دکتر طیب نیا در جلسه هم‌اندیشی با حضور ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد:
۱۳۹۹-۱۲-۰۲

باید نگاه اندیشمندان به حوزه وقف و امور خیریه تغییر پیدا کند.

نشست هم‌اندیشی ریاست محترم دانشگاه علوم اسلامی، رییس مرکز وقف، نذر و زیارت، رییس مرکز مطالعات پیشرفته علوم اسلامی با رییس پژوهشکده آلاء در تالار شیخ بهایی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، حوزه‌های همکاری فی مابین این دو نهاد علمی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این نشست، دکتر طیب‌نیا با اشاره به نبود الگوی مناسب علمی و عملی کار خیر در کشور گفت: امروز شاهد فعالیت هزاران خیریه در کشور هستیم  که به دلیل نبود الگوی مناسب علمی و عملی امور خیریه در کشور، متاسفانه موفق نبوده‌اند.
طیب نیا گفت: طبق آمارها ۱۰ دانشگاه برتر دنیا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد توسط خیرین اداره می‌شود و بودجه شان از وزارت علوم ما بیشتر است. یعنی خیرین به عرصه‌های نوین که جامعه به آن نیاز دارد ورود پیدا کرده‌اند. مسئله‌ای که ما از آن غافل مانده‌ایم.
رییس پژوهشکده آلاء تصریح کرد: شما می‌دانید که دولت صفوی با محوریت وقف اداره می‌شد. اما در حال حاضر جایگاه وقف در کشور ما چقدر است؟ شما می‌بینید که با اینکه چندین سال است که روی سند الگوی اسلامی پیشرفت کار شده است، اما روی مسئله وقف تاکید نشده است. این مسئله نشان دهنده این است که نظریه پردازان ما این حوزه را نمی‌شناسند.
وی افزود: پژوهشکده آلاء با همین رویکرد وارد عرصه شد و در حوزه دانش امر خیر اقدام به چاپ کتاب، مقاله، تحقیق و پژوهش کرد. همچنین اسفندماه سال ۹۵ اقدام به برگزاری اولین دوره همایش‌های ملی خیر ماندگار کردیم و با استقبال زیادی روبه رو شد  و در آینده نزدیک سومین همایش آن نیز برگزار خواهد شد.
وی ابراز داشت: شعار«هر ایرانی، یک نیکوکار» یکی دیگر از برنامه‌های ما در حوزه فرهنگ سازی است که کار خیر مختص پول‌دارها، مذهبی‌ها و غیره نیست و هر کس می‌تواند خیر باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان  در پایان گفت: حوزه امور خیریه از حوزه‌های بین رشته‌ای است و  پاسخ به مسئله‌های امروز دنیا نیازمند توجه داشتن به حوزه‌های میان رشته‌ای است و باید نگاه اندیشمندان به این حوزه تغییر پیدا کند. ما در پژوهشکده آلاء چهار رکن و هدف در نظر  گرفته‌ایم که عبارت‌اند از تولید دانش در امور خیریه، اصلاح الگوهای مدیریتی امور خیریه، تربیت نیروی انسانی برای امور خیریه و ترویج و فرهنگ‌سازی امور خیریه.

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید