عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی؛
۱۴۰۳-۰۱-۲۵

جنگ غزه عرصه تقابل نگاه قرآنی و اومانیستی غرب به انسان است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به تقابل نگاه قرآن به انسان و فرهنگ غربی بر اساس نگرش اومانیستی، جنگ غزه را عرصه ظهور آن دانست که واجدین صفات رذیله و منقطع از توحید در مقابل فطرت های پاک مقاومت دست به جنایت می زنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر مصطفی فقیه اسفندیاری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه رضوی و دبیر علمی نشست قرآن و حقوق بشر در بیان «جایگاه انسان در قرآن» با اشاره به دو نوع توصیف از انسان در قرآن، درک جایگاه انسان در آن را نیازمند تاملات حِکمی عمیقی دانست.

وی بیان داشت: در قرآن گاهی انسان با صفاتی نظیر هلوع، جزوع، منوع «إِنَّ الإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً/ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً/ وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»(معارج 19) ظلوم و جهول «إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولا»(احزاب 72) یاد شده و گاهی سخن از کرامت انسانی یا مقام خلیفه‌اللهی انسان به میان آمده است «لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ»(70 اسراء) «و َإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً»(بقره30).

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: برای فهم این مواضع قرآنی، باید توجه داشت که این مسئله بر اساس اختلاف مبنایی که در نگرش و تامل در جایگاه انسان در هستی، میان دو فرهنگ اسلامی و غربی وجود دارد، قابل حل و فصل است.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی انسان بر مبنای نگاه توحیدی به حسب فطرت خویش در پی کمالات است و با حرکت جوهری نفس، امکان درک بالاترین کمالات انسانی را دارد.

وی ادامه داد: اساس نگاه قرآن به انسان، تلقی او به‌عنوان خلیفۀ خداوند در زمین و مظهریت صفات و نعوت ربانیه وتخلق وتشبه به واجب‌الوجود متعال است اما در فرهنگ غربی بر اساس نگرش اومانیستی انسان پس از خلقت، از منشاء الهی خویش منقطع می‌شود و امور او به خودش واگذار شده و تمنیات و امیال نفسانی‌اش مبنای همه امور قرار می‌گیرد.

دبیر علمی نشست قرآن و حقوق بشر در پایان گفت: ما این دو وجه را در جهان امروز می‌بینیم آنجایی که در جنگ غزه، انسان‌هایی واجد صفات رذیله هستند و با انقطاع از منشاء توحیدی و الهی فطرت خویش، دست به جنایات بزرگی می‌زنند و انسان‌هایی که به حسب فطرت الهی و در پرتو هدایت تشریعی خداوند در اسلام در مقام مقاومت، به مقام شهادت نائل می‌آیند.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید