کسب مقام رضای خدا
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در مراسم هیئت میثاق با ولایت در محل مسجد میرزاجعفر واقع در حرم مطهر رضوی با قرائت آیه ۱۸۳ سوره آل عمران«ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدۡ جَمَعُواْ لَكُمۡ فَٱخۡشَوۡهُمۡ فَزَادَهُمۡ إِيمَٰنࣰا وَقَالُواْ حَسۡبُنَا ٱللَّهُ وَنِعۡمَ ٱلۡوَكِيلُ» به بحث اطاعت پذیری و جلب رضایت خدا پرداخت.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: یکی از سرمایه های گرانقدر و ارزشمندی که انسان دارد وقت است که می تواند با هزینه کردن آن سرمایه ای به دست آورد. عمری که خدا به او داده اگر در مقابل این فرصت سرمایه بدست آورد امر دنیا و آخرتش تامین است که آن هم جلب رضایت خداست.
وی افزود: اینکه ازچه راهی میتوانیم رضایت خدا را به دست آوریم آیات و روایات پرمعنا و حکمت آمیز اهل بیت راهنمایی می کند. مهم این است که انسان اراده کند و تصمیم بگیرد تا با یاری خدا به دنبال جلب رضایت خدا باشد هیچ چیز در این دنیای فانی ارزش آن را ندارد که حتی لحظه ای عمر را بیهوده صرف آن کنیم.
رضایت خدا
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: یک دستورالعمل کلی اهل بیت دادند که «رضاالله رضانا اهل بیت» جلب رضایت اهل بیت سبب کسب رضایت خداست.
وی افزود: اهل بیت علیهم السلام راضی باشند خدا راضی می شود اما چه چیزی آنها را راضی می کند همان چیز سبب رضایت خدا هم می شود.
وی ادامه داد: اگر نعوذ بالله رفتار و گفتاری داشتیم که موجب ناراحتی اهل بیت شود ناراحتی خدا را در پی خواهد داشت. این یک ملاک کلی است که ببینیم اهل بیت در طول زندگی چگونه بودند و چه چیزی سبب رضایت یا نارضایتی آنها بوده که به همان عمل کنیم.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: اهل بیت علیهم السلام به مقامی رسیدند که محور رضایت و غضب خدا قرار گرفتند و در راس همه آنها زهرای اطهر سلام الله علیه است که فرمودند « إن الله لیغضب لغضب فاطمة و یرضی لرضاها»
وی افزود: چه مقام بلند و عظمتی است که محور رضای خدا قرار گرفتن! اهل بیت به دنبال چه عاملی محور رضای خدا قرار گرفتند تفاوت آنها با ما در چیست؟ تفاوت در اطاعات خداست.
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: امیرالمومنین علی(ع) فرمود «رضى الله سبحانه مقرون بطاعته» یعنی کسی که دنبال جلب رضای خداست باید مطیع او باشد از راه دیگری به دست نمی آید ملاک اطاعت خداست که رضایت او را در پی دارد این درجه اطاعت و بندگی است که موقعیت انسان را نسبت به خدا روشن می کند هرمقدار بیشتر غرق در آن باشید رضای خدا را بیشتر خواهید داشت.
وی افزود: هرکه همه زمان و عمرش را مصروف اطاعت از خدا کرده و لحظه ای تخلف نداشته، جا دارد که محور رضا و غضب خدا شود. اما هرچه نسبت به آن توفیق کمتری پیدا کنند از این مقام فاصله می گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: اگر از این مطلوب فاصله گرفتیم برای جبران آن اهل بیت(ع) دستور العمل دارند که در یکی از فرمایشات امیرالمؤمنین علی(ع) آمده« ثلاث يبلغن بالعبد رضوان الله: كثرة الاستغفار، وخفض الجانب وكثرة الصدقة» سه چیز عبد را به مقام رضای خدا می رساند.
وی افزود: یک کثیرالاستغفار بودن است چرا که استغفار یک کیمیا و گنج بزرگ است از گنه کارترین افراد تا پاک ترین انسان ها نظیر پیامبر خاتم(ص) می توانند از این ذکر استفاده کنند.
وی ادامه داد: در احوال پیامبر اکرم بهترین خلق و پاکترین انسان ها دارد که روزانه ۳۶۰ مرتبه استغفار می کردند و نسبت به آن در بین اولاد و نزدیکان و اصحاب و امت سفارش داشتند. کسی که دامنش آلوده شده و از رضای خدا فاصله گرفته راهش توبه است این کثرت فاصله را کم و جبران می کند.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: دومین مورد که جبران فاصله انسان با رضای خدا را دارد تواضع است خدا انسان های متواضع را خیلی دوست دارد. اگر کسی موقعیت مالی و مقامی دارد بداند این از سمت خداست و وقتی متواضع باشد خدا از او راضی می شود خدا از انسان متکبر دوری می کند معنا ندارد انسانی که خلقتش از نجاست بود و انتها هم جیفه و مردار است یعنی از خود چیزی ندارد که به آن بنازد، نکبر و غرور داشته باشد.
وی افزود: تواضع جلب محبت خدا و انسان را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر فاصله با مقام رضای خدا را کم می کند. هرچه جاه و مقام و موقعیت انسان بالا باشد تواضع از او زیباتر است مگر نادان جاهل که نوع افراد متکبر اینطور هستند بنابراین وقتی متوجه می شوند که دیر شده و فرصت را از دست دادند.
استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: سومین جبران کننده فاصله با مقام رضای خدا کثرت صدقه است که فاصله را کم می کند.
وی افزود: با پیروی از خدا و دستورات اهل بیت هرچه بیشتر خود را به خدا نزدیک می کنیم که این کار دنیا و آخرت را آباد می کند اگر دنبال رضایت مردم باشید به آن نمی رسید چراکه سلایق متفاوت است و این رضایت هم دائمی و پایدار نیست بلکه به کوچکترین چیزی از بین می رود و از سوی دیگر نفع مالی و معنوی هم ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: در آیه 173 سوره آل عمران خداوند یک گروهی را معرفی می کند که به دنبال رضایت او هستند این گروه خاصی است از همراهی آنان از عهده هرکسی برنمی آید!
وی افزود: در جنگ تحمیلی همه نتوانستند همراهی کنند جمع خاصی کمر به همت بستند که عده ای شهید و عده دیگر مجروح و اسیر شدند تا با پیروزی ما به پایان رسید و البته در این بین عده ای نیز روسیاه شدند بعد آن هم اتفاقاتی افتاد و عده ای جا ماندند.
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان بیان داشت: مردم دنیا با همه توان و ابزار و قدرتی که دارند بر علیه این گروه خاص دست به یکی کردند تا آنها را بترسانند که دست از عقیده و ایمان خویش بردارند دست از یاری مظلوم و حق طلبی بردارند اما در مقابل خداوند کاری می کند که ایمان آنها در این مسیر زیاد شود و خداوند برای آنها کافی است چرا که دنبال رضایت خدا هستند از این رو او یاریشان می کند.
وی در ادامه گفت: در زیارت حضرت زهرا(س) ایشان بضعة النبی یعنی جگرگوشه پیامبر معرفی شدند. در اهل بیت دو نفر این عنوان را برای پیامبر دارند یکی حضرت زهرا و دیگری حضرت رضا (ع) است.
وی افزود: فاطمه روح پیامبر است یعنی وجود پیامبر است این مقام و موقعیت فاطمه است. وقتی وارد می شد پیامبر به استقبال او می رفت و احترام می گذاشت این مقامی است که در وهم انسان هم نمی گنجد.