از سوی رئیس دانشگاه رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۳-۰۱-۲۰

تبیین شاخصه های احسن الحال و قدرشناسی از نعمات

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تبیین شاخصه های احسن الحال و لزوم قدرشناسی از نعمات الهی پرداخت و به شاخصه های استادی اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در نخستین دیدار سال جدید در جمع اعضای هیئت علمی، استادان و کارمندان دانشگاه ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی اعمال در رمضان، نوکری در این آستان را از بزرگترین افتخارات دنیا و آخرت دانست.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: شناخت به عنوان مقدمه ادای حق دشوار است بعد آن به عمل می رسیم که دشواری افزون دارد. امیدواریم عجز و ناتوانی ما در این مسیر را خود حضرت رضا عليه السلام تکمیل کنند و سلب توفیق نشود. و رضایت مولای ما صاحب الزمان به دنبال اعمال ما باشد.

وی افزود: در دعای تحویل سال احسن الحال از خدا خواستیم که این دگرگونی کار خداست مقدماتی دارد که باید بدانیم وعمل کنیم بعد اوست که متحول می کند.

وی ادامه داد: احسن الحال در روایات کار خدایی است در یکی از دعاهای رمضان می خوانیم که « غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ» ما بد هستیم حال و احوال ما خدایی نیست این را به حُسن حال خودت تغییر بده!

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: احسن الحال شاخصه هایی دارد. به تعییر دعای افتتاح که استجابت و تضرعی درب خانه مولا صاحب الزمان(عج) است می گوئیم خدای آنچه از حق فهمیدیم توفیق عمل بده و آنجه نفهمیدیم توفیق فهم آن عنایت کن!

وی افزود: یکی از شاخص ها اخلاص است متوجه باشیم هیچ شخصیت و منصب و مال و منال غیر خدایی ارزش صرف یک لحظه عمر را ندارد. روایتی در باب معنای اخلاص می فرماید، شما تمام تلاش و کوشش خود را در مسیر عبودیت به کار می برید بدون آنکه ذره ای توقع از خدا داشته باشید.

وی ادامه داد: انسان نباید خود را از حد تقصیر بالا ببینید یعنی در هر مرتبه شغلی و کاری باید بداند که کوتاهی کرده است لحظه خروج از این حد دام شیطان و اول بیچارگی است.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: در روایتی امام باقر علیه السلام می فرماید ملاک تدین و دین‌داری دو چیز است الصدق و الیقین، با شاخصه دین‌داری باید خود را بیازمائیم صداقت در همه شئون زندگی انسان اعم از گفتار و رفتار و ارتباط با مردم و خدا بایدنمایان باشد که اگر چنین شد جامعه متدین و صادق، همان بهشت موعود خدا می شود.

وی افزود: این همه جنگ اعصاب ها، مشکلات و درگیری ها بابت نبود عنصر صداقت است انسان نمی تواند دیگران را قضاوت کند اسباب نیاز دارد اما خود را باید قصاوت و بررسی کند.

وی ادامه داد: یقین به خدا و برنامه های خدا باشد کسی جرات بی تقوایی و پیمایش راهی غیر خدا ندارد تقوا حاصل می شود. و این یقین درجات متفاوتی دارد هرچه بالاتر و یا پایین تر در رفتار ما همان مقدار تاثیرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: همه ایران سر خان نعمت این آستان مقدس هستند ما ویژه ایم! گروهی که در این دستگاه عمر گذراندیم و خانواده ما از این آستان رزق داشتند ویژه هستند و از گروه ویژه انتطار ویژه است.

وی افزود: یکی از درخواست های من به عنوان رئیس دانشگاه انجام یک کار شاخص برای امام رضا عليه السلام است یعنی فقط رضایت امام رضا(ع) را در نظربگیرید تا به نتیجه برسد به ما عنایت ویژه و لطف خاص شده و دست ما را گرفتند سر این سفره نشاندند از این رو تصمیم بگیریم به شکر این نعمت یک کار خاص برای حضرت انجام بدهیم.

 

رئیس دانشگاه رضوی خطاب به اعضای هیئت علمی، کارمندان و استادان دانشگاه گفت: شما امانت دار امام رضا عليه السلام هستید به شما اعتماد شده جمعی از بهترین و عزیزترین افراد خودش را حضرت در اختیار شما گذاشته است که در قبال عالم شدن، آدم شدن و باتقوا وعمل بودن آنها مسؤلیت دارید.

وی افزود: در خلوت و جلوت رفتار ما باید طوری باشد که درس بگیرند و از این طریق رشد داشته باشند. دعا بکنید برای همدیگر مشرف می شوید حرم برای این امانت در این مجموعه منتصب به حضرت خود را موظف به دعا بدانیم.

وی ادامه داد: در این زمینه استادان دانشگاه جایگاه ویژه دارند برای تربیت دانشجو و طلبه در یک خط و مسیری که افتخار آفرین باشند باید سرمایه گذاری کنیم از مطالعه و مراقبه نسبت به حال خویش غفلت نکنیم چرا که ما الگوی آنها هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری شاخصه استاد در کلاس را جدی گرفتن حضورغیاب به عنوان مسؤلیت شرعی و عرفی و اداری برای جدیت کلاس و نظم آموزی آنها وعِلمیت کلاس دانست.

وی سومین شاخصه استاد را رفاقت با طلبه و دانشجو خواند و گفت: برخی مشکل دارند کمک درسی فکری مالی نیاز دارند حواستان باشد کمک کنید یا به دفتر ارجاع بدهید با رفاقت مشکلاتشان حل می شود.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: از توفیقات ما همجواری با امام رئوف است هر روز محضر حضرت مشرف شده و قدر بدانید این یک درس توحیدی است وقتی وارد می شوید اذن دخول با توجه بخوانید الله اکبر که می گوئید یعنی خدا آنقدر بزرگ است که هیچ چیز را با او نمی شود عوض کرد همه شئونات زندگی با خداست والحمدالله بکرا و اصیلا همه خوبی ها برای خداست هر توفیقی داریم از سمت اوست نعمت داده باید شاکر باشیم.

وی افزود: شکر خدا برای نعمت هدایت به دین، این نعمت ویژه است  ما را در خانواده ای قرار داده که محب اهل بیت هستند اگر قدرشناسی نکنیم این ناسپاسی است که سبب سلب توفیق می شود.

وی ادامه داد: وقتی می خوانیم خدایا تو را شکر که توفیق دادی قدم در راه تو بردارم! خدایا من به زیارت ولی و حجت تو می روم اما کریم ترین خودت هستی و الان هم در حقیقت نزد تو آمدم چرا که می خواهم از طریق فرزند پیامبرت به تو تقرب بجویم، این شعار توحیدی است که اگر هر روز با توجه بگوئیم شیطان از ما دور می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: دعای توصیه شده در اواخر رمضان  این است که خدایا این رمضان را ماه رمضان آخر ما قرار نده و لکن اگر چنین قراری است از مرحومان قرار بده نه محرومان از رحمت و مغفرتت!

وی افزود: عزیزترین ماه ها بهترین فرصت ها در اختیار ماست خیلی بد است اگر جزو محرومین باشیم تکرار این دعا به ویژه با توجه سازنده است.

وی با اشاره به دعای شب ۲۷ رمضان به این مضمون « اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلى‏ دارِ الْخُلُودِ، وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ..» بیان داشت: دنیا از نگاه عارف یک لجن زار است که جدا شدن از آن سخت است می گوئیم خدایا حالت تجافی به من بده که آماده باشم هرجا به دو راهی رسیدم  به سمت تو حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه رضوی با اشاره به روایت « اِقبَلْ عُذرَ أخيكَ ، و إن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا » بیان داشت: در روابط دو نفره بین فرزند و پدر، زن و شوهر یا بین دو رفیق اگر مشکلی پیش آمد خطایی صورت گرفت عذرخواهی طرف مقابل را بپذیرید اگر عذرخواهی نکرد شما عذر بتراش و نگذارید شیطان بر دل انسان مسلط شود کینه برادر و خواهر دینی به دلت ریشه نکند.

وی افزود: این در روابط بین مسؤل و زیر دست متفاوت است مسؤل باید نسبت به مجموعه سخت بگیرد. کاری که به تک تک افراد سپرده شده به یک سیستم برمی گردد اگر سستی شود کل مجموعه زیرسؤال می رود نسبت به همدیگر چنین باشیم که سهل بگیریم اما نسبت به مسؤلیت و وظیفه باید سخت بگیریم

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید