شرح زیارت جامعه کبیره(2)؛
۱۴۰۲-۰۸-۲۸

سلام و معانی مختلف آن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دومین جلسه از شرح زیارت جامعه کبیره به تبیین فقره سلام و معانی مختلف آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی بایگی در دومین جلسه از شرح زیارت جامعه کبیره در مسجد میرزاجعفر دانشگاه رضوی بیان داشت: اولین فقره از زیارت جامعه کبیره السلام علیکم یا اهل بیت النبوه است و سلام به عنوان تهیت ‌و خوش آمدگویی بین تمامی ملل رایج است. تهیت معنای عامی دارد که سلام را در بر می گیرد. سلام نیز همیشه به لفظ نبوده بلکه مراتب باطنی هم دارد.

استاد موسوی بایگی گفت: «السلام» از اسماء خداوند بوده که در کتاب و سنت به این نام توصیف شده است توصیف خداوند به اسم «السلام» حداقل دو معنا برای سلام دارد، یکی آنکه خداوند عاری از هرگونه عیب بوده و دیگری آنکه همه موجودات تسلیم خداوند هستند.

وی افزود: تسلیم بودن در برابر خداوند هم در نظام تکوین، هم در نظام تشریع جاری است. همان گونه که همه موجودات با شکل های مختلف در نظام تکوین، تسبیح خداوند را می‌گویند انسان نیز در نظام تشریع باید آگاهانه عمل خود را منطبق بر اراده تشریعی خداوند قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: معنای سلام به حسب طرفین آن متفاوت است سلام خداوند بر بنده اگر به معنای بی‌نقصی خداوند است، آنگاه مقصود از سلام خدا بر بنده آن است که خداوند بنده را مبرا از نقص قرار داده است.

وی افزود: سلام اگر به معنای تسلیم بودن بنده است، که سلام خدا بر بنده یعنی اموری در نظام عالم، در اختیار بنده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بایگی گفت: سلام خداوند به حضرت ختمی مرتبت (ص) و به اولیای الهی بدان معناست که خداوند هم ایشان را طاهر و بی عیب آفریده است و هم اینکه نظام وجود تسلیم آنهاست.

وی افزود: سلام بنده به ولی الهی در نظام تکوین، شهادت او به تسلیم تکوینی خود در محضر ولی الهی و در نظام تشریع، اذعان بنده به تسلیم خود در قبال اوامر ولی الهی است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید