شرح دعای روز سوم ماه رمضان؛
۱۴۰۱-۰۱-۱۶

برای داشتن ذهنی روشن و آگاهی و آینده نگری چه باید کرد؟

درخواست هوشیاری و آگاهی، دوری از سفاهت و نیرنگ و طلب خیر از تمام لحظات نزول نعمات الهی در رمضان سه تقاضای روز سوم روزه داران از خداوند متعال است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین دکتر علی خیاط، رئیس دانشگاه به شرح و تبیین دعای روز سوم ماه مبارک رمضان پرداخت که در ادامه تقدیم می شود:

« اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ»

روزه دار در این روز از خداوند سه تقاضا دارد اول اینکه هوشیاری و بیداری و هوش و عقل را به او هدیه دهد و روزی کند و از سفاهت و تزویر و نیرنگ او را دور کرده و از هر خیر و نیکی که از جانب خداوند در این روز نازل می شود بهره مند باشد.

ذهن، هوش و بیداری و هوشیاری و ذکاوت، سرمایه بزرگی برای انسان در زندگی و در مسیر بندگی محسوب می شود. هوش و ذکاوت وسیله نجات و چراغ راه است ذهن اگر به معنای حافظه هم باشد نعمت بسیار گران بهاهست.

ذهن روشن داشتن، آمادگی در مقام اندیشه داشتن، و دلی بیدار داشتن سبب می شود انسان دارای آگاهی مستمر باشد درست تشخیص بدهد اشتباه نکند و این بسیار مهم است که انسان مسیری را که انتخاب می کند درست باشد یکی از مشکلات مردم همین است که موقع انتخاب مسیر درستی انتخاب نمی کنند این ناشی از غفلت وعدم تنبه و آگاهی نداشتن است جوانب یک مسئله را درست بررسی نمی کنند دچار اشتباه و خطا شده و در زندگی و مسیر بندگی دچار مشکل می شوند.

اهل آگاهی و هوشیار بودن نعمت بزرگی است که درخواست آن تعبیر به رزق شده است خدایا روزی من کن! بی عقلی و بی خردی و نادانی و جهالت در مقابل این قرار دارد بنابراین می خواهد خداوند این نعمت را در این دعا قسمت و روزی او کند.

واقعا داشتن ذهنی روشن و آگاهی و آینده نگری نعمت ارزشمندی است ارزش و برکت بسیار دارد و مشعل روشنگر و راهگشایی است. چرا که جان انسان را روشنی می بخشد و راه را برای او باز می کند.

سوال آنکه برای دشتن این نعمت چه باید کرد؟

پاسخ ترک معصیت است باید معصیت را کنار بگذارد« انارة العقل مكسوف بطوع هوى‌» اگر هوا پرست باشد چراغ عقل خاموش می شود آن نوری که باید درون او درخشندگی داشته باشد خاموش شده و درست نمی تواند مسیر را تشخیص داده تا راه درست را طی کند.

در این باره روایات و اشعار بسیار است اما فرصت بیان نیست مضمون یکی از اشعار همین است که کسی پرسید خوش دهن نیستم کم حافظه ام آگاهی و بصیرتم کم است چه کنم؟! پاسخ گفتند باید معصیت را ترک کنید! با هم جمع نمی شود اگر ترک معصیت کنید نور عقل شعله می کشد و مسیر را روشن می کند.

دومین خواهش و درخواست از خدا دوری از سفاهت و نابخردی است سفاهت یعنی کارهای نسنجیده انجام دادن، غیر خردمندانه انجام دادن و به طور کلی هر کاری در هر زمینه ای که در غالب اعمال هنجاری نباشد سفاهت ونابخردی محسوب می شود. اما تمویه به معنای استفاده بد از عقل و خرد است.

سفاهت نابخردی و تمویه بد استفاده کردن از نعمت عقل است باطل را رنگ حق دادن و گنجشک رنگ کردن و قناری فروختن است کار بسیار زشتی که ناپسند و غیر قابل قبول است.

اگرعمل نابخردی داشته باشیم به سرانجام نمی رسیم و اگر اهل دوز و کلک باشیم یکبار ممکن است کار پیش برود اما همیشه چنین نیست و برکت و ارزشی آن کار ندارد حاصل از راه دوز و کلک و باطل، نتیجه و برکتی نخواهد داشت.

سومین درخواست این است که خدایا از هر خیری که نازل می کنی ما را بی نصیب نکن. ماه رمضان چنان که در خطبه آغازین ماه بیان شده ماه نزول برکات و نعمات  و رحمت و مغفرت است هر روز و ساعت و دقیقه اش در خیر و برکت است.

انسان در مقابل خدا وقتی قرار می گیرد باید باهوش باشد اگر همان ذهن آگاه را داشته و اهل سفاهت نباشد چنین درخواست می کند که از این نعمت های روزانه بی نصیب نشود بنابراین می گوید این روزها و لحظات که مدام خیر و مغفرت و رحمت نازل می شود بدون نام بردن از چیزی درخواست خیر می کنیم این نکته ای هوشمندانه است!

آنچه که  مصداق خیر است و بهتر از ما خدا تشخیص می دهد هر خیری که نازل می شود ماهم از آن بهرمند شده و سهمی داشته باشیم و محروم از برکات و نعمات الهی نباشیم نوع و مقدار تعیین نمی کنیم هرچه خدا مصلحت می داند را طلب می کنیم.

ان شالله از این دعای امروز بی بهره نباشیم اهل خرد وروزی و اگاهی و بصیرت بوده و از آن به درستی در راه حق استفاده کنیم واز خیرات آن بهرمند شویم.

 

 

منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید