پرسش امام رضا(ع) از صحابه؛
۱۴۰۱-۰۳-۱۲

آیا می‌دانید چه کسی خوشبخت یا بدبخت است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی با اشاره به روایتی، پرسش امام رضا(ع) پیرامون خوشبختی و بدبختی را مطرح کرد و از حقوق انسانها نسبت به یکدیگر سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود مرویان حسینی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در صحن پیامبر اعظم(ص) بیان داشت: پیامبر اکرم علت بعثت خود را به کمال رساندن فضائل اخلاقی می‌دانند و آیات و روایات متعددی توصیه به رعایت اصول اخلاقی کرده اند.
وی افزود: در سوره حجرات خیلی از این اصول اخلاقی بیان شده مثلا در آیه ۱۱ سوره حجرات می‌فرماید« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَىٰ أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» ای مؤمنان مبادا گروهی گروه دیگر را مسخره کنند شاید آنها از شما بهتر باشند زنان هم یکدیگر را به سُخره نگیرند و با القاب  زشت صدا نزنند.
حجت الاسلام دکتر مرویان حسینی در ادامه به  آیه ۱۲ اشاره کرد که می فرماید« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ» در این آیه متذکر می شود که ای مومنان شرط ایمان پرهیز از بدگمانی است چرا که خیلی از بد گمانی ها گناه محسوب می شود نسبت به یکدیگر نیک اندیش باشید.
وی افزود: در کار یکدیگر تجسس نکنید و دنبال این نباشید که از کار دیگران سردربیاورید‌ و از یکدیگر بدگویی نکنید چرا که مانند خوردن گوشت برادر مرده خودتان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: اسلام تاکید فراوانی به فضائل فردی کرده اما آنچه بیشتر درمنابع آمده رعایت فضائل اجتماعی است تا از این طریق زندگی بین انسان ها با آرامش و آسایش همراه شود.
وی افزود: مصداق فضائل اجتماعی وفای به عهد، دستگیری از نیازمندان، پرهیز از ظلم و زورگویی و خوردن حق دیگران و مواردی این چنینی است.
حجت الاسلام دکتر مرویان حسینی بیان داشت: هرچه زندگی انسان پیچیده تر می شود رعایت اخلاق و قانون در آن زندگی مهم تر است اما زندگی صرفا با قانون پیش نمی‌رود چرا که تا اصول اخلاقی نباشد طبیعتا کسی به قانون اهمیت نخواهد داد.
وی افزود: برهمین اساس اسلام درباره حقوق شهروندی و رعایت حق یکدیگر تاکید فراوانی دارد‌. پیامبر گرامی اسلامی می‌فرمایند هرکس همسایه خود را بیازارد خداوند او را از بوی بهشت محروم می کند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در حدیثی دیگر پیرامون رفع گرفتاری دیگران می‌فرمایند :کسی که صبح کند و در فکر رسیدگی به نیاز های دیگران نباشد گویی مسلمان نیست.
وی ادامه داد: مسلمان کسی است که دیگران در سایه او آرامش داشته باشند و آزاری از او نبینند.
پرسش امام از صحابه
عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی بیان داشت: چنین نقل شده که حضرت رضا علیه السلام از صحابه پرسیند آیا می‌دانید چه کسی خوشبخت و زندگی خوبی دارد؟ در پاسخش می فرمایند کسی که دیگران از بودن کنارش آرامش و آسایش داشته باشند و از سوی او خیری به مردم برسد.
وی افزود: حضرت دوباره پرسیدند آیا می‌دانید چه کسی بدبخت و زندگی بدی دارد؟خود در پاسخ فرمودند کسی که دیگران از او آزار ببینند و هیچ خیر و برکتی به دیگران نرساند.
سخنران حرم مطهر رضوی بیان داشت: خداوند در سوره نساء می‌فرماید: اگر کسی به شما خیر و نیکی کرد یا هدیه ای به شما داد شما اندازه یا بهتر از کار و هدیه اش به او پس دهید.
وی افزود: از دیگر اخلاق های شهروندی وفق و مداراست چرا که سبب ایجاد آرامش بین مردم می‌شود امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می‌کنند: آن چنان که خداوند مرا به انجام واجبات امر کرده همانطور به مدارا کردن با مردم دستور داده است.
حجت الاسلام دکتر مرویان حسینی گفت: یکی دیگر از اخلاقیات شهروندی مسئولیت پذیری است ما همه در یک کشتی هستیم و اگر کسی سعی داشته باشد این کشتی را سوراخ کند همه ما غرق خواهیم شد.
وی افزود: بنابراین باید نسبت به هم خیرخواه و دلسوز باشیم و نسبت به اطراف خود بی تفاوت نباشیم بر اساس ادبیات اسلام در برابر ظلم و فساد و اشتباه نهی شده نباید سکوت کرد چرا که وظیفه مومن تذکر دادن در چنین شرایطی است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید