حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری:
۱۴۰۲-۰۹-۲۸

دانشگاه رضوی مصداق عینی تجسم وحدت حوزه و دانشگاه است

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ویزه برنامه زنده رواق خدمت از صحن مدرسه میرزاجعفر، ضمن تبیین مباحثی پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه، هدف و نقش آن در جامعه به بیان گزارشی از فعالیت های دانشگاه رضوی پرداخت و آن را مصداق واقعی و عینی تجسم وحدت حوزه و دانشگاه معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام و المسامین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه، در ویژه برنامه «رواق خدمت» که به صورت زنده و مستقیم از مسجد میرزا جعفر پخش شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این دانشگاه به عنوان نهادی که مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است، پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: طرح تاسیس این دانشگاه با ابتکارات ویژه مقام معطم رهبری در دورانی که ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشتند شکل گرفت.
وی افزود: مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام و المسلمین واعط طبسی پیشنهاد دادند که با توجه به نیازهای جامعه و حرکت به سمت و سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی لازم است نهادهای آموزشی کشور همسو و در راستای یک هدف واحد حرکت کنند و طرح تاسیس این دانشگاه مطرح شد.
وی با بیان اینکه نهاد علمی حوزه بیش از 1000 سال در کشور ما سابقه فعالیت دارد، گفت: تاسیس نهاد دانشگاه نیز که از سال 1307 و 95 سال پیش در زمان رضا خان مطرح و در سال 1311 دانشگاه تهران تاسیس شد، در واقع اصل ایجاد چنین نهادی که با دانش‌های روز در ارتباط است برای ایران دستاورد خوبی بشمار می‌رفت، اما با توجه به اینکه نهادی قدیمی تر به عنوان نهاد حوزی در ایران وجود داشت بایسته بود این دو نهاد در راستای هدفی واحد به نتایج بهتری دست یابند و یکی تلاش دیگری را خنثی نکند. 

طرح وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام راحل(ره)
 رئیس دانشگاه علوم  اسلامی رضوی بیان داشت: متاسفانه طی دوره‌هایی تضعیف و از بین بردن داشته‌های هزار ساله حوزوی این کشور مطرح بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و درایت رهبر کبیر انقلاب اسلامی که بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردند، ضمن حفظ داشته‌های حوزوی در راستای تعلیم و تعلم علوم حوزوی با دانشگاه‌ها همکاریهایی انجام شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه لازم بود نهادی از وحدت عینی وحدت حوزه و دانشگاه معرفی شود این مسئولیت به آستان قدس رضوی واگذار شد و با همت و همفکری آیت‌الله شهید بهشتی برنامه‌ریزهای خوبی در این زمینه انجام شد و در سال 1363 حدود 40 سال پیش این نهاد علمی بسیار موثر و کارا تاسیس شد.
وی افزود: حدود 10 سال طول کشید تا این دانشگاه توانست در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس خودش را دریافت کند و به یکی از مجموعه‌هایی تبدیل شد که از طرفی وابسته به حوزه علمیه بود و از طرفی نیز دارای تمام ضوابط وزارت علوم و رشته‌های متناسب دانشگاهی بود.

پذیرش 28 رشته دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر جهانگیری با بیان اینکه در حال حاضر 28 رشته دانشگاهی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه پذیرش می‌شود، تصریح کرد: این رشته‌ها شامل فقه و مبانی، علوم و حدیث، قرآن، فلسفه و کلام حقوق (خصوصی، جزایی و بین الملل، اقتصاد، علوم اجتماعی، فلسفه و کلام و... است.

این نهاد علمی حوزه است یا دانشگاه؟
حجت‌الاسلام و المسلمین جهانگیری  در پاسخ به این سوال که این نهاد علمی حوزه است یا دانشگاه ؟ گفت: در واقع این نهاد علمی هم حوزه و هم دانشگاه بوده و نماد مجسم وحدت حوزه و دانشگاه است، در این نهاد هیچ کدام از واحدهای مرسوم دانشگاهی کاسته نشده است و از دستاوردهایی این دانشگاه می‌توان به تربیت افرادی اشاره کرد که بتوانند چنین دانشگاهی را اداره کند که به تنهایی از حوزه و یا دانشگاه بر نمی‌آید.

نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه 
رئیس دانشگاه رضوی در ادامه هدف از تاسیس این مرکز را  تجسم نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: تمامی فعالیت‌های اساسی در کشور اعم از وزارت‌خانه و اداره‌جات نیروهای خود را یا از دانشگاه و یا از حوزه باید جذب کنند اگر این وحدت در کشور ایجاد شود و دو نهاد علمی تاثیرگذار جامعه با هم متحد شوند و هدف واحدی را دنبال کنند، قطعا اثر گذار خواهد بود.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، اگر این دو نهاد که یکی ریشه در تعلیمات دینی دارد و بر علوم روز مسلط بوده و از پایه‌های اساسی تمدن نوین اسلامی و دیگری نیز به زیربناها و مبانی دینی پرداخته و ضمن  اجرای آنها در قالب های خاص و جدید درصدد پاسخگویی به نیازها بر اساس اطلاعات، با هم وحدت داشته باشند، طبیعتا به پیشرفت کشور و ایجاد تمدن نوین اسلامی کمک می‌کنند.

تحصیل 1200 دانشجو و طلبه در این دانشگاه
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: 1200 طلبه از حوزه‌های علمیه، دبیرستانها و عده‌ای نیز از سایر دانشگاه‌ها با مدارک تخصصی در مسیر علم آموزی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
ادامه داد: از این تعداد 500 نفر در مقاطع تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری و 700 نفر نیز در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل و علم‌آموزی هستند با توجه به اساس این رشته‌های متعدد هر ساله 500 پایان نامه به دست ما می رسد که قطعا تبدیل به آثار ماندگار می‌شود.

85 درصد از دانش‌آموختگان این دانشگاه مشغول به کار هستند
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری گفت: بیش از 85 درصد از دانش‌آموختگان این دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی به کارهای مختلف علمی در حوزه‌های علمیه سراسر ایران و بخش‌های غیر علمی همچون کارهای وکالتی و قضاوتی مشغول فعالیت هستند و بخشی از معاونین و مدیران آستان قدس رضوی نیز از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

بازسازی دو مدرسه قدیمی حرم مطهر با قدمت 400 ساله 
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بازسازی دو مدرسه قدیمی خیرات خان و میرزا جعفر با قدمت 400 سال در حرم مطهر رضوی وتبدیل آن به داتشگاه علوم اسلامی رضوی اشاره کرد و گفت: از ویژگیهای این مدارس علاوه بر سابقه آن می‌توان به علم‌آموزی بزرگانی از حوزه‌های علمیه مشهد و حضور دانشمندان جهان در این مدرسه ذکر کرد.
به گفته وی تاسیس این دانشگاه در ایام 8 سال دفاع مقدس انجام شده است و شهدایی از همین مکان به جایگاه شهادت نائل آمدند، آنان جوانان مخلصی بودند که به عشق فرا گیری علوم دینی و مجهز شدن به سلاح اجتماعی به این مکان مقدس آمدند و در زمان دفاع مقدس از طرف دانشگاه به جبهه اعزام شدند و برخی از آنان توفیق درک شهادت را پیدا کردند. 

شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه رضوی مشهد
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری در پایان به شرایط پذیرش دانشجو در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: همه ساله آزمون اختصاصی برگزار می‌شود و  نتیجه آزمون سه برابر ظرفیت وزارت علوم پذیش می‌شود است که پس از انجام مصاحبه‌های تخصصی و علمی بهترین‌ها گزینش شده و پس از طی کردن مراحل تحقیقات محلی نتیجه ثبت نام آنان در این مکان مقدس اعلام می‌شود.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید