۱۴۰۲-۰۲-۱۳

چشم انداز و اهداف کلان

باسمه تعالی

معرفی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

تاریخچه:

دانشگاه علوم اسلامی رضوی  اولین مجموعه با رویکرد تلفیقی حوزوی دانشگاهی در ایران است که با همّت و دوراندیشی تولیت فقید آستان قدس رضوی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی رحمت الله علیه، در هجدهم مرداد 1363 همزمان با تشکیل نخستین کنگره جهانی امام رضا علیه السلام رسماً افتتاح شد؛ بنایی برآمده از دو مدرسۀ قدیمی و باسابقه میرزا جعفر و خیرات‌خان که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر آن دو جامه‌ای نو افکنده شد تا همچنان رسالت علم‌آموزی‌ آن‌ها را امتداد بخشیده و میراث‌دار دانش و فرهنگ رضوی باشد. در سال 1374 با تصويب اساسنامة دانشگاه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برنامة آموزشي آن به تصويب شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم رسيد.

دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأكيد بر اصالت حوزوي و با رسالت تربيت فقيه، مبلغ، محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم اسلامي و انسانی، به جذب و تربیت طلبه دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اهتمام داشته و دارد. واحد خواهران این دانشگاه نیز به منظور ايجاد فرصت نقش آفريني مؤثر بانوان نخبه در حوزه علوم انساني اسلامي، در سال 1397 با حمایت های ویژه تولیت معظم آستان قدس رضوی در دوره تحصيلات تكميلي شروع به كار كرد.

 

چشم‌انداز دانشگاه علوم اسلامی رضوی

با اتکال به قدرت لایزال الهی و الهام از سیرۀ رضوی و با تعهد به آرمان‌های امامین انقلاب، در افق 1410، دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

 برترین دانشگاه حوزوی تشیع در احیای امر[1] اهل‌بیتعلیهم‌السلام، تربیت مجتهدان و عالمان تراز انقلاب اسلامی خواهد بود و جايگاهی ممتاز درتولید علوم انسانی اسلامی خواهد داشت.

این دانشگاه با بهره‌گیری از نظام تعليم و تربيت پویا و كارآمد، دانشگاهی سرآمد در ترویج معارف اهل‌بیتعلیهم‌السلام و پاسخگویی به مسائل جامعۀ اسلامی خواهد بود و در سطح ملی و بین‌المللی، تعاملی اثرگذار و سازنده با مراکز علمی و فرهنگی برقرار خواهد کرد.

 بیانیه مأموریت دانشگاه علوم اسلامی رضوی  

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به‌عنوان برترین نهاد حوزوی-دانشگاهی وابسته به آستان مقدس عالم آل محمد علیهم‌السلام، تحت اشراف و نظارت عالیه تولیت معزز این آستان مقدس قرار دارد؛ این مرکز با هدف احیای امر اهل‌بیتعلیهم‌السلام و با الهام از قرآن و عترتعلیهم‌السلام و تأکید بر رعایت کرامت انسانی، اخلاق حرفه‌ای و نخبه‌گرایی، به تربیت مجتهدان و عالمان تراز انقلاب اسلامی و نیروی کار آمد متعهد می‌پردازد و ضمن فعالیت در حوزۀ علوم انسانی اسلامی تمدن‌ساز، پاسخگویی به مسائل اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعۀ اسلامی را مأموریت خود می‌داند.

این دانشگاه بر اساس نظام آموزشی و پژوهشی تلفيقي1 (حوزوی – دانشگاهی)، ضمن بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی، با رویکرد بین‌رشته‌ای2 به تولید و ترویج علم و شبکه‌سازی علمی3 و فرهنگی در عرصۀ ملی و بین‌المللی می‌پردازد.

اهداف کلان دانشگاه

براي دستيابي به چشم‌انداز دانشگاه در افق ده ساله و دهه چهارم فعاليت، دانشگاه علوم اسلامي رضوي پنج هدف کلان و محوری را تعقيب خواهد نمود، اين اهداف بستر لازم برای برقراری ارتباط موثرتر و کارآمدتر با اهداف ميان مدت در سطوح مختلف و ایجاد همراستایی میان بخشهای مختلف و نیز پیگیری اثربخش‌تر پیشرفت امور مورد نظر را فراهم می‌کنند.

 

چشم انداز

 

 


چشم انداز1

 

[1] . اشاره به حدیث امام رضا†: دارد که فرمودند: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا؛ رحمت خدا بر كسى كه امر ما (سخنان ما) را زنده كند» و نیز  فرمودند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا».«اگر مردم زيبائى و شكوه سخن ما را دريابند حتماً به‏ ما گرايش پيدا مى‏كنند و پيرو ما مى‏شوند» (معاني الأخبار، ص 180) 

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید