معارف رمضانی(11)
۱۴۰۲-۰۱-۱۸

اهل نماز و سجده های طولانی

رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین معارف رمضانی از اهمیت نماز و سجده های طولانی سخن گفت و به نمازگزارانی که مورد تهدید قرآن قرار گرفتند اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه تبیین فضائل ماه رمضان از خطبه شعبانیه با قرائت فراز« وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکرُهُ أَقْسَمَ بِعِزَّتِهِ أَنْ لایعَذِّبَ الْمُصَلِّینَ وَ السَّاجِدِینَ وَ أَنْ لایرَوِّعَهُمْ بِالنَّارِ یوْمَ یقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ» بیان داشت: فرمودند پشت شما از بارگناه سنگین شده  بار خودتان را با سجده های طولانی سبک کنید.

وی افزود: خدا به عزت خود سوگند یاد کرده و این قسم خوردن نشان از اهمیت مطلب دارد خداوند کسانی که اهل نماز و سجده باشند در روز قیامت عذاب نمی کند با آتش نمی سوزاند و از جهنم به وحشت نمی اندازد.

وی ادامه داد: در روایات داریم در مقابل دو رکعت نماز با حضور قلب برای خدا بهشت ارزانی می شود اینجا در سخن خدا قسم یاد شده انسان های نمازگزار را عذاب نکند. درجه بالایی را در اسلام برای نماز قائل شدند در روایت داریم که اولین چیزی که محاسبه می شود نماز است« أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا» اگر نماز پذیرفته شد بقیه نیز مورد قبول واقع می شود اگر اهل نماز نداشت یا مورد قبول واقع نشد باقی نیز پذیرفته نمی شود.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: در برخی آیات قران مطرح شده وقتی از کسانی که گرفتار عذاب شدند دلیلش را می پرسند می گویند ما از نمازگزاران نبودیم در ادامه دلایل دیگری هم بیان می شود اما در صدر آن به نمازگزار نبودن تاکید شده است.

وی افزود: از سوی دیگر رفتار و گفتار و حالات ائمه در مورد نماز و سفارشات معصومین علیهم السلام و مواردی همچون نماز ظهر عاشورا بر اهمیت این موضوع تاکید دارد.

وی ادامه داد: در برخی آیات قرآن انسان های نمازگزار مورد تهدید واقع شدند« فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ الَّذینَ هُمْ یُراءوُنَ وَ یَمْنَعُونَ الْماعُونَ» باید مواظب بود مبادا نماز خود حجابی برای انسان شود که در پس آن از سایر مسائل دین غافل بماند.

اهمیت نماز

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: ادای فریضه نماز باید با توجه باشد مثل یک برنامه مهم که در زندگی داریم باید مواظب و مراقب بود که در زمان و با توجه ادا کرده و به نحو احسن این وظیفه را انجام بدهیم.

وی افزود: اهمیت به نماز یعنی از آن غافل نشویم در زمان خودش نماز درست برای رضای پروردگار بجا بیاوریم و الا طبق آیه شریفه قرآن تهدید برای نماز گذار وجود دارد. برخی از مسائل اجتماعی هم به دنبال این تهدید در آیه آمده که اگر اهل نماز باشیم و اهل دستگیری و کمک نباشیم نیز خطاب تهدید دارد.

وی ادامه داد: خدا به عزت خود سوگند یاد کرده که نمازگزاران و اهل سجده را در روزی که همه در پیشگاه او پاسخگوی اعمال خویش هستند عذاب نمی کند.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: نکته ای که به دنبال نماز ذکر می شود کمک کردن است اینجا هم به دنبال نماز و سجده به نکته اجتماعی کمک به دیگران و نیازمندان جامعه تاکید می کند«أَیهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْکمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِی هَذَا الشَّهْرِ کانَ لَهُ بِذَلِک عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِتْقُ رَقَبَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ لِمَا مَضَی مِنْ ذُنُوبِهِ»

وی ادامه داد: اگر کسی یک مومن را در این ماه مبارک به افطاری دعوت کند اجرش نزد خدا آزاد کردن بنده ای در راه اوست و این سبب آمرزش تمام گناهان گذشته اوهم می شود.

وی افزود: حال اگر کسی توفیق و امکانات بیشتر داشته باشد به ویژه در موضوع صله ارحام، فقرای ارحام و همسایگان، اجر و پاداش عظیم ببرد اقدام به افطاری دادن کند.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید