حجت الاسلام دکتر گلمکانی مطرح کرد؛
۱۴۰۱-۰۳-۱۰

مراتب معرفت و شناخت قرآن

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی با اشاره به اعتقاد صاحب المیزان، مبنی بر درجات و مراتب مختلف معرفت و شناخت قرآن، گفت تفسیر قرآن نیز دارای مراتب و درجات متفاوت است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رامین گلمکانی، مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی در نخستین جلسه تفسیر قرآن به مبنا در روش تفسیر سوره فرقان اشاره کرد و گفت: تفسیر قرآن به معنی روشن کردن و پرده برداشتن و کشف حجاب از کلام الهی است.

وی افزود: مبنای ما در تفسیر، تفسیر المیزان و تسنیم است بر همین اساس کسانی مثل علامه طباطبایی معتقدند که تفسیر قرآن متوقف بر معرفت و شناخت است و چون شناخت دارای مراتب و درجات است پس تفسیر قرآن هم دارای مراتب و درجات مختلفی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر گلمکانی بیان داشت: مرتبه معرفت و شناخت قرآن از آن کسانی است که با حقیقت قران اتحاد دارند. مثل معرفت پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام که حقیقت کلام الهی را در اثر مشاهده و مکاشفه حضوری دریافته اند.

وی افزود: در آیه6 سوره نمل می فرماید« وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» بنابراین با توجه به اینکه حقیقت ولایت و حقیقت قرآن در مصداق واحدند به استناد آیات و روایات باید گفت: کسی جز پیامبر و اهل بیت ایشان به کنه معنای تفسیر و تاویل قرآن دسترسی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: این مرتبه اول از شناخت و تفسیر بود اما مرتبه دوم از معرفت و شناخت از آن کسانی است که با مشاهده آیات انسی قرآن به سوی آن جذب شده و با کشش قرآن وارد دریای بی کران معارف الهی می شوند.

وی افزود: این مرتبه مربوط به اولیاء الهی و انسان هایی است که طی طریق کرده و پا جای اهل بیت گذاشته اند. اما در مرتبه سوم کسانی هستند که با بررسی ابعاد مختلف قرآن، شناخت محدود نسبی به قرآن پیدا می کنند.

وی ادامه داد: اکثریت قرآن شناسان از این دسته اند این افراد با بررسی نشانه های ظاهر و آیات آفاقی به این شناخت نسبی دست پیدا می کنند.

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی بیان داشت: دسته سوم کلام الهی را از پشت پرده الفاظ و مفاهیم می فهمند نه اینکه حقیقت آن را در مرتبه علم الهی مشاهده کنند.

وی افزود: پس این دسته با اصل حقیقت قرآن هیچ ارتباطی ندارند بنابراین چه بسا در اثر برخی موانع و حوادث آنچه را که فرا گرفته اند پس از مدتی فراموش کنند.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید