مدیر حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛
۱۴۰۲-۰۵-۱۵

لزوم ساماندهی تعطیلات تابستانی حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه خراسان در افتتاحیه مدرسه تابستانی طلاب با نام دارالعلم در حرم مطهر رضوی ضمن اشاره به سابقه علم آموزوی و مدارس حوزوی حرم از لزوم ساماندهی تعطیلات تابستانی حوزه سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط در آیین افتتاحیه مدرسه تابستانی «دارالعلم» که به همت آستان قدس رضوی و حوزه علمیه خراسان برگزار می شود، گفت: با توجه به اسناد تاریخی موجود، حرم مطهر رضوی همواره محل برگزاری کرسی‌های درس و بحث بوده است، به طوری که می توان اسناد آن را از قرن چهارم هجری مورد بررسی قرار داد.
وی همچنین با بیان اینکه نخستین گزارش‌هایی که به وجود مدرسه رسمی در حرم مطهر اشاره شده است، در سفرنامه ابن بطوطه بیان شده که به قرن هفتم هجری برمی‌گردد، گفت: در دوره‌های بعدی درس و بحث طلاب در حرم مطهر اوج بیشتری گرفت و در همین راستا مدارس دو درب و پریزاد و از دوره صفویه به بعد نیز مدارس متعددی همچون خیرات‌خان و میرزا جعفر در این بارگاه منور تاسیس شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خیاط تصریح کرد: مدرسه تابستانی «دارالعلم» نیز در همین راستا به همت حوزه علمیه خراسان و با همکاری آستان قدس رضوی با حضور و بهره‌گیری از اساتید منتخب حوزه‌های علمیه قم و مشهد و ۵۰۰ نفر از نخبگان و اساتید منتخب حوزه های علمیه کشور در سه مدرسه فقه و اصول، کلام و فلسفه، ادبیات و تفسیر با بهره ‌گیری از اساتید برجسته حوزه قم و مشهد امروز کار خود را آغاز کرد.

ساماندهی تعطیلات حوزه علمیه

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه یکی از اهداف راه‌اندازی این مدرسه تابستانی را ساماندهی تعطیلات حوزه علمیه دانست و افزود: در خصوص تعطیلات تابستانی دو دیدگاه وجود دارد نخست برخی از اساتید هستند که این امر را نامبارک دانسته و نسبت به آن گلایه‌مند هستند که می گویند نباید چیزی به عنوان تعطیلات در حوزه علمیه داشته باشیم زیرا علم‌آموزی نباید هیچ‌گاه تعطیل شود.
مدیر حوزه علمیه خراسان رضوی، تصریح کرد: عده‌ای دیگر از اساتید حوزه علمیه نیز تعطیلات تابستانی را تغییر ریل دانسته و معتقد هستند طلاب علاوه بر وظیفه تحصیل و مطالعه، باید به تحقیق، پژوهش و تبلیغ بپردازند و در واقع فرصت تعطیلات تابستانی یک نوع تغییر وظیفه و انجام تکلیف است.
وی ادامه داد: همه معتقد هستیم که باید فرصت‌ها را مغتنم شمرد و وقت را مدیریت و از آن بهینه استفاده کرد زیرا فرصت زیادی نداریم، در واقع مدیریت زمان و منابع، درسی است که باید از سیره اهل بیت(ع) بیاموزیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین خیاط بیان کرد: حادثه عاشورا به ما این درس را می‌دهد که همچون امام حسین(ع) و یاران با وفایشان چگونه از منابع و فرصت‌های خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.
وی افزود: باید پدیده تعطیلات را مدیریت کرد و به بهترین نحو از این فرصت در راه کسب علم و دانش استفاده کرد.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید