معارف رمضانی(15)
۱۴۰۲-۰۱-۲۴

اجر صلوات بر محمد(ص) و قرائت قرآن

رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی از اجر صلوات بر محمد و آل او سخن گفت و به ثواب قرائت قرآن در رمضان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: «وَ مَنْ أَکثَرَ فِیهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی ثَقَّلَ اللَّهُ مِیزَانَهُ یوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِینُ» در ادامه 9 توصیه پیامبر که هر کدام از سوی خداوند پاسخی داشت به توصیه 8 رسیدیم که حضرت در باب فضیلت صلوات فرمودند هر کس در رمضان زیاد بر من صلوات بفرستد در روزی که میزان عمل سبک می شود خدا میزان او را سنگین می کند.

وی افزود: در قران داریم « فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ» در روز قیامت یکی از برنامه های سختی که در پیش داریم سنجش و میزان عمل است که از اینجا باید بفکر باشیم. هرآنچه عمل خیر که انجام دادیم در مقابل نعمات خدا و نیز گناهان سنجیده می شود.

وی ادامه داد: در قران می فرماید کسی که میزان عملش در قیامت سنگین باشد خدا او را در یک زندگی پسندیده و بدون سختی قرار می دهد و از آن بهره می برد و اما اگر میزانش سبک باشد آتش سوزاننده او را فرا می گیرد. هر آتشی سوزاننده است اما این تاکید و عنوان در آیه بنا بر روایت نشان از عظمت آن است که آتش های سوزاننده دنیا در مقابل آن سرد هستند و این سزای کسی است که میزان عملش سبک باشد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: در روز قیامت اگر بخواهند عمل سنجی کنند، ای بسا گناهان غلبه کند و اعمال خوب ما سبک و کم باشد. امام سجاد(ع) در روایت می فرماید« يَا سَوْأَتَاهْ لِمَنْ غَلَبَتْ إِحْدَاتُهُ عَشَرَاتِهِ يُرِيدُ أَنَّ اَلسَّيِّئَةَ بِوَاحِدَةٍ وَ اَلْحَسَنَةَ بِعَشَرَةٍ» وای بر کسی که یکی یکی های او از بر ده های او غلبه کند. مواظب باشید که آحاد شما بر عشرات شما غلبه نکند.

وی افزود: مراد از آحاد گناهان است هر گناهی از او سر می زند اگر توبه نکند یک گناه ثبت می شود اما اگر کار نیکی انجام بدهد 10برابر برای او ثبت خواهند کرد با این حال در روایت هشدار می دهد این گناه که یکی ثبت می شود بیشتر از آنکه ده برابر ثبت می شود بیشتر نباشد. خیلی زشت است که با این وضعیت ضریب ده باز عمل بد ما بیش از عمل خوب ثبت شود.

وی ادامه داد: از چیزهایی که فرمودند در قیامت سبب سنگینی کفه عمل می شود و انسان را از آتش داغ و سوزان دور می کند حُسن خلق است که در اسلام بر آنتاکید شده و در عبارات قبل همین خطبه هم بیان شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: در این خطبه صلوات زیاد بر محمد و آل محمد را سبب سنگینی میزان عمل در روز سبکی میزان بیان کردند و در ادامه که توصیه نهم است فرمودند «وَ مَنْ تَلَا فِیهِ آیةً مِنَ الْقُرْآنِ کانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیرِهِ مِنَ الشُّهُورِ» کسی که در رمضان یک آیه از قرآن بخواند مثل اجر ختم قران در غیر رمضان است.

وی افزود: این به برکت ماه مبارک رمضان است که ثواب یک آیه معادل یک ختم از قران ثبت می شود چقدر خوب است که برنامه حدقل یک ختم در رمضان که ثواب عظیمی دارد را اجرا کنیم در مسیرهای رفت و آمد و انتظار می توان با قرائت آیاتی که حفظ هستیم به این ثواب بزرگ دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: برخی بیش از یک ختم توفیق دارند، در شان اهل بیت علیهم السلامآمده هر روز یک ختم قرآن در رمضان داشتند. در کنار این توصیه فراوان بر قرائت قرآن شده بر تدبیر و تعمق در آیات و فکر نسبت به آن برای سرمشق گرفتن در زندگی هم توصیه شده است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید