در نشست آسیب شناسی تربیت اخلاقی؛
۱۴۰۲-۱۰-۱۲

امکان، ضرورت و لوازم «آموزش اخلاق» به بزرگسالان بررسی شد

دومین جلسه از سلسله نشست های آسیب شناسی تربیت اخلاقی با عنوان امکان، ضرورت و لوازم «آموزش اخلاق» به بزرگسالان در پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم  اسلامی رضوی، خانم دکتر ماهینی در دومین جلسه از سلسله نشست های آسیب شناسی تربیت اخلاقی در مورد امکان، ضرورت و لوازم «آموزش اخلاق» به بزرگسالان در جمع طلاب و دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه رضوی بیان داشت: با وجود برنامه های تربیت اخلاقی پس از انقلاب و با توجه به هدف رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) که مکارم اخلاق بود، چرا در بحث اخلاق با مشکلاتی مواجه هستیم؟

وی افزود: پرسش نشست امروز این است که چه کلاسی برای آموزش با هدف ایجاد تغییر در حیطه، رفتار و باور و نگرش برای بزرگسالان مناسب است؟ ما نمی خواهیم دانش افراد را تغییر دهیم بلکه می خواهیم رفتار و نگرش آنها را تغییر کند.

دکتر ماهینی گفت: این سوالات ابتدا در ذهن ما ایجاد می شود که آیا آموزش اخلاق به بزرگسالان امکان پذیر است؟ آیا این آموزش ضرورت دارد؟ آیا با توجه به سن فراگیر این آموزش تفاوت و تمایزی با آموزش اخلاق  به خردسال دارد؟ و این آموزش چه لوازمی دارد؟

وی افزود: آموزش اخلاق به بزرگسالان امکان پذیر است زیرا ارسال پیامبران با هدف هدایت و تزکیه و تعلیم از سوی خداوند حکیم، دلیل بر امکان اصلاح و تغییر و شکل دهی مجدد به شخصیت است.

وی ادامه داد: و از سوی دیگر براساس پژوهش ها، آموزش 250 مرتبه از هر متغیر دیگری در افزایش و ارتقاء اخلاق مندی در بزرگسالان تاثیرگذار است.

استاد ماهینی گفت: ضرورت آموزش اخلاق به بزرگسالان آنقدر اهمیت داشته که خداوند این تعداد پبامبر را برای اصلاح و هدایت بشر ارسال کرده است.

وی با اشاره به مکارم اخلاق به عنوان هدف رسالت پیامبر اکرم(ص) این پرسش را مطرح کرد که اگر بزرگسالان آموزش اخلاق نبینند چه کسی می خواهد به کودکان آموزش بدهد؟

 

دکتر ماهینی تمایز بزرگسال از خردسال را باتوجه به هدف آموزش در میزان رشد استقلال و آزادی فرد و چگونگی تاثیرپذیری از مدرس و نیز شکل گیری شخصیت و شاکله فرد دانست.

وی افزود: ما در آموزش اخلاق به بزرگسالان با دشواری ها و پیچیدگی هایی مواجهه هستیم که در آموزش اخلاق به کودکان اینگونه نیست زیرا کودک هنوز شکل گیری نشده، بازسازی سخت تر از ساختن اولیه است.

دکتر ماهینی بیان داشت: پیچیدگی آموزش در حیطه اخلاق در این است که در بسیاری از زمان ها برعکس دانسته ها و آموخته ها و تجربه ها عمل می کنیم و حتی به خود ضربه می زنیم که این سوال پیش می آید چرا چنین می شود؟ کنترل اعمال و رفتار ارادی و اختیاری ما در دست کیست؟

وی در پایان با طرح این پرسش که چه صداهایی می شنوید؟ بیان داشت: غیر از صداهایی که در پیرامون ما وجود دارد و آنها را می شنویم ویژگی داریم که یک صدا همیشه با ما همراه و بخشی از وجود ما است!

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید