استاد سیدجعفر طباطبایی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق:
۱۳۹۳-۰۸-۲۶

برای دوری از آفات علم، نباید خود را فریب دهیم

جلسه درس اخلاق این هفته با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی درباره آفات علم و دین در مسجد دانشگاه برگزار شد
در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق،این هفته حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر طباطبایی در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی به بیان آفات علم و دین پرداخت.
این استاد اخلاق، با بیان ویژگی های آفات علم و دین، اولین قدم برای رهایی از این آفات را فریب ندادن خود دانست. وی در ادامه بیان داشت: یکی از موارد آفات علم و دین امراض روحی یک مومن است.اگر به آیات قرآن کریم توجه داشته باشیم خداوند آنان که جهل مرکب دارند را "اخسرین" می نامد.
حجت الاسلام و المسملین سید جعفر طباطبایی با اشاره به دعای امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه مبنی بر اینکه خداوند حب دنیا را از دل مومن بیرون سازد، بیان داشت: علوم دنیایی واجب کفایی هستند و در جهت تقویت قوای اسلام لازمند، اما علوم الهی و اسلامی هم اخروی هستند و هم دنیایی، لذا باید به خداوند متعال ختم شوند.
استاد حوزه و دانشگاه غرور و عـُجب را یکی دیگر از امراض روحی دانست و عنوان کرد: در صدر اسلام نیز عجب باعث شکست هایی در جنگ های بدر و حنین شد، چرا که عده ای با غرور کاذب قوای اسلام را شکست ناپذیر می دانستند.
حجت الاسلام و المسلمین سید جعفر طباطبایی ضمن بیان مشکل بودن شناخت غرور و عجب، مراقبت از نفس را برای مومن لازم دانست. وی با تاکید بر اینکه باید ابتدا علائم عجب را شناخت، عنوان کرد: یکی از علائم غرور و عجب این است که شخص برای دیگران فضیلتی قائل نباشد، و علامت دیگر طلبکار بودن مومن نسبت به خداوند است در مقابل عبادات.
استاد اخلاق دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه در پاسخ به سوال طلاب مبنی بر اینکه توفیق نماز شب چگونه حاصل می شود، اسباب سلب توفیق از نماز شب را سه چیز بیان کرد: خودبینی در اعمال بندگی، عصبانیت و کم احترامی به والدین.
لازم به یادآوری است معاونت فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در راستای افزایش فضائل اخلاقی در بین طلاب ودانشجویان هر هفته اقدام به برگزاری سلسله جلسات درس اخلاق می نماید.


برای دانلود فایل صوتی کلیک نمایید.
 
 
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید