کرسی علمی ترویجی نقد روش های اعتبار سنجی نهج البلاغه برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام دکتر مهدی مردانی استادیار پژوهشکده علوم اسلامی رضوی در مقام ارائه مقاله خویش با عنوان روش اعتبار سنجی نهج البلاغه در بوته نقد گفت: توجه به اعتبار نهج البلاغه به دلیل مورد توجه واقع شدن، مهمترین بحث است.
وی افزود: نهج البلاغه در میان اهل سنت به عنوان پرچم معارف شیعی مورد هجمه های متعددی قرار گرفته است. اگر این نقدها به صورت عالمانه و دقیق پاسخ دادیم بر اعتبار نهج البلاغه می افزاید اما اگر این پاسخ ها کارشناسی و دقیق نباشد، چه بسا نتیجه عکس داشته باشد.
حجت الاسلام دکتر مردانی با اشاره به مقاله و نوشتار دو ناقد محترم جلسه در زمینه نهج البلاغه، ابراز تمایل خویش نسبت به دریافت نکات، ملاحظات و رهنمودهای ناقدین را ابراز کرد و گفت: ایده مقاله در واقع بر می گردد به سه بخش مقاله که سند، مصدر و محتوا می باشد و اطمینان آورترین روش در اعتبار بخشی نهج البلاغه سبک شناسی و بازیابی اسناد است.
وی افزود: طبیعتا نهجالبلاغه کتاب حدیثی «مسند»، بهاصطلاح امروزی علم حدیث، نیست اما میتوان با بازسازی سند احادیث آن از طریق کتب دیگر مثل الکافی، این مشکل را حل کرد.و برای اثبات اینکه این سخنان از امیر مؤمنان علی(ع) است نیز میتوان از سبکشناسی استفاده کرد به این صورت که بررسی کنیم و بگوئیم سبک سخن بهگونهای است که علمای اهلسنت نیز متوجه میشوند از شخصی مثل امیر مؤمنان صادر شده است.
در ادامه مدیر حوزه علمیه خراسان به عنوان ناقد نخست بیان داشت: نهجالبلاغه کتاب مظلومی است که شأن آن به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته و در میان شیعیان نیز درست استفاده نشده است؛ بنابراین هر گامی در حوزه اعتبارسنجی این اثر، بسیار مبارک و خدمت به آن خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین خیاط با بیان اینکه این مقاله، قلم و نگارش خوبی دارد و به هدف مورد نظر خود رسیده است، در نقد آن نیز گفت: این اثر چیزی به پاسخهای گذشته اضافه نکرده اما فصلبندی و ارائه جدیدی دارد. از این رو دانشپژوه باید کارهای علمی گذشته را بهخوبی بررسی کند تا بتواند گام و قدم متفاوتی برداشته و کارهای قبلی را تکمیل کند.
حجتالاسلام والمسلمین دکتر قاسمی با اشاره به دقت در نگارش این اثر و استفاده از کلمات فارسی، و خوبی قالب ارائه بیان داشت: نباید به تغییر قالب نوشتههای گذشته بسنده کرد و باید مقالاتی که نوشته میشود به سمت تولید علم پیش رود و دانشپژوه از پرداختن به موضوعات جدید واهمه نداشته باشد.
حجت الاسلام دکتر مردانی در در پاسخ به ناقدین گفت: نوآوری در بخش ایده، ساختار و قالب، و محتوا شکل می گیرد با توجه به تفاوت ساختار کرسی علمی ترویجی نسبت به کرسی علمی پژوهشی، ادعای نظریه پردازی نداشتم و هدف ترویج کلام و نام امیرالمومنین علی (ع) بوده هرچند اگر آورده علمی به جهت تازگی داشته باشیم، به مراتب بهتر است.