۱۳۹۶-۰۵-۱۷

هر آنچه داوطلبان آزمون دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید بدانند

ورود به این دانشگاه برای خیلی ها آرزوست و برای خیلی ها دور از ذهن، برای پاسخ به این سؤال به سراغ حجت الاسلام دکتر سید محسن موسوی فر، مسئول هسته پذیرش و گزینش و دانشجو در دانشگاه اسلامی رضوی می رویم تا از نزدکی با هفت خوان ورود به این دانشگاه بیش ازپیش آشنا شویم.
ورود به این دانشگاه برای خیلی ها آرزوست و برای خیلی ها دور از ذهن، برای پاسخ به این سؤال به سراغ حجت الاسلام دکتر سید محسن موسوی فر، مسئول هسته پذیرش و گزینش و دانشجو در دانشگاه اسلامی رضوی می رویم تا از نزدکی با هفت خوان ورود به این دانشگاه بیش ازپیش آشنا شویم.
 این دانشگاه مزایایی دارد که بسیاری آرزوی ورود به آن رادارند، ملموس ترین آن، هم جواری با حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است اما پذیرش در آن به صورت اختصاصی توسط دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش و آموزش کشور انجام می شود. پذیرش تعداد دانشجو، تعداد رشته و مقطع از جمله مواردی است که در ابتدای کار در هیئت امنا مطرح و تصویب می شود، بعد ازآن، این موارد به جهت اخذ مجوز به وزارت علوم و سازمان سنجش ارجاع می شود و در نهایت اطلاع رسانی و تبلیغات از طریق کانال های مختلفی چون صداوسیما، تبلیغ چهره به چهره در مدارس علمیه و... آغاز می شود. ثبت نام همه ساله در اواخر بهمن ماه آغاز می شود و متقاضیان به صورت اینترنتی ثبت نام میکنند؛ آزمون سراسری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت تستی و با نمره منفی به طور هم زمان در یک روز در ۱۶ تا ۲۳ شهر کشور برگزار می شود. دیپلمه ها با پاسخگویی 150  سؤال، لیسانسه ها 180 سؤال و داوطلبان دکترا نیز به صورت تشریحی طی دو روز به رقابت می پردازند. برگزاری آزمون با قواعد و استانداردهای مشخص و با نظارت سازمان سنجش است و بعد از تصحیح اوراق، زیر نظر مستقیم سازمان سنجش ۳ برابر ظرفیت اعلام شده برای مصاحبه دعوت می شوند؛ البته به شرط آنکه حداقل نمره دانشگاه علوم اسلامی رضوی را که ۲۰ درصد است، کسب کرده باشند. این درصد بیشترین کف نمره در دانشگاه ها است چراکه سازمان سنجش با کف نمره صفر هم دانشجو می پذیرد و این اجازه را به دانشگاه رضوی داده است تا با کف نمره پا یین تر به پذیرش دانشجو اقدام نماید که البته دانشگاه تاکنون آن را نپذیرفته است. در مقطع کارشناسی، متقاضیان با مدرک دیپلم در یک مصاحبه عمومی شرکت میکنند ت اشخصیت آنها، علائق، افکار و علاقه آنان به دروس حوزوی، طی مسیر حوزه و روحانیت و... مورد بررسی قرار گیرد، نمره این مصاحبه با نمره سازمان سنجش جمع و تقسیم بر دو شده و نمره نهایی به دست می آید؛ در این مقطع، طلبه ها باید علاوه بر موارد عمومی فوق در یک مصاحبه علمی شفاهی نیز شرکت کنند. در جلسه هسته که برای گزینش این داوطلبان برگزار می شود؛ حداقل نمره ها و پرونده های آ نها تفکیک شده و توسط سه نفر از اعضای هستۀ گزینش بررسی می شود؛ پس از این جلسه، بررسی افراد به مرحله تحقیق میدانی وارد شده و به این ترتیب در خصوص مسائل اخلاقی، سیاسی، روحی روانی، اعتقادی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار می گیرند که این مرحله با تلاش حدود ۵ تا ۱۲ نفر به مدت تقریباً ۲۵ روز به طول می انجامد. پذیرش در مقطع ارشد کمی متفاوت است، زیرا در آن آزمون سراسری با ضریب دو، مصاحبه عمومی، مصاحبه علمی رشته اختصاصی و مصاحبه علمی از دروس حوزوی انجام می شود و نمره نهایی از مجموع چهار مرحله تقسیم بر ۵ به دست می آید. وضعیت این گروه نیز به صورت تک تک با حضور ریاست دانشگاه در هسته، بررسی می شود و افرادی که رأی اکثریت را به دست آورند ، به مرحله تحقیق راه مییابند.
منبع:
مصاحبه
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید