۱۳۹۱-۰۹-۱۶

دکتر آذرشب: هیچ حادثه ای به اندازه عاشورا وارد شعر نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دکتر محمد علی آذر شب صبح امروز 5 شنبه در نشست علمی ادبی رجعت عشق که در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد در جمع طلاب و دانشجویان حادثه عاشورا را یک حادثه غیرعادی توصیف کرد و در چرایی وسعت این حادثه در ادبیات بیان داشت: حوادث دو گونه است یا عادی و یا طبیعی. حوادثی که وابسته به طبیعت گلی اینان است حوادث عادی وحوادثی که از دم خدایی سرچشمه می گیرد حوادث غیر عادی است.
وی با تمجید از زیبایی فوق العاده حادثه عاشورا خاطر نشان ساخت: هر حادثه ای که از دم خدایی سرچشمه می گیرد زیباست چون دم خدایی در آن تجلی یافته و خداوند زیبایی مطلق است و این زیبایی است که احساس و شعور انسان ها را به حرکت در می آورد و شعر هم از شعور است.
وی افزود:اگر شعور حرکت نکرد شعر به وجود نمی آید و شعری که بدون شعور به وجود اید از نظر نقد ادبی بی ارزش است و هرچه حادثه قدرت تکان دهندگی بیشتری داشته باشد بیشتر از دم خدایی سرچشمه گرفته و در نتیجه زیباتر است.
این استاد دانشگاه سپس با تاکید بر توجه به زیبایی حادثه عاشورا، نتیجه این توجه را خروج عاشورا از گفتمان مذهبی و تبدیل آن به گفتمان انسانی و جهانی دانست و گفت: اینکه افرادی مثل گاندی یا مسیحیان از امام حسین تمجید کرده اند به خاطر وجود همین زیبایی ها در حادثه عاشوراست.
آذر شب در ادامه سخنانش به گوشه هایی از زیبایی ها عاشورا اشاره و بیان کرد:در شب قبل از عاشورا امام حسین و زینب می دانند که فردا سرنوشتشان چیست و باید طبیعتا ناله و زاری سر دهند اما روایت های تاریخی نشان می دهد که امام در شب قبل به جای سر دادن ناله و زاری چه توصیه های زیبایی به حضرت زینب دارند و به این ایشان می فرمایند: یا اختا ذکرنی فی نافله اللیل و این نشان دهنده این است که در آن صحنه وحشتناک که کوه را به لرزه در می آورد این بزرگواران چه ثباتی داشته اند.
وی سپس به ماجرای رفتن حضرت عباس به کنار فرات و امتناع وی از نوشیدن آب اشاره کرد وآن را یکی دیگر از زیبایی های این حادثه عظیم دانست و اضافه کرد: همچنین امام حسین در شب عاشورا در حالیکه نیاز دارد تا یارانی داشته باشد اصحابش را جمع کرده و به آنها اجازه می دهد که بروند و آنهایی که رفتند کار عادی کردند اما آنهایی که ماندند تابلوی زیبایی کشیدند و حرکتشان از نفخت فیه من روحی سرچشمه گرفته است.
این استاد دانشگاه حضور عاشورا در شعر را نتیجه همین زیبایی ها عنوان کرد و بیان داشت:در تاریخ ادبیات عرب حضور عاشورا بسیار گسترده است و شاید این مسئله در مورد شعر شاعران عرب در نجف عادی باشد چون انان شیعه هستند اما با بررسی ادبیات عرب در می یابیم که این حادثه حتی در اندلس که توسط امویان فتح شده و فرهنگ اموی در آن حمکفرماست حضور گسترده ای دارد.
وی حضور عاشورا در ادبیات عرب معاصر را نیز چشمگیر توصیف کرد و افزود: این حادثه در شعر شاعران چپگرا مثل بدر شاکر السادات و جوهری نمود گسترده ای دارد و این ها ذقصاید تکان دهنده ای از عاشورا دارند که نتیجه تابلوی زیبایی است که عاشورا آفریده است.
در ادامه این نشست دکتر سعیدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تاکید بر این که در جای جای ادبیات فارسی عاشورا خودش را نشان داده تصریح کرد: تمام مولفه های اسلامی در زبان و ادبیت فارسی خودش را نشان داده و عاشورا یکی از این نمونه هاست.
دکتر مهربان رییس دانشگاه آزاد گلبهار دیگر سخنران این همایش بود که انقلاب اسلامی را ایجاد کننده ای فصل تازه ای در ادبیات دینی توصیف کرد و رعایت ادب کلامی در شعر آیینی را یک ضرورت برشمرد که لازم است همه شاعران به ان توجه داشته باشند.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید