در نشست آسیب شناسی تربیت اخلاقی؛
۱۴۰۲-۰۹-۱۹

انگاره های رایج از آموزش اخلاق بررسی شد

نخستین جلسه از سلسله نشست های آسیب شناسی تربیت اخلاقی با عنوان انگاره های رایج از آموزش اخلاق با بررسی هدف از آموزش و تغییرات، به دست آوردن مهارت های لازم و نیز عدم کفایت معرفت در زمینه عمل به علم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، خانم دکتر ماهینی در نخستین نشست در مورد انگاره های رایج از آموزش اخلاق در جمع دانشجویان پردیس خواهران دانشگاه رضوی بیان داشت: ما در رشته فلسفه تعلیم و تربیت، چیستی؟ چرایی؟ چگونگی تربیت و شیوه تعلیم و تربیت صحیح را بررسی می کنیم و در این زمینه آموزش و پرورش مصرف کننده دانش ما است.

وی افزود: ما می خواهیم تربیت اخلاقی را آسیب شناسی کنیم و شاهد مثال آن این است که اخلاق ادعای سالم سازی فضای زیست ما را دارد.

دکتر ماهینی گفت: اگر قرار باشد انگاره و تصویر ذهنی خود را از کلاس درس نقاشی کنیم وقتی به من بگویند یک کلاس درس را طراحی کن و بگو چه چیزهایی لازم دارد ابتدا می گویم برای چه درسی؟

وی افزود: کلاس باید متناسب با موضوع و فراتر از آن هدفی که از آموزش داریم، باشد باید بدانیم هدف ما از آموزش چیست و کلاس ما باید چه چیدمانی داشته باشد.

استاد ماهینی گفت: ما آموزش می دهیم تا یادگیری اتفاق بیفتد. امروزه براساس تئوری های جدید تعلیم و تربیتی معتقدیم هر کلاس درس، به کسی هم که مدرس است چیزی آموزش می دهد.

وی افزود: هدف آموزش تغییر در افراد است به ویژه در فراگیران و این تغییرات گاهی ممکن است در افزایش اطلاعات و گاهی در مهارت های ما باشد.

وی ادامه داد: اما این تغییرات محدود در این دو مورد که اشاره شد نیست مثلا مهارت در دینداری، اقتصاد و غیره که افراد خیلی خوب آموزش می دهند اما اهل عمل نیستند.

دکتر ماهینی با طرح این پرسش که انگاره شما از تربیت اخلاقی چیست؟ بیان داشت: باید نگرش و باور شخص تغییر کند تا بتواند به دانش خود عمل کند مدرس برای تعلیم دادن، خودش باید ضمن داشتناطلاعات کافی و رفتار مبتنی بر گفته ها از مهارت های لازم برخوردار باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم در رفتار و نگرش و باور تغییراتی ایجاد کنیم چه عواملی موثر در این تغییرات است؟ تصور رایج این بوده است که وقتی معرفت داشته باشیم باعث میل و اراده می شود و بعد منجر به عمل می شود.

وی ادامه داد: این تصور باطلی است چراکه خیلی  از افراد معرفت دارند اما منجر به عمل نمی شود برخی می گویند به خاطر این است که این معرفت کامل نشده اما مثلا شیطان معرفتش کامل بود اما خودش نخواست که دستور خداوند را در این یک مورد اطاعت کند بنابراین معرفت به تنهایی کفایت نمی کند.

شایان ذکر است این جلسات به صورت هفتگی دوشنبه ها در پردیس خواهران دانشگاه رضوی برگزار و محتوای آن به صورت خبری منتشر می شود.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید