۱۳۹۹-۱۱-۲۱

به کوشش پژوهشگران گروه فلسفه و کلام اسلامی ، کتاب اندیشه‌های کلامی شیخ طوسی به چاپ رسید

اندیشه‏ هاى كلامى شیخ طوسى مجموعه مقالاتى است به قلم پژوهشگرانِ وقت گروه فلسفه و كلام دانشگاه علوم اسلامى رضوى، که زیر نظر استاد ارجمند، مرحوم دكتر محمود یزدى مطلق (فاضل) به رشتۀ تحریر درآمد و در سه جلد به چاپ رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تمام شدن نسخ کتاب اندیشه‌های شیخ طوسی در بازار و درخواست مخاطبان گرامی، بر آن گردید تا به تجدید چاپ آن اقدام کند
کتاب مذکور در قالب طرح پژوهشی و با نظارت علمی مرحوم یزدی مطلق در طی چند سال و به قلم چندین پژوهشگر نوشته شده بود. ازاین‌رو، خوانندۀ فرهیخته با چاپ‌های مختلف از یک منبع مواجه خواهد شد. بااینکه ناشر می‌توانست به یکسان‌سازی ارجاعات و تنظیم کتابنامۀ جدید اقدام کند، اما به دلیل ضیق وقت و نیاز مخاطبان و نیز برای رعایت امانت و حفظ ساختار کلی کتاب، از این کار خودداری کرد و در کتابنامۀ چاپ حاضر اطلاعات کتابشناسی سه جلد را عیناً نقل نمود.

این کتاب شامل 26 مقاله است که نظرات كلامى شیخ طوسى را به‏طور دقیق و روشن بررسی می‌کند. از میان این مقالات، دو مقالۀ «شیعه و جدال احسن» و «درآمدى بر اندیشه‏هاى كلامى شیخ طوسى» به قلم مرحوم یزدی مطلق نگارش یافته است. در چاپ حاضر، هر مقاله فصلی از کتاب را تشکیل می‌دهد.
این کتاب رهاورد تلاش پژوهشی نویسندگانی است که امروز برخی از آنان رخ در نقاب خاک کشیده‌اند. امید می‌بریم رضوان الهی نصیب اخروی آنان باشد. نام نویسندگان مقالات کتاب عبارت‌اند از: مرحوم دکتر یزدی مطلق (فاضل)، مرحوم محمد سلامی، عبدالعلى بهادرى، علیرضا ذاكرى، میرحسین ضیایى، احمد رزمخواه، على قربانى، عبدالكریم رضایى، سیدعباس مرتضوى، عبدالرحمن رضایى، سیدمحمّد مظفرى، حسنعلى زیدانلو، هبة‏اللّه‏ نجفى.

کتاب حاضر پس از نگاهی اجمالی به تاریخ کلام امامیه و معرفی برجسته‌ترین متکلمان متقدم آن، به زندگی و آرای کلامی شیخ طوسی می‌پردازد و در ضمن آن، برخی موضوعات مهم در کلام امامیه تحلیل می‌شود. در اين كتاب پس از تبیین نظرات کلامی شیخ طوسی در تفسیر التبیان، به بررسی توحید و صفات الهی، نبوت، امامت و موضوعات مرتبط با آن دو در اندیشۀ کلامی شیخ طوسی پرداخته می‌شود. تکلیف، ایمان و کفر، معاد، جبر و اختیار، امر به معروف و نهی از منکر، قاعدۀ لطف، بداء، غیبت و رجعت، از دیگر موضوعات این کتاب است که از منظر کلامی شیخ طوسی کاویده شده‌اند.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید