۱۴۰۲-۰۶-۰۴

بررسی زمینه های همکاری سازمان کتابخانه ها با دانشگاه رضوی

با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ضمن مسئله شناسی این نهاد فرهنگی، زمینه های همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه سلسله جلسات با مدیران سازمان ها، مؤسسات و مراکز زیرمجموعه آستان قدس رضوی در راستای مسئله شناسی و تامین نیازهای آنان با رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی دیدار و گفت و گو کرد.

در ابتدای این دیدار که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی صورت گرفت، رئیس دانشگاه رضوی با اشاره به نیازهای آستان قدس رضوی و تاکید تولیت محترم بر تامین آن، از وظیفه دانشگاه در مسئله شناسی و سنجش علمی ابعاد مسائل مختلف مجموعه ها اعم از مدیریتی و اجرایی و فعالیت ها و خروجی های کار آنان سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری با اشاره به سابقه برگزاری این جلسات با چند موسسه آستان قدس با اولویت سازمان علمی فرهنگی، از مسئله شناسی ابتدایی و سپس ارائه به موسسه و نقد و بررسی ها و اصلاح آن و در نهایت نیز مسئله شناسی پایانی سخن گفت که تبدیل به موضوعاتی پژوهشی برای رساله های دکتری و پایان نامه های ارشد در پردازش علمی دانشگاه رضوی می شود.

وی افزود: موضوعات تقاضا محور و بر اساس نیازهای آستان قدس رضوی در یک کار علمی پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس یک تفاهم نامه بین مراکز با دانشگاه رضوی، از ظرفیت مقالات علمی و پایان نامه ها استفاده می شود تا نتیجه آن راهگشا بوده و نیازهای آستان را به خوبی پاسخ دهد.

استفاده از ظرفیت علمی و پژوهشی برای حل مسائل آستان قدس

در ادامه دکتر مهربانی فر، رییس روابط عمومی و بین الملل دانشگاه به عنوان مسؤل این پروژه علمی به بیان جزئیات این طرح پرداخت و تعدادی از مسائل مربوط به سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را که پیش از این مورد بررسی قرار داده، بیان کرد.

وی نگاه هدفمند و مسئله محور در این پروژه را سبب فعال شدن ظرفیت علمی پژوهشی دانست که با استفاده از این امکان به سوی حل مسائل و تامین نیازهای آستان قدس رضوی می توان حرکت کرد.

طرح مسائل و مشکلات سازمان کتابخانه ها

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، رئیس مرکز کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه جلسه، مسئله مشترک همه مؤسسات آستان قدس رضوی را عدم شناخت متقابل از ظرفیت‌های یکدیگر دانست  و گفت: با ارتباط مستمر و هماهنگی باهم امکان حل این معضل وجود دارد.

وی با اشاره به مسئله بازنشستگی بسیاری از نیروهای قبلی کتابخانه ها تا ۷ سال آینده، از ضرورت کادر سازی و تربیت نیروی خبره در حوزه اسناد و کتاب شناسی سخن گفت.

رئیس مرکز کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر نیاز اورژانسی در تامین نیروی متخصص برای کتابخانه، لزوم جذب نسخه شناس ماهر برای نسخ خطی، کتابدار برای بخش کتابخانه ها و نیز مرمت کار در بخش اسناد را مطرح کرد.

وی نیاز کتابخانه آستان قدس رضوی به نیروی متخصص را سبب تاسیس دانشگاه امام رضا با رشته کتابداری دانست و گفت: مهم‌ترین نیاز آستان قدس رضوی در بخش فرهنگی کتابخانه‌های آستان قدس است و از سوی دیگر با سابقه ترین موسسه در آستان قدس نیز مرکزکتابخانه‌ها با قدمت هزار ساله است.

زمینه های همکاری دانشگاه رضوی و سازمان کتابخانه ها

دکتر حسن آبادی، مدیر مرکز اسناد ومخطوطات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه از همکاری ها بین دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سازمان کتابخانه ها نظیر تهیه نشریه انگلیسی و برگزاری دوره بین‌المللی نسخه شناسی سخن گفت.

وی ایجاد رشته نسخه شناسی در دانشگاه رضوی با پیشنهاد و ارائه سرفصل‌های آن از سوی مرکز کتابخانه ها را از دیگر موارد همکاری در آینده دانست و گفت: ایجاد گروه مطالعات میان رشته‌ای در دو موضوع نسخه شناسی و سند شناسی و در ادامه تاریخ شفاهی، اولین گام بزرگ در ایران در این زمینه است که امکان آن در دانشگاه رضوی فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه در ایران چنین گروهی برای رشته مورد نظر وجود ندارد به امکان بسیج همه ظرفیت های کتابخانه ها نظیر منبع و اسناد، استاد و فضای کار اشاره کرد که سرانجام آن تربیت و تامین نیروی متخصص است.

دکتر حسن آبادی ایجاد مدرسه مطالعات میراث اسلامی را از نیازهای آستان قدس رضوی دانست که با همکاری دانشگاه رضوی قابلیت اجرا دارد و بر این اساس امکان تربیت نیرو برای اعتاب مقدسه در داخل و خارج کشور و کتابخانه های بزرگ ایران در کنار تامین نیاز آستان قدس رضوی در این بخش وجود دارد.

وی با استقبال از حضور و همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه رضوی در فضای ایجاد شده در کتابخانه مرکزی برای پژوهش در زمینه نسخه شناسی، به استخراج بیش از ۱۰۰ موضوع بکر و دسته بندی شده برای رساله در مقطع دکترا نیزاشاره کرد.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین حسینی از لزوم تکرار این جلسات و نیز راه اندازی دفتر همکاری های مشترک به صورت خروجی محور با در نظر گرفتن تفاهم نامه های گذشته سخن گفت و درخواست لیستی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه رضوی برای ارسال دعوتنامه از سوی مرکز کتابخانه جهت بازدید و آشنایی با ظرفیت های آن را مطرح کرد.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید