عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی مطرح کرد؛
۱۴۰۳-۰۱-۲۵

حمایت غرب از سلب حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در نشست علمی قرآن وحقوق بشر از سلب حق انتخاب و تعیین سرنوشت فلسطینی ها از سوی اسرائیل با حمایت غرب سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجج اسلام والمسلمین دکتر عبدالرضا اصغری و دکتر جعفر زنگنه شهرکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه رضوی در نخستین نشست علمی از سلسله جلسات قرآن و حقوق بشر به ارائه علمی مقاله ای مشترک با موضوع «حق تعیین سرنوشت از منظر  قران کریم» پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری ضمن محکومیت حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه در فلسطین، با اشاره به موارد مطرح در بیانیۀ جهانی حقوق بشر، ریشه های قرآنی حق انتخاب و تعیین سرنوشت را بیان کرد.

وی گفت: حق انتخاب و تعیین سرنوشت ریشه در فطرت بشر دارد و قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع حقوقی دین اسلام، بر آن تاکید کرده است. در حقوق  بین الملل بشر نیز این حق به عنوان یک حق اساسی به رسمیت شناخته شده است. حقی که متاسفانه از  ملت مظلوم فلسطین  توسط  رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی  با حمایت غربی ها، سلب شده است.

وی افزود: حق تعیین سرنوشت از منظر قرآن در عرصه بین المللی در قالب پذیرش اصل همزیستی مسالمت آمیز بین ملتها و در عرصه داخلی در قالب اصل شورا تحقق یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: در آیات قرآن کریم انسان دارای اراده واختیار  بوده و آزادي مسؤلانه وی در انتخاب عقیده و حق تعیین سرنوشت اجتماعی مورد پذیرش است.

وی افزود: قرآن کریم  اقوام و نژادهای مختلف بشر را از نشانه های خداوند دانسته و با احترام به استقلال ملت ها، حق تعیین سرنوشت آنان بر مبنای روابط مسالمت آمیز  و بدون هر گونه سلطه و مداخله جابرانه، به رسمیت می شناسد.

وی ادامه داد: در سيره پيامبرگرامي اسلام(صلّي الله عليه و آله) نيز، موجوديت و استقلال قبايل و ملت‌ها، چه در قلمرو حكومت اسلامي ‌و چه در خارج از آن، محفوظ بوده و حق آنها در انتخاب آداب و رسوم شايسته ملي شان مورد احترام قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغری در پایان بیان داشت: تاکید قرآن کریم و سیره پیامبر (صلي الله عليه و آله) بر اصل شوری و دخالت مردم‏ در تدبیر امور جامعه، بیانگر این واقعیت است که مردم در درون جامعه اسلامی نیز دارای حق مشارکت در تعیین سرنوشت خویش می باشند.

 

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید