۱۴۰۳-۰۲-۰۵

مالکیت خالق و امانت داری مخلوق

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به مالکیت خدا و علت خلقت، از امانت او نزد مخلوق سخن گفت که باید از آن بر صراط مستقیم در حیاتی پاک بهره جُست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رامین گلمکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی با اشاره به ارائه مباحث اعتقادی با توجه به آیات و روایات در قالب غیر تخصصی و غیر فنی به شکل استدلال نسبی، گفت: از توحید شروع کردیم و اولین آیه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» است که وقتی خداوند چنین می‌فرماید هر کسی برای خودش روشن است که واقعیتی را قبول داریم یا خیر!

وی افزود: بر این اساس مردم دو گروه هستند و ما از دسته‌ای هستیم که قبول داریم واقعیتی هست من و شما اگر واقعیت نداشته باشیم پس این همه تاثیرگذاری و این کارهایی که انجام می‌دهیم برای چیست؟

وی ادامه داد: بنابراین ما واقعیت داریم و هرچه که اطراف ما وجود دارد واقعیت است. در مقابل منکرین قرار دارند که واقعیت را درک می‌کنند اما عنادی دارند که در کتاب‌ها به طور مفصل به ۹ مورد اشاره شده و در کتب فلسفی به این‌ها سوفسطائیان می‌گویند کسانی که واقعیت را به طور کلی انکار می‌کنند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: نکته‌ مهم آن است که ما باید ببینیم این واقعیت به چه برمی‌گردد و این‌ها ریشه در چه چیزی دارد؟ بر اساس تجربیات به ما ثابت شده است که بالاخره هر چیزی علتی دارد.

وی افزود: ما در واقع پیرامون خود هم این تصور را داریم که علت بودن ما چیست؟! و اینکه هر چیزی علتی دارد یک امر بدیهی است. خداوند به علیت خودش اشاره می‌کند و می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی علت همه چیز خداوند است نور خصوصیتش این است که خودش واضح و روشن است و آشکار کننده غیر خودش است.

استاد گلمکانی گفت: این نور در زبان فلسفی تعبیر شده است به وجود یعنی همانطور که نور روشن است و آشکار کننده غیر خودش، وجود هم چنین است. پس وقتی می‌گوید خداوند نور آسمان و زمین است یعنی خداوند اصل وجود آسمان و زمین است.

وی افزود: خداوند به اشیا نور داده است معنایش این است که اشیا اصل وجودشان که قابل درک است به وجود الهی و به علیت خداوند برمی‌گردد، در مباحث کلامی می‌گوییم یعنی اشیا حادث‌اند یعنی نبودند، بود شدند!

وی ادامه داد: این «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی خداوند این‌ها را که نبودند ایجاد کرد و وجود داد، یعنی وجود دهنده به آسمان‌ها و زمین است.

عضو هیئت علمی دانگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: اینکه هر چیزی علتی دارد پس علت خداوند چیست؟ وقتی می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی در مورد خداوند دنبال علت نگردید اما ما در زبان فلسفی می‌گوییم به خاطر اینکه تسلسل به وجود می‌آید و تسلسل هم باطل است.

وی افزود: پس این آیه به خوبی روشن می‌کند که یک اصل علیتی هست اینکه خداوند علت همه اشیا است و اینکه همه اشیا از خداوند سرچشمه می‌گیرند وهرچه دارند از آن خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر گلمکانی بیان داشت: آیات زیادی داریم شاهد بر اینکه خداوند اصل در همه چیز است مثل «لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ» آیه ۳۱ سوره نجم و« وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» آیه ۴۲ سوره نور و« وَلَهُ مَا سَكَنَ فِي اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ» آیه ۱۳ سوره انعام که شاهد بحث است.

وی اشاره آیه « وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما لاعِبِينَ» را به علت خلقت آسمان و زمین دانست که غایت وهدفی را دنبال می‌کند و خداوند به حق آفریده است یعنی در جایش باید مورد استفاده قرار بگیرد.

وی افزود: اکثر ما به این نکته توجه نداریم که برای چه خلق شدیم؟ خود را صرف هوای نفسانی می‌کنیم مالک این چشم و گوش و عقل و غیره می‌دانیم و هر طور که می‌خواهیم به کار می گیریم در حالی که چنین نیست مالک همه چیز خداست و حق نداریم مال خدا را در امور باطل استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی با اشاره به آیه ۴۷ سوره شوری گفت: اینکه می‌فرماید پاسخ خدا و رسولش را بدهید زمانی که شما را فرا می‌خواند تا شما را زنده کرده و حیات بدهد، منظور از این حیات، حیات معنوی است.

وی افزود: همانطور که در آیه ۹۷ سوره نحل اشاره شده که زن و مرد فرق ندارند و اصل اولیه مهم ایمان است و به آن حیات طیب می‌دهیم حیات طیب یعنی زندگی پاک بر صراط مستقیم، که در آن همه چیز به خواست الهی است.

وی در پایان گفت: زندگی که داریم مالک آن نیستیم و از خدا امانت گرفته‌ایم که از آن بهره برده و پاک زندگی کنیم.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید