۱۳۹۶-۰۵-۱۷

دانش آموختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی در آن سوی مرز ها

مصاحبه با حجت الاسلام دکتر علی خیاط، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی

حجت الاسلام دکتر علی خیاط،  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یکی از اساتید خبره ای است که در این مبحث از تلاشها و دستاوردهای این دانشگاه در عرصۀ بین الملل می گوید.
از آغاز تشیکل دانشگاه علوم اسلامی رضوی با توجه به اینکه در بند سوم اساسنامه دانشگاه، تربیت مبلغان خارج از کشور هم دیده شده بود نیم نگاهی به خارج از کشور داشته و در حوزه مسائل بین الملل هم تلاش های گسترده ای انجام داده ایم که به لطف خدا و توجهات حضرت رضا (ع) توفیقاتی نیز داشته ایم. اولین حضور بین المللی فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی در عرصه تبلیغ به صورت عام بوده است که یا به صورت مبلغ در کشورهای دیگر مستقر می شدند و یا به صورت موقت طی چندماه اعزام می شدند. فارغ التحصیلان این دانشگاه در حداقل سه قاره جهان اروپا، آسیا و آفریقا و در کشورهای مختلف در طول سالهای متعدد حضور پیدا کردند که به ویژه در آفریقا کشورهایی چون تانزانیا، یکمیا، اوگاندا، سنگال، آفریقای جنوبی، اتیوپی، غنا، کنگو، سودان کشورهایی بودند که فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی در آنجا راه پیدا کردند و در بسیاری از این کشورها بنیا نگذاران مراکز اسلامی بودند و در بسیاری از این کشورها مدیران این مجموعه ها از فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی بوده اند و همچنان نیز هستند. در بخش اروپا در کشورهای بلژکی، ایتالیا، لهستان، اوکراین و آلمان فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی حضور تبلیغی داشته اند و هنوز هم دارند و در بخش آسیا نیز فارغ التحصیلان ما در لبنان، سوریه، پاکستان، مالزی، بنگلادش، هند و افغانستان حضور تبلیغی مؤثری داشته اند. در مجموع ۲۸ دانش آموخته این دانشگاه در سایر کشورها به سفرهای تبلیغی رفته اند و بعضی از آنها چون حجت الاسلام باقری و موحد بالای ۲۰ سال است در آنجا به فعالیت های تبلیغی و فرهنگی می پردازند. در عرصه بین الملل فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی در چند حوزه حضور فعالی داشته اند. رایزنی فرهنگی یکی از اشکال حضور این عزیزان بوده است. در این بخش فارغ التحصیلان به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورها اعزام می شوند؛ هما نگونه که تاکنون به کشورهایی چون سودان، تانزانیا، کنیا، مالاوی، بنگلادش، استرالیا، سوریه، لبنان، تونس، اوگاندا و سنگال اعزام شده اند و در حال حاضر نیز فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی، تصد یگری شش نمایندگی کشور را در خارج بر عهده دارند و برخی به عنوان نماینده جامعه المصطفی در آنجا حضور پیداکرده اند و برخی به عنوان نماینده سازمان مدارس که قبلا بود، اعزام شده اند. عرصۀ دیگر حضور بین المللی فارغ التحصیلان دانشگاه رضوی عرصه حج بوده است که در این عرصه هم فارغ التحصیلان دانشگاه خوش درخشیدند به طوریکه در برخی سالها مبلغان حج از فارغ التحصیلان این دانشگاه بوده اند. در عرصۀ تبلیغ هم به عنوان مبلغ و هم مسئولان امور بین الملل و تبلیغ بعثه مقام معظم رهبری بوده اند که این هم یکی از عرصه های موفق و تأثیرگذار دانشگاه بوده است. از دیگر دستاوردهای دانشگاه علوم اسلامی رضوی می توان به حضور اساتید و اعضای هیئت علمی در اجلاسهای بین المللی با ارائۀ مقاله اشاره کرد که تاکنون دوستان ما توانسته اند در کشورهایی مثل چین، تاجیکستان، ترکیه، مالزی و عراق در اجلاسهایی
شرکت کرده و مقالاتشان را ارائه نمایند. عرصۀ بعدی که دانشگاه وارد آن شد و در آن نیز موفق بوده است، عرصۀ جذب دانشجوی خارجی بود. در این بخش از زمانی که دانشگاه شروع به پذیرش کرده است؛ 160 دانشجو از کشورهای مختلف جذب نموده است که تاکنون 139 نفر آ نها موفق به فارغ التحصیلی شده اند و ۲۱ نفر آ نها؛ هم اکنون در دانشگاه در حال تحصیل اند. در این بخش از فعالیت دانشگاه، ۱۶ دانشجو از چین، ۶۹ دانشجو از سوریه، ۴۹ دانشجو از افغانستان، ۱۰ دانشجو از پاکستان، ۵ دانشجو از بوسنی، ۲ دانشجو از عراق، ۴ دانشجو از تاجیکستان، یکی دانشجو از آذربایجان، ۴ دانشجو از اوگاندا و علاوه بر این ها از عربستان و بحرین نیز دانشجو داشته ایم. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ۱۱۴ نفر، ارشد ۲۷ نفر و دکتری ۱۹ نفر فارغ التحصیل شده اند و یا هم اکنون در حال تحصیل اند. ورود در برخی از عرصه ها چون جذب دانشجو در خارج از کشور کاری بس دشوار بوده است؛ مثلا در بحث پذیرش دانشجوی علوی از سوریه که بازهم در آن موفق بوده ایم و خوشبختانه در حال حاضر فارغ التحصیلان این دانشگاه از نقش آفرین های اوضاع کنونی سوریه هستند. این دانشگاه برای حضور قویتر و شایسته تر در حوزه بین المللی به عضویت اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام درآمده است و در همایش ها و اجلاسهای جهانی نیز حضور پیداکرده است. تعاملات علمی، عقد قراردادها و تفاهم نامه های علمی با برخی دانشگاههای دیگر از دیگر اقدامات این دانشگاه در این حوزه است و در برخی عرصه ها مانند تبادل استاد و دانشجو نیز اقداماتی انجام شده است. به طور نمونه تاکنون از فرانسه استادانی آمده اند و ارائه اجلاس نموده اند و از اینجا نیز استادانی به دیگر کشورها اعزام شده اند. این دانشگاه همچنان زیرساخت های لازم را برای پذیرش دانشجوی خارجی دارد و تلاش میکند تا مرجعیت علمی خود را تثبیت نماید. اعضای هیئت علمی این دانشگاه نوعاً مسلط به کیی از زبا نهای انگلیسی و عربی هستند و می توانند در این عرصه تدریس کنند، این دانشگاه همچنین کیی از اعضای اتحادیه جهان اسلام به شمار می رود و تلاش همه دست اندرکاران این مجموعه همواره در راستای توسعه و گسترش فعالیت های بین المللی این دانشگاه بوده و خواهد بود.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید