به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی؛
۱۴۰۰-۱۲-۲۳

جلسه علمی ارائه راهبردها و راهکارهای عملی برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت برگزار شد

ارائه راهبردها و راهکارهای عملی برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی و توازن جنبه های احساسی و عقلانی آن موضوع جلسه علمی بود که به همت دانشگاه رضوی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم  اسلامی رضوی، جلسه علمی ارائه راهبردها و راهکارهای عملی برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت و گسترش جایگاه معرفتی آن و توازن جنبه های احساسی و عقلانی زیارت به عنوان یکی از اولویت های پژوهشی سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی در سالن  شیخ بهائی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد امامی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ضمن اشاره به جایگاه اصولی زیارت در شریعت امامیه بیان داشت: زیارت امری فطری است و احکام و آداب خاص خود را دارد که صاحب شریعت آن را بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه زیارتی درست است که با آداب و رسوم اصلی و اصول بنیادین  ارتباط داشته باشد، بیان داشت: رکن اصلی  زیارت توحید است بنابراین آداب زیارت و مراسم آئینی آن طبیعتا همچون دیگر آداب و رسوم دینی مثل نماز و روزه  باید در راستای افزایش توحید پرستی و درک از آن باشد.

وی ادامه داد: زیارت مقبول با توجه به حدیث امام صادق علیه السلام زیارتی همراه با عارف بودن بحق معصوم است و چنین زیارتی دستگیر ما خواهد بود.

در ادامه جلسه دکتر کرمانی با دیدگاه جامعه شناختی به مسئله نگاه کرد و متذکر شد که زیارت به عنوان یک تجربه بشری طبیعتا اگر یک اصولی  نداشته باشد به تدریج دچار بی معنایی می شود و در واقع رعایت این اصول و آداب است که زیارت را به مانند دیگر تجربه های زندگی روزمره به مخاطره نمی اندازد.

وی افزود: بر این اساس زیارت همچنان معنی بخش زندگی انسان بوده و امکان  باز اندیشی تجربه زندگی روزمره در پرتو زیارت برای ما محفوظ خواهد ماند اما در عین حال  باید توجه کرد که این تقید به اصول ثابت به شکلی نباشد که امکان جمع نگاه های متعدد و کثرت مواجهه و تجربه های زیارت محدود شود.

دکتر کرمانی ادامه داد: به بیان دیگر زیارت نباید مقید به یک شکل خاص و انحصاری شود و به عبارتی به مضیق نیفتد که سبب محدودیت آن شود.

در ادامه جلسه مسائلی توسط برخی حضار بیان شد که اشکال به فطری بودن زیارت، معانی زیارت و تفاوت بین زیارت معصوم با غیر معصوم از آن موارد بود.

در پایان جلسه معاون آموزش دانشگاه رضوی در بخش دوم سخنان خود به ارائه راهکارهایی برای ارتقاء مفهومی و عملی زیارت پرداخت و گفت: تبیین نقش امام معصوم به عنوان کسی که زیارت می شود در کنار تبیین آئینی بودن زیارت و ضوابط آن از راهکارهای عملی ارتقاء زیارت است.

وی پرداختن به ابعاد تربیتی زیارت و بیان ابعاد احساساتی و نسبت آن با نگاه عقلانی به زیارت و نیز مراقبت  برمناسک زیارتی را از دیگر اهکارهای عملی ارتقاء مفهومی و عملی زیارت دانست.

منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید