در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد؛
۱۴۰۲-۰۲-۳۱

نشست بررسی سیر تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد

بانی ضبط دروس تفسیر مقام معظم رهبری در نشستی در دانشگاه رضوی به بیان خاطرات خویش از روزهای برگزاری درس قبل از انقلاب سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در ابتدای نشست بررسی سیر تفسیر مقام معظم رهبری مدظله العالی در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی به معرفی حجت الاسلام والمسلمین ربانی، بانی ضبط دروس تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد پرداخت.

وی بیان داشت: حجت الاسلام والمسلمنی ربانی مبارزی کم نظیر و بسیار خوش ذوق بوده که در آن زمان ضبطی تهیه کرده و به ضبط درس مقام معظم رهبری پرداخته و بعد متن درس را پیاده و دوباره درس بعدی را به دلیل نبود امکانات روی همان ضبط کرده است.

حجت الاسلام ربانی در این باره گفت: استاد یک حلقه از طلاب داشتند که من جزو آنها نبودم در مسجد قبله با حضور آقایان فرزانه شهید کامیاب و چند نفر دیگر درس می گفتند. اما زمانی که درس ایشان به مدرسه میرزا جعفر منتقل شد من هم شرکت و ضبط میکردم.

وی افزود: درس سوره انفال و توبه را پیاده کردم منتهی یکی از طلاب دفتر سوره انفال را گرفت اما از سوی ساواک دستگیر شد و دفتر از دست رفت حتی پس از انقلاب هم پیگیری کردیم اثری از ان نبود.

وی با اشاره به اینکه دفتر سوره توبه هنوز موجود است و این درس یکسال طول کشید از همکاری چند نفر با او و نیز دو جاسازی که در شیروانی مدرسه میرزا جعفر و یک مغازه در حوالی صحن انقلاب داشتند خبر داد.

حجت الاسلام ربانی با بیان اینکه در آن روزها حدود 17 سال داشته است اما قصد ترور شاه و تکرار کار میرزا رضا را با پنهان کردن یک اسلحه در قاب مفاتیحی در مغازه یاد شده داشته که به دلیل دستگیری حدود یک ماه پیش از سفر شاه موفق به این کار نشده است.

وی در ادامه از حضور گسترده اهل علم، طلاب و دانشجویان پای درس حضرت آقا سخن گفت که شبستان سمت راست و بزرگتر مدرسه میرزا جعفر پر می شد و آقایی به نام داوودی که تند نویس بود می نوشت و من هم ضبط و اصل نوار را شخصا پیاده می کردم.

حجت الاسلام ربانی در ادامه از ماموریتی که حضرت آقا برای انتقال مقداری پول به دور از چشم ساواک برای برادر امام آقای پسندیده سخن گفت که پول ها را بین نان سنگک پیچیده و به همراه همسر از مشهد عازم قم شده بود.

وی در ادامه به نماز جماعت های مسجد کرامت و احادیث خاصی که می خواندن و پوشش و رفتار و کردار حضرت آقا در آن زمان، انتقادات به ایشان و نوع تفکر و نگاه تقریبی  و ارتباطات با اهل سنت هم پرداخت.

در بخش دوم جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائی، دبیر علمی کنگره آموزه های قرآنی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به بیان مطالبی درباره تفاسیر حضرت آقا و جمع آوری آن در سایت ایشان و انتشار برخی از آنها نظیر تفسیر سوره حمد، تفسیر سوره بقره، تفسیر سوره برائت، مجادله، تغابن، جمعه، ترجمه بخشی از تفسیر فی ظلال پرداخت.

وی در ادامه از روش تفسیر ایشان که فراتر از روش نظریه تفسیری است نظیر شیخ طوسی که نظریه تفسیری دارد و یا علامه طباطبایی، سخن گفت و به مطالب ایشان در قرائت، تدبر و تفسیر و نظریه های قرآنی اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه روش تفسیر ایشان تفسیر اجتهادی جامع و بدور از تفسیر به رأی بوده از وجود گرایش هایی  سیاسی، اجتماعی و اخلاقی در آن سخن گفت و ادامه داد: بر خلاف عده ای که نگاهشان به آیات مثلا نماز جمعه  نگاه فردی است اما در مقابل برخی مثل حضرت امام، آقای طالقانی و حضرت آقا نگاه اجتماعی سیاسی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضائی بیان داشت: مبانی تفسیری ایشان عام و مورد قبول است نگاه ایشان نگاه جمعی و  قائل به قواعد کاربردی قرآن در زندگی هستند و روی آن اصرار دارند. قرآن را محور وحدت می دانند و قائل به سیاسی بودن، ضد استکباری بودن و مرجعیت علمی قرآن و قدرت تحول آفرینی آن در علوم هستند.

وی ادامه داد: ایشان از قاعده بطن گیری و استنطاق بسیار استفاده می کند و این قبل از آقای معرفت و آقای صدر بوده که آنها آن را تئوریزه کرده اند. ضمن اینکه قائل به تغییر علوم انسانی هستند هدایت قرآن را عام دانسته که  می تواند در علوم هم تأثیر بگذارد.

سازندگان:
منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید