شرح دعای روز دوم ماه رمضان:
۱۴۰۱-۰۱-۱۵

رضایت و خشنودی خدا، غایت و هدف تمام عبادات است

رسیدن به مقام رضایت و خشنودی خدا، دور شدن از آنچه موجب خشم و نقمت و انتقام اوست در کنار درخواست توفیق تلاوت قرآن سه درخواست روز دوم بنده از پروردگار است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی خیاط، رییس دانشگاه به شرح و تبیین دعای روز دوم ماه مبارک رمضان پرداخت که در ادامه ارائه می شود:

اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الى مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ مِن سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ الرّاحِمین

در این دعا سه خواسته مطرح است اول اینکه مرا در این ماه به سوی خشنودی خودت و آنچه مورد رضای توست نزدیک کن و از آنچه موجب خشم و نقمت و انتقام تو در اوست دور کن و در این روز برای خواندن آیات قرآن به من توفیق بده.

اولین تقاضای روزه دار در دومین روز نزدیک شدن به رضایت خداوند است رضایت خدا و خشنودی او غایت و هدف همه عبادات و طاعات بنده است برای فردی که عاشق است و خدا را دوست دارد رضایت معشوق بالاترین ارزش را دارد بزرگترین سعادت برای او حس رضایت است که معشوق او خداوند تبارک و تعالی از او راضی باشد بنابراین در این دعا روزه دار از خدا می خواهد که به مقام خوشنودی نائل بیاید.

به حسب آیات قرآن کریم در بهشت نعمت های فراوان برای مومنان آماده شده و مومنین و مومنات به بهشت و جنات عدن وعده داده شده اند در برخی آیات اشاره می کند آنکه از همه مهمتر و بزرگتر و عظیم تر و با ارزش است رضایت خداوند متعال محسوب می شود و چه بهشتی والاتر از اینکه عاشق حس کند معشوقش از او راضی است یا عابد این حس را داشته باشد که معبود از او راضی است در سوره توبه می فرماید « وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» این غایت الغایات و عالیترین درجه ای است که یک بنده می تواند برای عباداتش تصور کند یعنی در غالب این عبادات کاری کند که خدا از او راضی شود.

چکار کنیم و از کجا بفهمیم خدا از ما راضی است؟ هرکسی به وجدان خود رجوع کند این را درک می کند خداوند از ما خواسته هایی دارد عبادات و نیکی و اعمال و رفتار و ترک گناه خواسته خداوند است که اگر انسان ملتزم به آن باشد مثلا در ادای نماز کوشا باشد نماز با خشوع بخواند وفای به عهد داشته باشد مواظبت بر ادای واجبات و ترک محرمات داشته باشد امانت دار باشد همه این ها سبب ضایت خداوند است.

این ها را اگر انسان انجام بدهد درک می کند که موجبات رضایت خدا را فراهم کرده در برخی روایات داریم مومن به قلبش رجوع کند اگر او از خدا راضی است بداند خداوند نیز از او راضی است! کی انسان چنین حسی می تواند داشته باشد زمانی که آنچه خدا خواسته را انجام داده و آنچه دوست ندارد را ترک می کند در غیر این صورت این حس در او شکل نمی گیرد.

رضایت خدا برترین و مهمترین غایت و هدفی می تواند باشد که یک بنده در مسیر عبادت خودش در زندگی طی می کند اگر حس رضایت داشته باشد نباید از چیزی بترسد « لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» دیگر از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای در زندگی باکی ندارد وقتی حس کند خدا را از خود راضی کرده است بنابراین امروز درخواست می کنیم کمک کند موجبات رضایت او را فراهم کنیم.

در خواسته دوم عکس این است خدایا آن چیزهایی که موجب سخط و نارضایتی و ناراحتی توست کمک کن پرهیز کنیم از آن دور شویم. همه معصیت ها که در روایات ذکر شده و هر آنچه که می دانیم موجب خشم خداست مثلا آزار مردم، گران فروشی، احتکار، دروغ و ظلم و فساد و هر معصیتی که بر خلاف خواسته خداوند است سبب ناخشنودی و نارضایتی و خشم اوست.

بنابراین در این دعا می خواهیم کمک کند این موارد را ترک کنیم  به طور کلی گناه نکنیم معاصی را بیخیال شویم در این صورت از غضب خدا در امان و داخل در رضای او خواهیم شد در همین خطبه شعبانیه در قسمت های پایانی دارد که امام علی(ع) از پیامبر اکرم(ص) می پرسد مهمترین عمل در ماه رمضان چیست؟ می فرماید « فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ» اینکه انسان از آنچه محرمات است روحیه پرهیز داشته باشد دور سفره گناه نچرخد آنچه سبب خشم خداست از آن دور شود.

البته این کار آسانی هم نیست اگر سفره گناه پهن شود با توجه به اینکه بُعد مادی و حیوانی انسان از بُعد معنوی و انسانی قوی تر است به آن سو تمایل پیدا می کند و به دام می افتد که در این صورت خشم خدا را در پی دارد.

سومین خواسته توفیق تلاوت قرآن است به حسب روایات ماه رمضان ماه بهار قرآن و تلاوت قران در آن ثواب بسیار دارد در این باره بسیار گفته و تاکید شده است که یک آیه را ختم یک قرآن در دیگر ماه ها حساب می کنند در حالات و سیره اهل بیت داریم که بسیار قران تلاوت می کردند انس به قرآن داشتند در سیره علما و بزرگان نیز چنین بوده که سعی می کردند چندین بار در ماه ختم قرآن کنند حداقل آن این است که انسان روزانه حدقل یک جزء را بخواند و با آن انس بگیرد.

از فواید تلاوت قرآن این است که دل نورانی می شود زنگارها و موجبات خشم خدا از دل انسان  پاک می شود پیامبر (ص) می فرماید دل مثل آهن زنگار برمی دارد پالایش آن تلاوت قران است در روایتی دیگر دارد « نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» وقتی در خانه ای قران خوانده می شود نوری از آن بیرون می آید که در ملکوت ملائک آن را می بینند شاید ما درک نکنیم اما واقعیت است و نورانیت در آیات قرآن وجود دارد محیط و فضا و خانه انسان  را نورانی و آماده می کند دل را پاک و صفا می دهد تا از برکات  این ماه بهره مند شود و بتواند عبادت و بندگی و موجبات رضایت خدا را فراهم کند با آداب خواندن تلاوت قرآن هم مهم است ان شالله همین زمینه فهم بیشتر و تدبر و اندیشه در آیات را هم برای انسان فراهم کند.

منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید