معارف رمضانی(9)
۱۴۰۲-۰۱-۱۲

بهترین زمان دعا در رمضان

رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی ضمن توصیه به دعا کردن و زمان آن از حالات مختلف آن سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکترجهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان فضائل ماه مبارک رمضان از خطبه شعبانیه به فراز« وَ ارْفَعُوا إِلَیهِ أَیدِیکمْ بِالدُّعَاءِ فِی أَوْقَاتِ صَلَوَاتِکمْ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ» اشاره کرد و گفت: هنگام دعا دستها را بلند کنید این نشانه عجز و بیچارگی درب خانه خداست.

وی افزود: انسان با همه وجود خدا را بخواند و حاجات خویش را از او طلب کند و این حال فقر و مسکنت را در بهترین ساعات در ماه مبارک رمضان که خود افضل زمان هاست، باید اظهار کرد.

وی ادامه داد: ماه رمضان برترین زمان ها است اما بهترین این ماه لحظات نمازاست وقت نماز صبح و ظهر و شب بهترین ساعاتی است که انسان می تواند دست به گدایی درب خانه خدا بلند کند.

رییس دانشگاه رضوی با قرائت فراز« یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ» به بیان ویژگی این لحظات پرداخت و گفت: این ساعت خاص یک ویژگی بسیار خوبی دارد در این لحظه خداوند به بندگانش نظر رحمت دارد.

وی افزود: از این رو در بهترین لحظاتِ بهترین ماه که دست به دعا بلند کردیم و به درگاه خدا اظهار نیاز داریم و خدا با نظر رحمت به ما می نگرد دعای ما را مورد قبول قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری در ادامه بیان داشت: « یُجِیبُهُمْ إِذَا نَاجَوْهُ وَ یُلَبِّیهِمْ إِذَا نَادَوْهُ وَ یَسْتَجِیبُ لَهُمْ إِذَا دَعَوْهُ» دعای ما در این زمان خاص سه حالت دارد مناجات و نجوا است و به صورتی که دیگران متوجه نیستند راز دل با خالق خود بیان می کنیم که این نجوا در این اوقات را خدا اجابت کرده و پاسخ می دهد.

وی افزود: ممکن است با زبان وصدای بلند خدا را به کمک بطلبیم که در مقابل او لبیک و اجابت دارد و یا اینکه درب خانه خدا به دعا درخواست خویش را مطرح کنیم در این حالت هم خدای متعال استجابت می کند و پاسخ می دهد.

رییس دانشگاه رضوی با اشاره به آیه 77 سوره فرقان « قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ » بیان داشت: اگر درب خانه خدا درخواست نکنید خدا توجهی به شما نخواهد داشت.« وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» (آیه 60 سوره غافر) کسانی که استکبار از عبادت دارند بنابر فرمایش روایت، یعنی از دعا کردن و درخواست از خدا خود را بی نیاز می دانند ورود به جهنم با ذلت نتیجه آن خواهد بود.

وی افزود: کسانی که درمقابل خدا شانی برای خود قائلند در زمان پیامبر و بعدش هم بودند که خود را محتاج خدا ندانند از این تکبر در مقابل خدا با ذلت وارد آتش جهنم می شوند.

وی ادامه داد: شان عبد عبودیت و بندگی و اطاعت است باید این بندگی را همرا با مسکنت و بیچارگی نشان دهد و زیاد توصیه شده به دعا که قضا و قدر را می تواند تغییر دهد. از این رو در ماه مبارک رمضان ادعیه ای که وارد شده را می توان بعد نماز خوانده و یا با زبان خود خواسته اش را مطرح کند.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید