شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان؛
۱۴۰۱-۰۱-۲۱

چه کنیم دچار خشم الهی نشویم؟

درخواست عدم خواری و ذلالت از گناهان، دوری از عذاب و نقمت الهی و موجبات خشم خداوند سه درخواست روزه دار از خداوند در ششمین روز ماه مبارک است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی خیاط، رئیس دانشگاه رضوی در شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به تبین معارف دعا پرداخت که در ادامه ارائه می شود:

«اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ»

خدایا مرا به خاطر نافرمانی ات خار و ذلیل نکن و تازیانه عذابت را بر من نزن و از موجبات خشمت مرا با بخشش خودت دور بدار

در دعای روز ششم ماه مبارک رمضان روزه دار از خدا سه درخواست دارد، در فراز نخست از او می خواهیم ما را به خاطر معصیت و نافرمانی خوار و ذلیل نکند. در فرازهای روزهای قبل اشاره کردیم که معصیت خداوند، نافرمانی خداوند، اصرار برگناه داشتن آثاری دارد که هم آخرت سوز است و هم دنیا بر انداز، هم آخرت انسان را خراب می کند و هم دنیا را!

یکی از آثار بد دنیایی گناهان این است که انسان را خار و ذلیل می کند، در صلوات شعبانیه در یک فراز از خداوند همین را می خواهیم که می فرماید« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اعْمُرْ قَلْبِی بِطَاعَتِک وَ لاَ تُخْزِنِی بِمَعْصِیتِک‌» خدایا کمک کن تا من دچار معصیت نشوم اگر دچار شدیم و به سراغ معصیت رفتیم و نافرمانی خدا را کردیم مطمئن باشید که این گناه یک روزی سبب ذلت و بی آبرویی انسان می شود این اثر قطعی گناهان است که در دعاها فراوان روی این نکته تکیه شده است.

بنابراین ما باید همیشه این را از خدا بخواهیم که به ما کمک کند این اتفاق نیفتد اصلا خذلان به معنای عدم یاری خدا است وقتی انسان گناه می کند، خداوند از او روی بر می‌گرداند و وقتی خدا روی بر گرداند، دیگر او را یاری نمی کند و بنده ای که از تحت یاری و کمک خدا خارج شد طبیعتاً به خودش وا گذاشته می شود و در تحت ولایت شیطان قرار می گیرد و آن وقت شیطان است که او را به هر سمت و سویی می کشاند.

بنابراین نخستین درخواست ما از خداوند در این روز این است که به ما کمک کند تا ما دست از معصیت بشوئیم تا به پیامدهای ناگوار و ناصواب و بد معاصی که از جمله آنها بی آبرویی و خذلان در دنیا است دچار نشویم. عکس آن وقتی بندگی خدا را در پیش بگیریم  راه طاعت و عبادت موجب آبرومندی او می شود و محبت او در دل دیگران قرار می گیرد.

در آیه مبارکه قرآن اشاره می کند به این نکته که« إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» فرد با ایمان که عمل صالح انجام می دهد مهر و دوستی او را خداوند در دل مردم قرار می دهد و او را آبرومند می کند اما وقتی معصیت می کند دچار خذلان و گناه می شود.

در دومین فراز دعا درخواست می کند که خدایا مرا با ضرب تازیانه انتقام خودت کیفر نکن! خدایا ما را دچار انتقام نکن و تازیانه های خشم خود را بر گرده ما نزن! وقتی دچار گناه شویم یکی از این چند حالت ممکن است برای ما پیش آید، یا به ما تلنگر می خورد و به هر حال خدا هم لطف می کند و بیدار شده و توبه و انابه پیش می گیریم از خدا می خواهیم ما را ببخشد و اثر گناه را از پرونده ما پاک کند  که اگر اینگونه شد این لطف را خدا در حق او کرده که به این درجه رسیده است.

گاهی چنین نیست ما خودمان بیدار نمی شویم و اینجاست که خداوند باز از لطف خود گاهی ما را با بلاها و آزمایش ها و گرفتاری هایی که آثار گناهان و عملکرد ناصواب بوده دچار گرفتاری و بدبختی می شویم و این ها همان تازیانه های عذاب الهی هستند که بر گرده ما نواخته می شود تا ما را به خودمان بیآورد و از خواب غفلت بیدار کند.

تازیانه های دردناک الهی راهی است که خداوند انتخاب می کند تا ما حواسمان جمع باشد و در همین دنیا تقاصی پس بدهیم و دوباره دچار خطا و گناه نشویم اکنون در دومین درخواست از خدا می خواهیم که سرنوشت ما به این راه دوم کشیده نشود و در همان راه اول بیدار و متنبه کند تا بتوانیم بی آنکه دچار بلاها و عذاب ها و آثار سوء این گناهان بشویم خودمان را پاک کنیم و از این عذاب ها در امان باشیم.

خدایی ناکرده راه سومی هم ممکن است باشد و آن این است که گاهی همین راه دوم را هم خدا از انسان به خاطر سوء اختیاری که دارد دریغ می کند و او را دچار سنت استدراج می کند که می گوید شما حتی صلاحیت اینکه از طریق بلا هم بیدار بشوید را ندارید از این رو او را غرق نعمت می کند و در واقع این خودش همان عذاب استدراج است که می آید.

یکی از راه های دفع بلا همین دعا کردن است بنابراین به عنوان دومین درخواست در روز ششم ماه رمضان از خدا می خواهیم که این طوفان های بلا را، خداوند فرو بنشاند و ما را از عذاب خودش ایمن بدارد.

در سومین درخواستی که مطرح می کنیم می گوئیم خدایا مرا از موجبات خشم خودت دور گردان به حق احسان و نعمت هایی که داری ای منتهای خواسته و آرزوی همه آرزومندان، با توجه به این فراز دعا چه کنیم دچار خشم الهی نشویم؟

برخی از گناهان در روایات آمده که موجب خشم الهی هستند از جمله آنها خدای ناکرده بی احترامی به پدر و مادر، قطع رحم، جدایی از خویشاوندان، تاخیر در وقت نماز که روی این هم خیلی تاکید شده است چراکه وقتی نماز را در وقت خود ادا نکند این هم موجب خشم خداوند می شود و هم این سستی از عمر و روزی انسان برکت را می برد و از چهره و سیمای انسان نیز آن اثر صالحین را محو می کند. و برای اعمالش دیگر پاداشی نیست و دعای او به آسمان بالا نمی رود.

از جمله اسباب خشم خداوند ادا نکردن حقوق الهی است که در اموال ما وجود دارد از قبیل خمس و زکات که واجبات دینی است و باید ادا شود و نیاز فقرا و نیازمندان را اینگونه بر طرف کند از جمله اموری که موجب خشم خداوند متعال می شود نا امید کردن انسان هایی است که امیدی به ما دارند و دست نیاز دراز می کنند و ما با اینکه می توانیم  حاجت آنها را برآورده کنیم کاری انجام نمی دهیم.

خلف وعده و عیب جویی کردن از دیگران نیز سبب خشم خداوند می شود، اما بهترین راه آن است که شکر گذار نعمت های الهی باشیم تا از موجبات خشم در امان بمانیم بنابراین در پایان می گوییم که «بمنک» یعنی به خاطر منت های تو و  نعمت های که  به من می دهی ما را از این موجبات خشم رهایی ببخش! روحیه شکر گذاری یکی از بهترین راه های دوری از خشم خداوند است.

امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد که این دعا در حق ما مستجاب شود نه در دنیا بی آبرو و ذلیل و خار شویم و از تحت ولایت و حمایت خداوند خارج شده تا در گناه فرو برویم که خداوند بخواهد با انتقام و عذاب دردناک ما را بیدار کند و نه موجبات خشم او را خدای ناکرده فراهم کنیم انشالله.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید