۱۳۹۵-۰۷-۱۵

سی ودومین سالروز تاسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی

دانشگاه علوم اسلامی رضوی توسط آستان قدس رضوی در کنار مرقد منور امام هشتم(ع) و با هدف تربیت فقیه، اسلام‌شناس، محقق و استاد در رشته‌های مختلف علوم اسلامی از قبیل حقوق، تاریخ و فقه، همچنین تربیت نیروی انسانی کارآمد برای مراکز علمی و آموزشی- پژوهشی کشور پایه‌گذاری شد

دانشگاه علوم اسلامی رضوی به همّت و دوراندیشی تولیت فقید آستان قدس رضوی، حضرت آیت‌الله واعظ طبسی در سال 1363 تأسیس شد.
اساس‌نامه‌ی این دانشگاه که در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) واقع شده است، در سال 1374 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اکنون این دانشگاه با تأکید بر اصالت حوزوی و اعطای مدرک رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
اهداف تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی
این دانشگاه با هدف تربیت فقیه، اسلام‌شناس، محقق و استاد در رشته‌های مختلف علوم اسلامی، تربیت حقوق‌دان، قاضی و کارشناس حقوقی، تربیت عالم دینی و مبلغ اسلامی با هدف گسترش فرهنگ اسلامی و معارف اهل بیت(ع) در داخل و خارج کشور و همچنین تربیت نیروی انسانی کارآمد برای مراکز علمی و آموزشی- پژوهشی کشور پایه‌گذاری شد.
مقاطع و رشته‌های تحصیلی دانشگاه
دانشگاه علوم اسلامی رضوی دارای سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می‌باشد و هر مقطع آن نیز در حال حاضر به ترتیب دارای ده، ده و شش رشته‌ی تحصیلی است که به ترتیب مقطع کارشناسی شامل رشته‌های «علوم قرآنی و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق، علوم حدیث، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی، تاریخ اسلام، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، اقتصاد و همچنین فقه و مبانی حقوق اسلامی»، مقطع کارشناسی ارشد نیز شامل رشته‌هایی چون «علوم قرآنی و حدیث، علوم حدی، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات عربی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی» و در مقطع دکتری هم شامل رشته‌هایی چون «علوم قرآنی و حدیث، فقه جزایی، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم‌شناسی و حقوق بین‌الملل» می‌باشد.
شایان ذکر است اقدام برای گسترش رشته‌های تحصیلی دانشگاه تا سقف چهل و هشت رشته نیز انجام گرفته شده که مراحل پایانی خود را می‏گذراند.
گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
گروه‌های آموزشی این دانشگاه عبارتند از گروه علوم قرآنی و حدیث، گروه فقه و اصول، گروه فلسفه و کلام اسلامی، گروه حقوق، گروه تاریخ، گروه دروس عمومی و پایه، گروه زبان و ادبیات عربی و همچنین گروه زبان انگلیسی.

دانشگاهی برای ملل مختلف
با توجه به اهمیت گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) در آن سوی مرزها، دانشگاه علوم اسلامی رضوی از همان آغاز تأسیس، نگاهی ویژه به دانشجویان غیر ایرانی داشته و تاکنون گروه‌هایی از کشورهای چین، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، بحرین، عربستان، اوگاندا، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، سوریه و... در این دانشگاه به تحصیل پرداخته‌اند.
دانش‌آموختگان غیر ایرانی به ویژه فارغ‌التحصیلان چینی پس از پایان تحصیلات، درخشش خوبی از خود نشان داده و تجربه‌ای موفق ارائه کرده‌اند که از جمله می‌توان کمک به راه‌اندازی شبکه «صدای چین» برای تبلیغ اسلام اشاره کرد.
همچنین بسیاری از ایشان بعد از پایان تحصیلات جهت تبلیغ دین نورانی اسلام به کشورهای خود بازگشته و منشأ برکات زیادی شده‌اند.

اساتید دانشگاه
دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ابتدای تأسیس در جهت نیل به اهداف تعیین شده در اساس‌نامه‌ی خود از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در بخش آموزش و پژوهش دانشگاه بهره برده و با توجه به نیاز حوزه و دانشگاه به اساتید آشنا به علوم حوزوی و دانشگاهی، اهتمام ویژه‌ای به تربیت و پرورش اساتید و مدرسان فاضل داشته است.
این اساتید علاوه بر تبحّر در یک رشته‌ی تخصصی دانشگاهی به علوم حوزوی در سطح خارج و همچنین حداقل یک زبان خارجی آشنایی دارند. این اساتید هم‌اکنون در دانشگاه و همچنین دیگر دانشگاه‌های سطح کشور و حوزه مشغول فعالیت و تدریس می‌باشند. برخی اساتید از فارغ‌التحصیلان دانشگاه بوده که به عنوان هیئت علمی و یا مدرس، در دانشگاه به امر تدریس مشغول می‌باشند.

مجلات دانشگاه
این مجلات که به صورت تخصصی منتشر می‌شوند، شامل مجله علمی پژوهشی آموزه‌های قرآنی، مجله علمی پژوهشی آموزه‌های حقوق کیفری، مجله علمی پژوهشی آموزه‌های فقه مدنی، مجله علمی پژوهشی آموزه‌های فلسفه اسلامی و مجله اندیشه حوزه (پژوهش‌های اجتماعی اسلامی) می‌باشند.
گفتنی است در مجلات علمی- پژوهشی این دانشگاه، تاکنون 432 مقاله منتشر شده که 80 مقاله‌ی آن از اساتید و دانشجویان دانشگاه اسلامی رضوی بوده است که در همایش‌های ملّی و بین‌المللی ارائه شده است.

افتخارات دانشگاه
این دانشگاه در سال 1391 از سوی وزارت علوم به عنوان یکی از 7 دانشگاه برتر کشور شناخته شد.
همچنین39 عنوان از منشورات و محصولات پژوهشی دانشگاه در جشنواره‌های علمی کشوری و استانی حائز 60 رتبه گردیده‌اند که از آن جمله می‌توان به رابطه‌ی سببیت در حقوق کیفری، اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث، آسیب شناسی فهم حدیث، فقیهان امامی و عرصه‌های ولایت فقیه و جریان شناسی تفاسیر فقهی، همچنین از سال 1391 تا کنون نیز چندین رتبه برتر در المپیاد کشوری «الهیات و معارف اسلامی» و «حقوق» توسط دانشجویان این دانشگاه، کسب درجه علمی- ترویجی برای نشریه «پژوهش‌های اسلامی رضوی» اشاره کرد.
گفتنی است در سال تحصیلی 93-1392 نیز با توجه به اهداف توسعه‌ای و چشم‌انداز فعالیت‌های این دانشگاه، گستره و تنوع فعالیت‌های آموزشی افزایش یافته است و 6 رشته‌ی جدید در مقاطع مختلف به رشته‌های تحت پوشش افزوده شده است.

رشته‌های «فقه و مبانی حقوق اسلامی» و «اقتصاد» در مقطع کارشناسی، رشته‌های «ادبیات فارسی» و «زبان و ادبیات عربی» در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های «فقه جزایی» و «حقوق بین‌الملل اسلامی» به رشته‌های مقطع دکترای این دانشگاه افزوده شده است.
همچنین امسال 360 دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در لیست پذیرش این دانشگاه قرار گرفته‌اند

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید