در همایش «نظام بانکداری، اسلامی یا سرمایه‌داری؟» مطرح شد:
۱۳۹۳-۰۹-۱۲

نقد نظام بانکی کشور با حضور نماینده مجلس

همایش «نظام بانکداری، اسلامی یا سرمایه‌داری؟» دوشنبه 10 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام دکتر جواد ایروانی، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی و محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام جواد ایروانی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به سابقه بانکداری اسلامی، اظهار کرد: شروع بانکداری اسلامی در کشورهای متعدد از 40 سال پیش زده شد که نخستین بار در سال 1963 بانک اسلامی در مصر تأسیس شد و در کشور ما نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قوانینی در حوزه بانکداری اسلامی و بدون ربا به تصویب رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: متأسفانه امروز پس از 30 سال در کشور ما بانکداری اسلامی به شکل مطلوب مشاهده نمی‌شود. یکی از دلایل این است که دوره آرامش بعد از جنگ که مشکلات کشور کمتر شد به علوم تجربی و مهندسی توجه شد به طوری که امروز در بعضی از فن‌آوری‌های روز، ایران جزو برترین های جهان است اما درهمین شرایط نسبت به علوم انسانی مثل علوم اقتصادی غفلت صورت گرفته است.

محمدرضا پورابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با بیان اینکه امروز برای اقتصاد کشور و نظام بانکداری اسلامی احساس خطر می‌شود، اظهار کرد: در زمانی که بنده دانشجو بودم این دغدغه به این میزان جدی نبود اما امروز مجموعه‌هایی همچون دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام صادق(ع) در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

نائب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس با اشاره به این مطلب که چالش‌های گوناگونی در حوزه بانکداری کشور وجود دارد، بیان کرد: تأمین منابع مالی از جمله چالش‌های پیش‌روی نظام بانکداری ما به شمار می‌رود، لذا از مهم‌ترین موضوعات در مباحث اقتصادی، نظام تأمین منابع مالی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه بیش از 30 سال از تصویب قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا می‌گذرد، گفت: بر این اساس در سال 62 که این قانون به تصویب رسید مباحث اسلامی زیادی برای بانک‌ها وضع شد اما ماهیت بانک‌ها تغییر نکرد.

در ادامه مستند "فاکتور صوری" به کارگردانی سید مهدی کرباسی با موضوع نقد نظام بانکی نیز در این همایش اکران شد.

این نشست علمی با همکاری انجمن دانشجویی اقتصاد و بسیج دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید