۱۳۹۵-۰۱-۳۱

تولیت آستان قدس رضوی: دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید پایگاه مرجعیت علمی در جهان اسلام باشد

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه مشهدالرضا (ع) به‌عنوان شهر عالم آل محمد (ص) باید به مرجع علمی جهان اسلام بدل شود، گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، بهترین جایگاهی است که در تعامل با حوزه‌های علمیه، می‌تواند پایگاه تحقق این امر باشد.




لینک آلبوم
به گزارش  روابط  عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز دانشگاه علوم اسلامی رضوی که هم‌زمان با سالروز میلاد حضرت جوادالائمه (ع) برگزار شد، ضمن بیان اینکه به فرموده اهل‌بیت (ع)، اگر ما بتوانیم محاسن کلام معصومان را تبیین کنیم، مردم از آن‌ها تبعیت خواهند کرد، افزود: انتظار ما از استادان و فرهیختگان دانشگاه علوم اسلامی رضوی این است که راهکارها و اقتضائات تحقق مرجعیت علمی این مجموعه و تبیین صحیح کلام اهل‌بیت (ع) در سطح جهان اسلام و بشریت را ارائه دهند.

وی انتساب به ساحت قدسی حضرت رضا (ع) را مزیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی خواند و با تأکید بر ضرورت رعایت اقتضائات این مزیت، گفت: هیأت‌علمی توانمند این دانشگاه می‌توانند در زمینه نظریه‌پردازی‌های علمی و راهگشا برای کشور، نظام و دست‌اندرکاران امور اجرایی نقش به سزایی ایفا کنند.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله واعظ طبسی؛ مؤسس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در این دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه رضوی تاکنون در عرصه‌های علمی گام‌های ارزشمندی برداشته، اما آنچه امروز باید موردتوجه قرار گیرد، علوم تربیتی و اجتماعی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه اجتهاد تمدن ساز ما باید به عرصه «فقه التربیه» وارد شود، افزود: در این حوزه بحث‌های قوی و مفصلی وجود دارد. ولی باید با کار جهادی در زمینه مباحثی هم چون فلسفه اخلاق و علوم اجتماعی و اخلاقی، آن‌ها را نیز در سطح «فقه القضا»، «فقه التجاره» و «فقه الوکاله» در مراجع علمی مطرح کنیم.

ترویج سیره رضوی

وی همچنین ترویج سیره رضوی از طریق تعامل با حوزه‌های علمی و پژوهشی جهان را خواستار شد و گفت: در این زمینه باید دو شرط برتری علمی و سعه‌صدر موردتوجه جدی قرار گیرد.

رئیسی پرهیز از تعصبات و درخودماندگی‌ها، جدایی از غرب‌زدگی و خود اندک انگاری و اجتناب از تکفیر دیگران را به‌عنوان ملزومات این حرکت برشمرد و افزود: به‌طورقطع در عرصه تبیین سیره رضوی، محتوای ما فرمایشات حضرت رضا (ع) و روش کار نیز روش‌های وجود مبارک ایشان و فرزند بزرگوارشان، حضرت جوادالائمه (ع) است.

وی با یادآوری نقش حضرت رضا (ع) در زمینه گفت‌وگوی بین ادیان، تصریح کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز با الهام از سیره حضرت رضا (ع)، امروز می‌تواند به مهم‌ترین مرکز گفت‌وگوی بین ادیان تبدیل شود و به همگان نشان دهد که تمدن مورد ادعای غرب چه مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی دارد و تمدن اصیل اسلامی از کجا نشأت گرفته و به کجا منتهی می‌شود.

دانشگاه رضوی و زائران حضرت رضا (ع)

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری حضور میلیونی زائران در بارگاه منور رضوی را یادآور شد و گفت: اولویت اول زائرانی که از اقصی نقاط جهان به آستان ملکوتی حضرت رضا (ع) مشرف می‌شوند، زیارت است؛ اما در صورت برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانیم زمینه بهره‌مندی دانشمندان، خردمندان و فرهیختگان از علم حضرت رضا (ع) را نیز فراهم آوریم.

رئیسی نقش‌آفرینی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در عرصه‌های تبلیغ دینی در حرم مطهر، معرفت افزایی و ارتقای سطح دانش زائران و سایر فعالیت‌های علمی و آموزشی آستان قدس رضوی را خواستار شد و اظهار کرد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، باید ایجاد یک زنجیره ارتباطی بین بخش‌های علمی، آموزشی و پژوهشی آستان قدس رضوی از مدارس امام رضا (ع) تا بنیاد پژوهش‌های اسلامی را در دستور کار قرار دهد.

بازتعریف خدمت، خادم و مخدوم

تولیت آستان قدس رضوی هم‌چنین ضرورت بازتعریف و توسعه مفاهیم خدمت، خادم و مخدوم را مورد تأکید قرارداد و گفت: درصورتی‌که این توسعه با الهام از منشور 7 بندی مقام معظم رهبری موردتوجه قرار گیرد، می‌تواند بسیاری از افراد را در زمره خادمان حضرت رضا (ع) جای دهد و از دیگر سوی خدمات متنوع مادی و غیرمادی را به نیازمندان اعم از زائران، مجاوران و مستضعفان ارائه دهد.

رئیسی افزود: فرهیختگان و اندیشمندانی که به‌عنوان استاد و دانشجو در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول هستند، می‌توانند در تبیین این امر به ایفای نقش بپردازند.

امام خمینی (ره)؛ عالمی الگو

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود از امام خمینی (ره) به‌عنوان عالم و فقیهی الگو یاد و عنوان کرد: سنگ بنای دیدگاه‌های سیاسی، کلامی، فقهی، حکومتی و سیره شخصی امام راحل (ره) در این‌یک جمله خلاصه‌شده است که می‌فرمایند: عالم، محضر خداست.

وی با اشاره به تفاوت میان «سیاقت» و «قیادت» افزود: نکته اساسی در مسئله علم، علم‌آموزی، عالم شدن و رسیدن به قله کمالات انسانی، این است که بیان، قلم، نفوس مستعده و تمام گام‌های انسان برخوردار از «علم صائب» و «عمل صالح» شود و در این صورت، عالم دیگر به مردم نمی‌گوید بروید، بلکه می‌گوید بیایید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: رمز اثرگذاری امام بزرگوار ما و سایر علمای عظیم‌الشأن در همین جایگاه قیادتشان بود. آن‌ها به نقطه کمالات انسانی رسیده بودند و ازاین‌رو سخنشان تنها یک فرمول یا راهکار به‌حساب نمی‌آمد، بلکه میان مردم اثرگذاری داشت.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی از دانشجویان ممتاز دانشگاه علوم اسلامی رضوی تجلیل به عمل آمد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید