۱۴۰۲-۰۸-۱۷

اثرگذاری معرفت به نبی و ولی خدا در سعادت حقیقی انسان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی عالی ترین مراتب معرفت را شناخت درجات پیامبر(ص) و ائمه(ع) دانست و از اثرگذاری آن در سعادت حقیقی انسان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی بایگی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در نخستین جلسه از سلسله جلسات شرح زیارت جامعه کبیره بیان داشت: یکی از عالی ترین مراتب معرفت، شناخت مقامات و درجات باطنی پیامبر(صلوات الله علیه) و اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی افزود: این معرفت، اثرات فراوانی در وجود انسان و منازل اخروی پس از حیات دنیوی دارد که در روایات متعددی به آن اشاره شده است. چون ولایت و شناخت حقیقت آن، از شئون روح انسان است و شخصیت حقیقی انسان نیز به روح اوست بنابراین اثر آن در سعادت انسان، بیش از سایر امور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: شناخت باطن پیامبر (ص) و ائمه (ع) آنچنان دارای اهمیت است که در بعضی از تعقیبات معروف نماز به عنوان دعا از خداوند خواسته شده که پیامبر و حجت الهی را به ما بشناساند.

وی افزود: واضح است کسی که نماز می‌خواند از قبل، پیامبر و امام را قبول دارد اما در عین حال، جهت معرفت بیشتر، از خداوند چنین  درخواستی می‌کند. این امر نشان دهنده عظمت و اثرگذاری شناخت در سعادت حقیقی انسان است.

استاد موسوی بایگی بیان داشت: یکی از غنی ترین و جامع ترین منابع دینی برای شناخت مقامات معنوی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) زیارت شریفه جامعه کبیره است که هر مومن در حد افق ذهن و معلومات  خود، از محتوای آن بهره مند می شود.

وی در پایان گفت: از دیر باز، توضیح و تفسیر متن این زیارت مورد اهتمام عالمان شیعه بوده و شرح‌های متعددی پیرامون آن نوشته شده است که غالبا به زبان عربی است. ما بنا داریم در این سلسله جلسات بر اساس مبانی فلسفی و عرفانی، محتوای این زیارت شریف را به زبان ساده و  غیر تخصصی برای عامه مردم تبیین کنیم.

شایان ذکر است که به همت معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جلساتی پیرامون شرح زیارت جامعه کبیره روزهای سه شنبه پس از نماز ظهر و عصر در مسجد مدرسه میرزاجعفر با بیان حجت الاسلام والمسلمیناستاد سید محمد موسوی بایگی برگزار می شود.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید