رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛
۱۴۰۱-۰۳-۰۵

اندیشه های مقام معظم رهبری در همه ابعاد مورد کنکاش قرار بگیرد

معاون بین الملل بعثه رهبری در نشست نقد و بررسی کتاب بیان قرآن پیرامون اندیشه قرانی رهبر انقلاب، نسبت به کنکاش تفکرات ایشان در همه ابعاد تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری در نشست تخصصی نقد و بررسی کتاب بیان قرآن پیرامون اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در مشهد برگزار شد با اشاره به اهمیت اندیشه های رهبر معظم انقلاب بیان داشت: جا دارد تفکرات ایشان به عنوان یک شخصیت در همه ابعاد مورد کنکاش قرار بگیرد.

وی افزود: از جمله اندیشه های ایشان مباحث قرآنی است که ریشه در دهه 40 و 50 دارد و در مقاطعی که محجوریت قرآن واضح و آشکار بوده به تفسیر قرآن می پرداختند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: یکی از کارهای ارزشمند موسسه انقلاب اسلامی برگزاری سلسله نشست های قرآنی بود که در سه جلد فراهم آمده است و مطالبی که در این مجموعه جمع آوری شده بسیار خواندنی است.

وی افزود: برگزاری اینگونه بحث ها، ترویج گفتمان قرآنی مقام معظم رهبری است و برای آشنایی نسل جدید کار بسیار خوبی است اما با نگاه نقد نکاتی را در چند بخش ارائه می کنم و از محاسن فراوان آن می گذرم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط بیان داشت: به لحاظ ویرایشی خوشبختانه نوشته کم غلطی است اما علی رغم تلاش زیاد برای تبدیل گفتار به نوشتار در مواردی ادبیات کتاب گفتاری است.

وی افزود: سرفصل ها از بی نظمی رنج می برد و نیاز به پس و پیش کردن مطالب است مثلا جلد دو بحث انسان شناسی بهتر است پیش از ولایت بیاید.

وی ادامه داد: مطالب دارای پراکندگی است و بر محور واحدی قرار ندارد برای پیوستگی مطالب به نظر می رسد موضوع بندی و براساس مثلا اجتماعی، فرهنگی، عبادی و تمدنی و غیره تفکیک شود. بحث هایی مثل امر به معروف که در چندجا ذکر شده یکجا جمع شود مناسب است.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: در 90 درصد موارد مطالب فاقد استنادات است مستند سازی به سخنان حضرت آقا نشده فقط برخی از آیات آدرس آن ذکر شده است اما استنادی به فرمایشات ایشان در بسیاری از موارد نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال در جلد سوم صفحه 27 ادعا به 140 انتساب حضرت علی(ع) شده اما به مستندی ارجاع نشده که این یک نقص جدی است.

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری بیان داشت: یکی دیگر از اشکالات، عدم وجود کتابنامه و فهرست آیات و روایات است که وجود هر دو لزوم دارد.

وی افزود: عنوان این نوشته بیان قرآن و اندیشه قرانی حضرت آقاست اما در بعضی از عناوین اندیشه حضرت آقا بیان نشده و نویسنده محترم فقط حرف خود را آورده است مباحثی همچون سیاست خارجی، نقش شورا، آزادی و غیره هیچکدام اندیشه قرانی حضرت آقا در آنها  ذکر نشده است.

وی با اشاره به کار علمی پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی که در 1500 صفحه به زودی منتشر می شود گفت: ما در این کار مفصل به سخنان حضرت آقا و اندیشه قرآنی ایشان استناد کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیاط بیان داشت: در مواردی مثل اقتصاد مقاومتی مبانی قرانی بیان می شود خوب است اما اندیشه قرانی حضرت آقا نیست! 11 مبنای قرآنی اقتصاد بیان شده اما نیم خط از فرمایشات ایشان ذکر نشده است.

وی افزود: مثلا بحث ارتجاع را که مطرح می کند چند عملکرد ایشان اشاره می شود اما ربطی به بیان ایشان در این موضوع ندارد سخنان ایشان در این مورد ذکر نشده است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: بسیاری از مطالب ناقص عرضه شده و جامعیتی ندارد که این قابل قبول نیست.

وی افزود: ظاهرا افرادی که مطالب را ارائه کردند برخی ضعیف و برخی قوی کار کردند که این یکدست نبودن در مطالب مشهود و یک آسیب دیگر است.

وی در پایان گفت: گاهی به مطالبی تاکید می شود که در حوزه اندیشه حضرت آقا سطحی است بر این اساس این کار نیازمند یک بازنگری است.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید