتر تلاش کنیم.
عزت انسانی با تکیه بر دین و معنویت
معاون بینالملل اسقف اعظم ارامنه در ارمنستان، با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) توانست قدرتهای جهانی را به چالش بکشاند، تأکید کرد: امام راحل این واقعیت را ثابت کرد که تنها مسیر دستیابی به شرافت و عزت انسانی از بستر دین و معنویت ممکن است و مکتبی را بنیان نهاد که با تکیه بر مبانی الهی و ارزشهای والای دینی، هویت اصیل و کرامت ذاتی انسان را به جامعه بخشید.
پدر ناتان با اشاره به اینکه آنچه امام خمینی(ره) بیان کرد، امروزه به اصول و مبانی حکومتداری در کشورهای ایران و ارمنستان تبدیل شده است، گفت: هویت ملی و عزت انسانی، جلوهای از اعتقادات و بینش امام راحل بود. ایشان همواره تأکید داشت انقلاب اسلامی برای مردم است؛ برای عزت، اصالت هویتی انسان، استقلال، آزادی، سربلندی و شرافت انسانی پایهگذاری شده است. شاهدیم که تمام آرمانها و ایدههای حضرت امام خمینی(ره)، یکی پس از دیگری محقق شده و به ثمر نشسته است.
وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی حقوق اقلیتها را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که پیش از انقلاب و در دوران حکومت محمدرضا شاه اثری از آن یافت نمیشد و شرایط اقلیتهای مذهبی در آن دوران بسیار نامطلوب و غیرقابل قبول بود. ایشان با اهتمام به عدالت و حقوق اقشار مختلف جامعه، زمینهساز ارتقای وضعیت اقلیتها و به رسمیت شناختن جایگاه آنان شد.
وحیانی بودن و روحانی بودن رمز پایداری اندیشه امام
معاون بینالملل اسقف اعظم ارامنه با تأکید بر اینکه رمز بقای مکتب امام خمینی(ره)، وحیانی و روحانی بودن اندیشه و بینش ایشان است، خاطرنشان کرد: امام(ره) مکتبی را پایهگذاری کرد که آثار آن تا امروز در جوامع مختلف احساس میشود و بیشک تداوم خواهد یافت.
پدر ناتان در پایان با اشاره به اینکه عشق الهی در وجود امام خمینی(ره) متجلی شده بود، اظهار داشت: به همین جهت، انقلاب امام نیز یک انقلاب الهی، روحانی و آسمانی است که مسیر عزت و کرامت انسانی را به جهانیان نشان داد و همچنان چراغ راه صداقت، انصاف و شرافت برای تمام بشریت باقی خواهد ماند.