تفسیر مهدوی(1)؛
۱۴۰۲-۰۷-۲۲

هدایت به سوی مهدویت

استاد حیدری کاشانی در نخستین جلسه تفسیر آیات مهدوی ضمن اشاره بر جای خالی تفسیر قرآن با رویکرد مهدویت در حوزه علمیه، به مباحثی همچون هدایت به سوی امامت و مهدویت، بقیه الله در آیات و روایات و نیز خیریت محض آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، نخستین جلسه از تفسیر آیات مهدوی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی در مسجد میرزا جعفر واقع در دانشگاه رضوی برگزار شد.

این جلسات به همت کانون مهدویت زیرمجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه رضوی با هدف انتقال معارف مهدوی حاصل از پیوند قرآن و عترت به طلاب و دانشجویان دانشگاه رضوی و سایر علاقه مندان به اینگونه مباحث، چهارشنبه ها پس از نماز ظهر و عصر برگزار می شود که حضور برای سایر طلاب نیز آزاد است.

هدایت به سوی امامت و مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی در نخستین جلسه ضمن اشاره بر جای خالی تفسیر قرآن با رویکرد مهدوی در حوزه علمیه، بیان داشت: تمامی کلمات قرآن کریم هدایت به سوی ولایت و مهدویت است. «انَّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم» قرآن کریم به پرقوام ترین راه ها هدایت می کند، که آن راه، راه امامت و مهدویت است.

وی افزود: امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: «القرآن یهدی الی الامام».«الف و لام» القرآن در این حدیث شریف دلالت بر تمامیت و شمول کلِ قرآن بر دعوت به سوی امام دارد. بنابراین «باء» بسم اللهِ اول قرآن تا سین انتهاء قرآن درباره مهدویت است.

وی ادامه داد: ما نیازمند تفسیری هستیم که با رویکرد این عبارت: «القرآن یهدی الی الامام» نوشته شود، که اکمل آن تفسیر، به دست خود حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به انجام می رسد.

بقیه الله کیست؟!

استاد حیدری کاشانی با اشاره به آیه ۸۶ سوره هود «بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» گفت: با توجه به اینکه این آیه اولین آیه ای است که امام زمان (عج) در هنگام ظهور تلاوت می‌کنند، تفسیر آیات مهدوی را از این آیه آغاز می کنیم.

وی افزود: اصل آیه مربوط به حضرت شعیب پیرامون آسیب های اقتصادی قومشان، مثل کم فروشی و ربا نازل شده که این ظاهر آیه شریفه است اما باطن آیه دلالت بر «بقیه الله» به تمامی اولیاء الهی در هر عصر و زمان است و همه ائمه (علیهم السلام) مصداق این عبارت در عصر خود هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه حضرت مهدی(عج) در روایات ائمه معصومین همان«بقیه الله» در آیه شریفه است، گفت: در زیارت جامعه کبیره عبارت «بقیه الله» به تمامی ائمه دلالت دارد اما در دعای ندبه «بقیه الله» به طور خاص بر حضرت مهدی (ع)اطلاق دارد.

خیر محض

حجت الاسلام حیدری کاشانی با تاکید بر اینکه «بقیه الله» یکی از اسامی حضرت مهدی (عج) و شناخت هر نام ایشان همانند یک دانشگاه مهدی شناسی است، گفت: واژه «خیر» چون تفضیل است یعنی «بقیه الله» در همه ابعاد به  بهترین شکل خواهد بود و مایه خیر  و برکت بی نهایت است.

وی امام زمان (عج) را برای مؤمنین در تمامی ابعاد خیر محض دانست و گفت: «بقیه الله خیر لکم» یعنی وجود امام زمان، نورانیت امام زمان، نائب امام زمان «خیر لکم ان کنتم مومنین» خیر محض است پس هر کسی در هر موردی که به امام مهدی (ع) متصل شود در حقیقت به بهترین‌ها وصل شده و این آیه تمامی زیر شاخه ها و ابعاد زندگی را شامل می شود.

وی با اشاره به مهندسی معکوس آیه بیان داشت: از آن جهت که برای شناخت هر چیز، باید ضد آن را شناخت (تُعرف الاشیاءَ باضدادها) غیر از «بقیه الله» هر چه که باشد، «شر لکم» برای شما شر و بدی است رهبر غیر مهدوی «شر لکم» و بقیه مواردی که در مقابل «بقیه الله» باشد برای انسان شر خواهد بود و موجب تباهی است.

استاد حیدری کاشانی در پایان جلسه گفتگو پیرامون امام زمان (عج) را گفتاری درباره مرگ و زندگی دانست و گفت: این یک امر ترجیحی نیست اگر در تمام شئون و لحظات زندگی با امام مهدی(ع) نباشیم حقیقتا این زنده بودن مساوی با مرگ است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید