معارف رمضانی(19)
۱۴۰۲-۰۱-۳۱

نپذیرفتن امامت علی، انکار رسالت نبی

رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی به مسئله امامت در کلام پیامبر و صراحت بیان ایشان در این زمینه پرداخت و آن را پایه و اساس دین خواند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان فضائل رمضان از خطبه شعبانیه با قرائت فراز«ثُمَّ قَالَ یا عَلِی مَنْ قَتَلَک فَقَدْ قَتَلَنِی وَ مَنْ أَبْغَضَک فَقَدْ أَبْغَضَنِی وَ مَنْ سَبَّک فَقَدْ سَبَّنِی لِأَنَّک مِنِّی کنَفْسِی رُوحُک مِنْ رُوحِی وَ طِینَتُک مِنْ طِینَتِی»

بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) جملاتی پیرامون جایگاه و شخصیت امام علی(ع) بیان می کنند که اهمیت این قسمت بیش از باقی خطبه در وصف رمضان است چرا که بحث اعتقادی و ریشه ای و اساسی است اما مسئله رمضان عبادی و روبنایی است اگر پایه و اساس درست نباشد عبادات تنها بی فایده است.

وی افزود: حضرت در پایان این خطبه از امامت و جایگاه امام علی(ع) این چنین سخن می گوید که یا علی هرکسی با تو مقاتله کند گویا با من جنگیده و من را به شهادت رسانده، کسی که بغض تو را دارد گویا بغض من را در دل دارد و کسی که تو را سب کرده و دشنام می دهد گویا با من چنین کرده است.

وی ادامه داد: این بیانات حضرت گویا خبر از آینده است که عده ای به اسم اسلام بر صدر کار قرار می گیرند هر جسارتی را به ایشان روا داشته و سب و دشنام امیرمومنان علی(ع) را بر روی منبر رسول خدا انجام می دهند و به عنوان وظیفه آن را هم ترویج می کنند.

رییس دانشگاه رضوی با اشاره به فراز«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَی خَلَقَنِی وَ إِیاک وَ اصْطَفَانِی وَ إِیاک وَ اخْتَارَنِی لِلنُّبُوَّةِ وَ اخْتَارَک لِلْإِمَامَةِ فَمَنْ أَنْکرَ إِمَامَتَک فَقَدْ أَنْکرَ نُبُوَّتِی»  بیان داشت: دلیل این جایگاه و مقام و منزلت را در ادامه حضرت چنین بیان می کنند که، یا علی تو از من هستی و مثل جان منی و روح و طینت تو از من آفریده شده و خدا من و تو را خلق کرد و برگزید من را برای نبوت و تو را برای امامت اختیار کرد بنابراین هرکسی امامت تو را انکار کند قطعا پیامبری من را انکار کرده است.

وی افزود: پایه و اساس دین اسلام همین اعتقادات است که حضرت محمد(ص) رسول خداست هرکسی این ضروری دین را انکار کند مرتد شده و در اینجا می خوانیم که انکار امامت در زبان پیامبر انکار رسالت بیان شده است.

وی با قرائت فراز«یا عَلِی أَنْتَ وَصِیی وَ أَبُو وُلْدِی وَ زَوْجُ ابْنَتِی وَ خَلِیفَتِی عَلَی أُمَّتِی فِی حَیاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی أَمْرُک أَمْرِی وَ نَهْیک نَهْیی» ادامه داد: حضرت در ادامه می فرماید یا علی تو وصی و پدر فرزندان و شوهر دختر من هستی و جایگزین من بر امت هم در حیات و هم پس از ممات من هستی و فرمان تو فرمان من و نهی تو همان نهی من است بر این اساس نباید از آن سرپیچی شود.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری با قرائت فراز«أُقْسِمُ بِالَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَنِی خَیرَ الْبَرِیةِ إِنَّک لَحُجَّةُ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ وَ أَمِینُهُ عَلَی سِرِّهِ وَ خَلِیفَتُهُ عَلَی عِبَادِه» بیان داشت: در فراز بعدی حضرت چنین ادامه می دهند که قسم به آنکه من را به نبوت مبعوث کرد و بهترین خلایق قرار داد تو حجت خدا بر خلق او هستی و امین او بر اسرار الهی و خلیفه اش بر بندگان هستی.

وی افزود: در این چند جمله پایانی خطبه چندین مرتبه به بیان مختلف مطرح شده که امام علی(ع) امام امت و جایگزین پیامبر(ص) مختار خدا و خلیفه ایشان بر خلق است و تصریح شده که منکر او منکر رسول خداست.

وی ادامه داد: همه اتفافات بعد از پیامبر(ص) برای امیرمومنان علی(ع) بر زبان پیامبر در این خطبه بیان می شود که قابل توجه است و اگر کسی به همین خطبه توجه کند متوجه جایگاه و مقام بلند ایشان می شود و حال آنکه بدترین صحنه ها و مشکلات را بعد پیامبر شاهد بود از اجتماع درب خانه فاطمه(س) و آتش زدن درب، ورود بدون اجازه و جنایت و برخورد با مولا و تهدید ها و بعد تنها گذاشتن ولی خدا و دنبال کردن کارهایی که بر مدار سنت جاهلی بود و بعد شهادتش نیز سالها بر منابر سب مولا را در خطبه ها، سخنران ها خوانده و این را فریضه می دانستند.

رییس دانشگاه رضوی درپایان بیان داشت: این راه انحرافی بود که شیطان و آن نفوس پلیده که دشمن بودند نقشه کشیده و بر سر امت آوردند که ان شالله با فهم و روشنگری امیدواریم قبل ظهور حضرت حجت(ع) برطرف شده و همه اعتقادی که رسول الله(ص) فرموده را پذیرفته و از امام عصر(عج) استقبال کنند.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید