۱۴۰۲-۰۳-۱۰

عقل و عقل گرایی راه برون رفت از چالش های فردی و اجتماعی در سیره رضوی

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا به ارائه بحثی با عنوان« عقل و عقل گرایی راه برون رفت از چالش های فردی و اجتماعی در سیره رضوی» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام دکتر فقیه اسفندیاری، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در سومین نشست علمی عصر اجلاسیه با موضوع «سیره اجتماعی امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها» به ارائه بحثی با عنوان« عقل و عقل گرایی راه برون رفت از چالش های فردی و اجتماعی در سیره رضوی» پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اسفندیاری بیان داشت: از حضرت رضا علیه السلام دو دسته روایات ناظر به جایگاه عقل و عقل گرایی فردی و اجتماعی نقل شده  و مراد از عقل در این ها عقل نظری نه بلکه عقلعملی است.

وی افزود: آنچه در روایات به آن سفارش می شود مربوط به حوزه عقل عملی است که بتوانند با استفاده از فراورده های عقل نظری مسلمانان را وارد حوزه عمل کند.

وی ادامه داد: حضرت رضا علیه السلام می فرمایند اگر اهل دین عقل نداشته باشد، دین ندارد و دعوت به عقل گرایی و تعقل سرلوحه دعوت و رسالت انبیا و اولیای الهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: بین زمانه حضرت رضا علیه السلام و دوران ما شباهت هایی وجود دارد در زمان ایشان نیز مدعیان علم زیاد بودند و علم زدگی بیداد می کرد.

وی افزود: امام رضا علیه السلام هم علم را از نشانه های عقل می دانند حضرت می فرمایند، عقل گاهی مقابل علم و گاهی مقابل جهل است برای اینکه در قوای نفس انسانی عقل  است و سایر قوا باید تابع عقل باشند و گاهی کودتای سفیدی رخ می دهد وشهوت و غضب بر عقل غلبه می کند.

وی ادامه داد: غرض ازآفرینش انسان تفکر است و این تفکر باید به عبادت منجر شود

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید