عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی؛
۱۴۰۲-۰۹-۲۱

توجه به عدالت اجتماعی، از اندیشه‌های تمدنی امام رضا(ع) است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر عدالت به عنوان شرط امامت، اجرای آن را فقط از سوی امام بر اساس حکم عقل و شرع و عرف ممکن دانست چرا که می‌تواند قانون الهی را بدون تبعیض پیاده سازی کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرویان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در نشست پنجمین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام با محوریت «عدالت برای همه ظلم به هيچ کس» گفت: باید تببین شود که کارکرد مشترک امامت و عدالت در بیانات امام رضا (ع) چگونه قابل ترسیم است، عدالت به معنای دقیق مساوی عصمت است اینکه امام هر چیزی را در وجه شایسته فعل در گفتار، رفتار و غیره قرار دهد.

وی افزود: در این راستا وقتی به محور سخنان امام رضا علیه السلام مراجعه می‌کنیم،  می‌بینیم ایشان قله‌ای را برای اوصاف و ویژگی‌های امام ترسیم می‌کنند که جز با عدالت به معنای عصمت قابل وصف نیست.

حجت‌الاسلام والمیلمین دکتر مرویان حسینی با طرح این سوال که چرا امام رضا (ع) به ترسیم منشور امامت و امام، چنین همه جانبه و گسترده و با این نکته‌سنجی اقدام کرد؟ افزود: علت وجود جایگاه خود ایشان در ولایت عهدی است که با بیان صفات امام، مأمون هایی که خود را امام می‌دانند را متوجه کند که این قله، جایگاه هر کسی نیست.

وی با اشاره به سخن مرحوم آیت الله عطاردی مبنی بر اینکه امام مثل خورشید درخشنده، هستی را نورافکنی می‌کند، گفت: در اثر وصل به این چشمه حیات بخش است که تشنگان به زندگی ميرسند لذا ملجأ نجات بخش بشریت امام استکه پناهگاه مردم در دشواری‌ها و پیراسته از هر نقص و کمبودی است چرا که علم و دانش حقیقی نزد اوست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه امام بالاتر از این است که همگان به سادگی بتوانند عظمت و جایگاه او را درک کنند و امام منبع طهارت و پاکی است، متذکر شد: شیعه عدالت را شرط امامت میداند و از این بیانات معلوم مي‌شود که بالاترین مرتبه عدالت که عصمت است در امام تجلی دارد.

وی ادامه داد: امام بدون داشتن عدالت به معنای عصمت، نمی‌تواند مسئولیت‌های تربیتی حاکمیتی و کارکردهای اصلی را حاصل کند چون شرط عدالت به معنی عصمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرویان حسینی با بیان اینکه عدالت با امامت به سامان می‌شود و اگر امام ظالم باشد حق امامت ندارد، گفت: این امام است که می‌تواند هادی امت باشد لذا عدالت شرط امامت است و تنها منسبی که می‌تواند آن را پیاده کند، امام است چون به حکم عقل و شرع و عرف می‌تواند اجرای قانون الهی را بدون تبعیض انجام دهد و در منظر امام رضا (ع) نیز عدالت با امامت حاصل می‌شود و بدون آن نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ثمره عدالت امام در عدالت اجتماعی و برپایی عدل و قسط است افزود: برپایی عدل و قسط مأموریت اساسی و کار مهم امام است تا وقتی حرفی می‌زند همه بر صدق گفتارش واقف باشند و بر رفتار عادلانه او نیز معترف باشند لذا عدالت اجتماعی اندیشه تمدنی امام رضا علیه السلام است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در پایان گفت: در بیانات عدالت محورانه امام رضا علیه السلام عدالت جهانی توسط حضرت مهدی موعود (عج) پیاده می‌شود تا حکمرانی عادلانه را به تصویر بکشد.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید