رئیس دانشگاه رضوی؛
۱۴۰۲-۰۵-۲۹

دارالعلم با مدت زمان و پذیرش بیشتر برگزار می شود

رییس دانشگاه رضوی در ضمن بیان حدیثی پیرامون شناخت خدا و خویش و نیز خواست خدا از انسان و عوامل خروج از دین به برگزاری موفق مدرسه تابستانی دارالعلم در دانشگاه رضوی و ادامه ان در سال های آینده اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در جمع طلاب دارالعلم در مسجد میرزا جعفر دانشگاه رضوی با قرائت حدیث«وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ » از امام کاظم علیه السلام به بیان چهار علم در بین مردم پرداخت و گفت: حضرت می فرمایند؛ همه علم مردم را در چهار چيز يافتم: اول اينكه پروردگار خود را بشناسي، دوم اينكه بداني با تو چه كرده یعنی بخلقت موزون و حكيمانه انسان و نعمت عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب پي ببريم، سوم اينكه بداني او از تو چه خواسته است، چهارم اينكه بداني چه چيز ترا از دينت خارج كند.

وی با قرآئت آیه « هَلْ أَتىٰ عَلَى الْإِنْسٰانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً » به آیات و روایات در باب خلقت انسان و کوچکی او در مقابل خالق اشاره کرد و گفت: انسان اگر بفهمد چیزی نبوده، حادث بوده وقتی خود را شناخت خدا را می شناسد برهان برای او کامل می شود.

وی افزود: ابراز، وسایل و صنایعی که خدا در عالم هستی در وجود انسان بکار برده هر کدام هدفی دارند این ها را بشناسد فرمایش قران و اولیاء خدا را مورد مطالعه قرار بدهد وقتی خود و خدا راشناخت آنگاه در پی آن باشد که خدا از او چه اراده کرده و مولا از او چه می خواهد.

وی با اشاره به غلام سیاه امام حسین که حضرت صورت بر صورتش نهاد گفت: اگر بداند خدا از او چه می خواهد و آن را انجام دهد مورد نظر و لطف او قرار می گیرد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: انسان باید بفهمد خدا و امام زمان(عج) از او چه می‌خواهند بدانیم در موقعیت که قرار گرفتیم وظیفه ما چیست؟ بین همه خلایق جمعی مشرف به اسلام شدن« إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام» بین همه مسلمانان خدا عده ای را جدا کرد« الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»

وی ادامه داد: در بین همه این افراد که شیعه شدن شما انتخاب شدید که بیاید دین خدا را بشناسید عمل کنید تبلیغ و تشویق کنید که مردم دنبال دین خدا باشند این تاج افتخار و نعمت خیلی بزرگی است اگر کسی در این زمینه کوتاهی کند به وظیفه خودش عمل نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری در باب فراز آخر حدیث امام صادق(ع) که فرمودند « مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ » گفت: ببین چه چیز تو را از دینت خارج می کند چه عملی است که از ولایت خدا خارج و در ولایت طاغوت داخل می شویم.

وی افزود: یکی از آن موارد که سبب خروج از دین خداست کفران نعمت است« وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» اگر انسان در مقابل این همه خوبی ها و صنایع و نعمات به وظیفه خودش عمل نکند کوتاهی کرده و این کفران نعمت است.

استاد اخلاق دارالعلم ادامه داد: این باعث می شود دین از انسان جدا شود بحث معاصی و گناهان هم چنین است که انسان را از دین خارج می کند « ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساءُوا السّوأىٰ أَن كَذَّبوا بِآياتِ اللَّهِ»

وی گفت: این عوامل که انسان را از دین خارج می کند باید مورد مطالعه قرار داده و ببینیم چه خطراتی ما را تهدید می کند که مراقبت کنیم.

برگزاری دارالعلم با مدت زمان طولانی تر و تعداد طلاب بیشتر

رییس دانشگاه رضوی در بخش دوم بیانات خویش پیرامون مدرسه تابستانی دارالعلم بیان داشت این برنامه برای نخستین بار است که در مشهدالرضا در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام با همت مدیریت حوزه علمیه خراسان و پشتیبانی کامل و تام  تولیت معزز آستان قدس رضوی برگزار می شود.

وی افزود: تولیت محترم در جلسه‌ای فرمودند هر برنامه ای که حوزه علمیه خراسان داشته باشد پشتیبانی می کنیم و انصافا هم همینطور بوده و این افتخار هم با توجه به اینکه دو مدرسه علمیه ارزشمند میرزاجعفر و خیرات خان که از حدود ۴۰ سال پیش در اختیار دانشگاه رضوی بوده به این نهاد علمی فرهنگی داده شد.

وی در ادامه به بیان تاریخچه دو مدرسه علمیه نامبرده از ۴۰۰ سال پیش پرداخت واز درس های بزرگان همچون مقام معظم رهبری در این مکان نام برد و از تأسیس دانشگاه رضوی با دیدگاه بلند رهبر معظم انقلاب و همت تولیت فقید آستان قدس رضوی حضرت آیت الله واعظ طبسی و نظرات بزرگانی همچون شهید بهشتی سخن گفت که در باسازی پس از انقلاب به شکل کنونی پایگاهی برای حوزه علمیه ایجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری به تاکید تولیت فقید بر حفظ اصالت حوزوی و قوت دروس فقه و اصول در دانشگاه رضوی اشاره کرد و سپس از دانش آموختگان و خروجی اساتید دانشگاه در زمینه فقه و اصول، که هم اکنون در این نهاد علمی فرهنگی در حال تدریس سطوح عالی حوزه و دروس خارج فقه و اصول هستند، سخن گفت.

وی افزود: غیر از دروس حوزوی که کاملا تدریس و خوانده می شود دروس دانشگاهی هم زیر نظر وزارت علوم در مقاطع کارشناسی و ارشد و دکتری ارائه می شود ضمن اینکه توجه ویژه ای به حساسیت های حوزه علمیه و وزارت علوم در جذب اساتید و  طلاب و دانشجویان و ارائه با کیفیت دروس داریم.

رییس دانشگاه رضوی در پایان در واکنش به تقدیر و تشکر یکی از طلاب مدرسه تابستانی دارالعلم گفت: کسری اگر در میزبانی وجود داشته از سوی دانشگاه بوده بنابراین عذرخواهیم و قرار بر آن شده تا سال آینده با مدت زمان طولانی تر و تعداد طلاب بیشتری دارالعلم دایر شود.

وی به قول مدیران حوزوی و دیدگاه آنان نسبت به دانشگاه رضوی اشاره کرد که به عنوان یک حوزه مترقی و فعال در عین حال علمی و اصیل در نظر گرفته می شود و خروجی منابع انسانی و ثمرات علمی و پژوهشی فراوان دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری ضمن بیان اینکه دانشگاه رضوی در مقایسه با یک مدرسه علمیه تقاضای ورودی بیشتری در حدود سه هزار نفر دارد که از این تعداد حدود 250 نفر با استعداد انتخاب می شوند گفت: اینجا یک حوزه علمیه موفق است بر این اساس از علمای بزرگ خواستیم تا درس های خود را در این مکان برگزار کنند و از سوی دیگر درس های حوزوی دانشگاه نیز برای ورود طلاب بیرونی آزاد باشد که مرکز مدیریت حوزه علیمه این را پذیرفته است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید