معاون آموزش دانشگاه رضوی مطرح کرد؛
۱۴۰۲-۰۹-۲۷

دانشگاه رضوی، میراث دار مدارس تاریخی «میرزا‌جعفر» و «خیرات خان»

معاون آموزش دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن بیان تاریخچه ای از تاسیس دانشگاه، این نهاد علمی فرهنگی را نماد وحدت حوزه و دانشگاه خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد امامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رضوی به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه، دانشگاه علوم اسلامی رضوی را نمادی از این وحدت خواند و پیرامون تاریخچه و فعالیت ها و رشته های تحصیلی دانشگاه سخن گفت.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی یک نهاد دانشگاهی و حوزوی است که سال ۱۳۶۳ شمسی با پیشنهاد مرحوم سید محمد بهشتی و با برنامه‌ریزی مرحوم محمدجواد باهنر و همکاری آیت‌الله واعظ طبسی(ره)، تولیت فقید آستان قدس رضوی، افتتاح شد.

ساختمانی که امروزه با نام دانشگاه علوم‌ اسلامی رضوی تابلو خورده است، در واقع دو مدرسه تاریخی «میرزا‌جعفر» و «خیرات خان» بوده  که بیش از ۴۵۰ سال قدمت دارند. این دانشگاه به عنوان حوزه‌ای با نظام دانشگاهی و رشته دانشگاهی تأسیس شد، اما مدرک دانشگاهی به دانش‌آموختگان ارائه نمی‌شد و پس از گذشت یک دهه و با توجه به تقاضای دانشجویان و شرایط جامعه، مدرک رسمی به دانش‌آموختگان ارائه شد. در واقع اگر بخواهیم نمونه مجسم و عینی ارائه دهیم، دانشگاه علوم اسلامی رضوی مظهر وحدت حوزه و دانشگاه است.
در اساس‌نامه دانشگاه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، چهار هدف برای این دانشگاه تعریف شده است؛ نخستین هدف، تربیت اساتید برای دانشگاه و حوزه و اهداف بعدی، تربیت نیروی متعهد، شایسته و دانا برای ادارات و نهادهای مختلف نظام، تربیت قاضی و حقوقدان و تربیت مجتهد و عالم فرهیخته دینی است. دانشگاه در این ۳۰ سال در زمینه تربیت افراد مبلغ و مسلط به زبان‌های خارجی کار کرده که بسیاری از آنان در بخش‌های خارج از کشور مشغول کار، تبلیغ، تدریس و رایزنی هستند و دانشجوی خارجی نیز با همین نگاه در این دانشگاه پذیرفته می‌شود.
بیش از ۴۰۰ نفر از دانش‌آموختگان در سه حوزه علمیه خراسان از سطح یک تا چهار مشغول تدریس بوده و بیش از ۲۰۰ نفر به جز دانشگاه علوم اسلامی رضوی، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌های مختلف کشور هستند. 
همچنین برخی از دانش‌آموختگان این دانشگاه در حوزه‌های مدیریتی در داخل و خارج آستان قدس رضوی و ده‌ها نفر از آنان به عنوان مدیران قضایی قوه قضائیه اعم از دادستان و معاون دادستان و بیش از ۴۰۰ نفر نیز به عنوان قاضی در قوه قضائیه هستند. در حال حاضر دست‌کم ۶‌نفر مجتهد بالفعل داریم و نکته مهم این است نیروی پرورش یافته در این دانشگاه مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است.
ظهور و بروز وحدت حوزه و دانشگاه از اساس‌نامه دانشگاه گرفته تا پذیرش دانشجو، برنامه‌های جاری، نیروهای مشغول به کار و خروجی دانشگاه خود را نشان می‌دهد. دانش‌آموختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی هم در حوزه‌ها می‌توانند ورود پیدا کنند و هم در دانشگاه‌ها به تدریس مشغول شوند. بر این اساس به نظر می‌رسد بخش عمده اهدافی که برای این دانشگاه پیش‌بینی شده، محقق شده است. البته هر مجموعه علمی با توجه به شرایط جامعه و پیشرفت علم، نیاز است تحولاتی در مجموعه خود اعمال کند، از همین رو دانشگاه علوم اسلامی رضوی به تبعیت از برنامه کنونی آستان قدس رضوی که یک تحول و نوآوری ایجاد کرده، برنامه ۱۰ساله‌ای به صورت کوتاه مدت، سه ساله و بلندمدت در دستور کار خود قرار گرفته است.
با توجه به اینکه پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی بنیادی است، بیشتر پژوهش‌های این دانشگاه نیز پژوهش‌های بنیادی بوده؛ اما با تحولات صورت گرفته بخشی از این پژوهش‌ها به سمت پژوهش‌های کاربردی و کف میدان و به‌ویژه نیازهای آستان قدس رضوی در حرکت است. همچنین در بحث کمی پژوهش‌ها باید گفت جهش داشته‌ایم و در سه سال اخیر میزان پژوهش‌های رسمی دو برابر شده است. یکی دیگر از تحولات این دانشگاه با نگاه به اینکه دانشجویان پس از دانش‌آموختگی به کار گمارده شوند، راه‌اندازی کارگاه‌های مهارت‌آموزی و دانش‌افزایی است. از دیگر تحولات می‌توان به بحث کاهش وابستگی به بودجه آستان قدس رضوی و یارانه اشاره کرد و این تحول مطلوبی است که در صورت توسعه، می‌تواند مقدمه‌ای برای قدرت و رشد دانشگاه در جهت گسترش فعالیت‌های علمی باشد.

سازندگان:
منبع:
قدس
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید