رئیس دانشگاه رضوی مطرح کرد؛
۱۴۰۳-۰۷-۲۱

از تاکید برخلوص نیت برای خدا تا دوری از کسالت و سستی

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید ضمن تاکید بر خلوص نیت در کارها برای خدا و بیان تفاوت ریا و سمعه و لزوم دوری از آنها، کسالت و سستی را بلای عمر انسان دانست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان و استادان و کارمندان این نهاد علمی فرهنگی در مراسم آغاز سال تحصیلی فرازی از دعای امام زمان(عج) به نقل از حضرت رضا علیه السلام را چنین قرائت کرد «اللّٰهُمَّ وَاجْعَلْ ذٰلِكَ لَنا خالِصاً مِنْ كُلِّ شَكٍّ وَشُبْهَةٍ وَرِياءٍ وَسُمْعَةٍ، حَتَّىٰ لَا نَعْتَمِدَ بِهِ غَيْرَكَ، وَلَا نَطْلُبَ بِهِ إِلّا وَجْهَكَ وَحَتَّىٰ تُحِلَّنا مَحَلَّهُ، وَتَجْعَلَنا فِي الْجَنَّةِ مَعَهُ؛ وَأَعِذْنا مِنَ السَّأْمَةِ وَالْكَسَلِ وَالْفَتْرَةِ، وَاجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ، وَتُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ، وَلَا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا، فَإِنَّ اسْتِبْدالَكَ بِنا غَيْرَنا عَلَيْكَ يَسِيرٌ، وَهُوَ عَلَيْنا كَثِيرٌ»

وی افزود: با اظهار ارادت محضرشان می‌گوئیم «اللّٰهُمَّ وَاجْعَلْ ذٰلِكَ لَنا خالِصاً مِنْ كُلِّ شَكٍّ وَشُبْهَةٍ» خدایا این موقعیتی که فراهم کردی که در خط امام زمان(عج) و جزو حزب ایشان باشم این را برای ما خالص از هر شک قرار بده!

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شک برطرف شود و انوار الهی به ما بتابد، این با خدمت و زحمت و جهاد و تلاش خالصانه برای خدا فراهم می شود یکی از چیزهایی که تا آخر عمر با ماست و حالت تکلیفی ندارد همین شک است که آدم را خراب می کند.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: مسیری که شما عزیزان در پیش گرفتید مسیر کسب علم و دانش دین و توجه شما به ساحت مقدس حضرت پروردگار و اولیای خدا است که باعث زدوده شدن شک از دلها می شود آنگاه که این مقام یقین را بعد از شک به دست بیاورید زندگی و نگاه شما عوض می شود.

وی با قرائت «كُلِّ شَكٍّ وَشُبْهَةٍ وَرِياءٍ وَسُمْعَةٍ» بیان داشت: کار اگر برای نمایش دادن به دیگران باشد هیچ ارزشی ندارد ارزش یک لحظه و یک نفس ما بیش از همه این دنیایی است که خدا خلق کرده است« لَيْسَتْ لِأَبْدَانِكُمْ ثَمَنُ إِلاَّ اَلْجَنَّةُ» بهشتی که خدا خلق کرده قیمت بدن‌های شماست خودتان را ارزان نفروشید برای خدا کار کنید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: تفاوت سمعه و ریا در این است که در ریا کار را برای دیده شدن جلوی مردم انجام می دهد اما سمعه چنین است که کاری انجام داده کسی ندیده بنابراین به صورت مثلا کنایه و یا صراحت بیان می کند که دیگران تعریف کنند. که این هم ارزش کار را نابود و صفر می کند.

 وی با قرائت«حَتَّىٰ لَا نَعْتَمِدَ بِهِ غَيْرَكَ، وَلَا نَطْلُبَ بِهِ إِلّا وَجْهَكَ» بیان داشت:  اگر این خلوص ایجاد و شک ها بر طرف شد دیگر به غیر خدا فکر نمی کند و فقط وجه الله برای او مهم است وجه الله خدا و اولیا خدا هستند هر قدمی می خواهد بردارد خدا را در نظر می گیرد امام زمان(عج) امام رضا(ع) را که ناظر بر همه افعالَ مؤمنین قرار داده است در نظر می گیرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به«تُحِلَّنا مَحَلَّهُ» بیان داشت: خدایا آنقدر این در خط بودنم استمرار پیدا کند و دور بودنم از ریا و سمعه که من هم محله با امام رضا علیه السلام شوم هرجا که ایشان زندگی می کند من همان جا باشم!

وی خطاب به طلاب و دانشجویان گفت: شما هم محله امام رضا علیه السلام قرار دادند که در این فضای معنوی سکونت و تحصیل دارید ان شالله هم محله امام زمان(عج) قرار بگیرید.

وی با اشاره به«وَتَجْعَلَنا فِي الْجَنَّةِ مَعَهُ» گفت: و این که عاقبت کار ما هم این باشد که در بهشت همراه امام زمان(عج) باشیم در مقام و موقعیتی که اولیا خدا دارند حضور داشته باشیم.

سه بلای خانمان سوز

 رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به فراز« وَأَعِذْنا مِنَ السَّأْمَةِ وَالْكَسَلِ وَالْفَتْرَةِ» بیان داشت: خدایا از سه بلای خانمان سوز و از بین برنده عمر و سرمایه مرا بر حذر قرار بده! سامه یعنی خستگی، کسل کسالت و بی حالی و فترة یعنی سستی، انسان گاهی نشاط دارد برنامه ای که دوست دارد را با نشاط دنبال می کند اما خستگی و کسالت و سستی اگر در مسیر عبادت قرار بگیرد انسان را نابود می کند.

وی افزود: «وَاجْعَلْنا مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِينِكَ» مرا از کسانی قرار بده که یار و یاور دینت هستند بگذار کمک دینت باشیم « وَتُعِزُّ بِهِ نَصْرَ وَلِيِّكَ» ما را از کسانی قرار بده که به یاری ولی تو اقدام می کنند در آن نصرت عزت مدارانه و پیروزمندانه ولی تو ما را سهیم قرار بده تا در آن شرکت داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: «وَلَا تَسْتَبْدِلْ بِنا غَيْرَنا» خدایا کسی را جانشین ما قرار نده! در اثر بی توجهی ما بی لیاقتی یا کوتاهی ما سستی ما، اینطور نباشد که دیگران بیایند این موقعیت را بگیرند و به این مقامات دست پیدا کنند و ما عقب بمانیم «عَلَيْكَ يَسِيرٌ، وَهُوَ عَلَيْنا كَثِيرٌ» البته این اتفاق برای تو کاری ندارد آنقدر اقوام آمدند و رفتند و جایگزین یکدیگر شده و می شوند! اما برای ما سخت است چون از بین رفتن و نابود شدن ما است.

وی افزود: باید قدر موقعیت خودمان را بدانیم با دعوت امام رضا عليه السلام شما عزیزان طلبه و دانشجو و همکار و استاد موقعیت فراهم شده تا در این فضا قرار بگیرید این موقعیت اگر قدردانی نشود از دست می رود یا بطور فیزیکی از اینجا می روید یا ممکن است از نظر جسمی حضور داشته باشید اما بهره ای نبرید.

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: اولیای خدا تلاش می کردند تا یک شب کنار مضجع شریف امام‌رضا علیه السلام باشند و چه بهره ها می گرفتند که در آثارشان نوشته شده است. ممکن است باشیم و بهره نبریم یا موقعیت از من گرفته شود خدایا کسی را جای من قرار نده موقعیت خوبی که در آغوش حضرت رضا عليه السلام به من عطا کردی این از لطف و محبتت بوده مبادا با رفتار ناپسند خودم با کم کاری خودم با کوتاهی خودم از دست من گرفته شود.

وی افزود: حواسمون جمع باشد عزیزان طلبه و دانشجوی ما و هم عزیزان همکار ما که کمک می کنند این مجموعه اداره شود اساتید محترم که بار سنگین هدایت علمی و عملی و اخلاقی همه را به عهده دارند کوتاهی نشود همینطور که معاون محترم آموزشی برادر عزیز جناب آقای دکتر امامی فرمودند ما مصداق این آیه قرار نگیریم که « وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ» اگر بیایند ما را بسنجند که آیا درست وظیفه را انجام دادیم یا نه؟ چه جوابی داریم اگر مصداق این قرار بگیریم سیلی می خوریم از اینجا رانده می شویم.

رئیس دانشگاه رضوی در بخش دوم بیانات خویش به ارائه گزارشی از برنامه جامع ده ساله دانشگاه که شامل دو دوره سه و یک دوره چهارساله است پرداخت و به بیان موفقیت ها در 18 شاخص از 23 شاخص تعیین شده در برنامه پرداخت که بیش از حدود تعیین شده پیشرفت داشته و نسبت به باقی موارد نیز از ادامه کار تا تکمیل و رسیدن به نتیجه مطلوب سخن گفت.

در پایان این مراسم رئیس دانشگاه رضوی با اشاره به زحمات حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی فر در جایگاه معاونت اداری و مالی که در زمینه خودکفائی و استقلال بودجه دانشگاه بیش از 70 درصد تعیین شده، به 98 درصد رسیده و تا صفر شدن این وابستگی راهی نمانده است، تقدیر و تشکر کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بار دیگر با اشاره بر لزوم انجام کارها برای خدا، از شروع تا ادامه و حصول نتیجه آن، نسبت به استمداد از حضرت رضا علیه السلام در این راه  برای جلب رضایت ایشان و امام زمان(عج) و رسیدن به موفقیت های علمی و معنوی تاکید کرد.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید