معارف رمضانی(13)
۱۴۰۲-۰۱-۲۲

مدارا با زیردستان و کنترل رفتار و کردار

رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی ضمن تاکید بر مدارا با زیر دستان از کنترل رفتار و کردار در مقابل دیگران در رمضان سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین فضیلت های رمضان در خطبه شعبانیه با قرائت فراز «وَ مَنْ خَفَّفَ فِی هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَکتْ یمِینُهُ خَفَّفَ اللَّهُ عَلَیهِ حِسَابَهُ» به بیان  اعمالی که خدا در مقابل آن عکس العملی نشان می دهد پرداخت.

وی افزود: این توصیه به مدارا کردن با زیردستان است یعنی کسانی که به نوعی خدا رزق و روزی آنها را از طریق ما قرار داده و یا سرنوشت و زندگی آنها از طریق ما رقم می خورد مثل شاگرد و یا کارگر و کارمند، که در قبال یک وظایفی مزدی دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در این ماه رحمت خدا دوست دارد که مظاهر رحمتش را بندگان او نسبت به زیردستان نیز در نظر بگیرند از این رو کسی که نسبت به زیر دست خودش تخفیفی قائل شود و کار او را سبک کند تا به خاطر روزه شرایط او سخت نشود، خدا نیز در مقابل این کار در روز قیامت نسبت به حساب و کتاب او تخفیف قائل می شود و به او سخت نمی گیرد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: یکی از تعبیرهایی که برای روز قیامت بیان شده تعبیر سوء الحساب است برخی گرفتار این می شوند و برخی خدا با رحمتش برخورد می کند و سریع الحساب محسوب می شوند.

وی افزود: منظور از سوء الحساب بدحسابی و ظلم در آن صحرای محشر نیست، بلکه مراد دقت در محاسبه اعمال و رفتار و نیات انسان است که به حساب او در زمان طولانی و موقعیتی که رنج آور و تحملش سخت است رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: انسان برای انیکه از تخفیف الهی برخوردار شود در دنیا باید نسبت به بندگان خدا و زیردستان خویش رفتاری با مهر و محبت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری در بیان فراز «وَ مَنْ کفَّ فِیهِ شَرَّهُ کفف [کفَ] اللَّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ یوْمَ یلْقَاهُ» گفت: شر به معنای بدی رساندن و گناه کردنی است که دیگری از آن آسیب ببیند به معنای بدرفتاری و آزار و اذیت دیگران است.

وی افزود: کسی که در غیر رمضان سوء رفتارش اذیت و آزار دیگران را در پی داشته و برخورد او همسایه و خانواده و دیگران را رنج می داد اگر در رمضان خود را کنترل کند در حالی که قدرت دارد این گناه را انجام ندهد در روز قیامت در آن روزی که همه باید در محضر خدا حساب پس بدهند این شخص گرفتار غضب خدا نمی شود.

وی ادامه داد: تناسب این دو گفتار این است که نوع مواردی که شر و بدی از انسان سر می زند به خاطر خصلت غضب و عصبانیت است در حال عادی معمولا اینگونه نیست که رفتار بد و آزار و اذیت داشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر انسان در مقام خشم و عصبانیت خود را کنترل کرد و مردم رنج و آزاری ندیدند این فرد استحقاق پیدا می کند در روز ملاقات با خدا، گرفتار غضب او نشود. آن هم غضبی که آسمان و زمین تاب و تحملش را ندارند چه رسد به انسان ضعیف!

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید