۱۳۹۸-۰۵-۱۹

جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی دکتر ایروانی برگزار شد

دکتر جواد ایروانی دانشیار گروه علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی از طرح خود دفاع کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی با بیان طرح حجت السلام دکتر ایروانی چهاردهم مرداد در اتاق جلسات ساختمان شماره 2 برگزار شد.

در این جلسه دکتر ایروانی در ارائه طرح خود اذعان داشت واژگان به کار رفته در قرآن و حدیث، در کنار تطور لغوی خود، گاه در معنا یا کاربردی خاص، اصطلاح شده اند به گونه‌ای که خلط بین اصطلاح قرآنی، حدیثی و فقهی آن‌ها، خاستگاه برداشت‌های نادرست از آیات و روایات شده است.

وی در پاسخ این مشکل افزود : از این رو؛ واژه‌های مهم و تاثیرگذار، افزون بر بررسی دقیق مفهوم لغوی خود، نیازمند بررسی دقیق در سه محور اصطلاح خاص قرآنی ،  اصطلاح خاص حدیثی و اصطلاح خاص فقهی می باشد.

حجت الاسلام ایروانی به ذکر امثالی پرداخت و ادامه داد : بر این اساس، با یررسی برخي واژه های پرکاربرد (صلات، زکات، ربا، صدقه، قرض و ...) و نشان دادن نمونه‌هایی از خطا و اشتباه در برداشت که ناشی از خلط بین اصطلاحات گوناگون می باشد اهمیت جایگاه و توجه به حقیقت قرآنیه، روائیه و فقهیه و نقش آن در فهم دقیق معانی قرآنی اصطلاحات مذکور را نشان داده ایم.

پس از بیان این طرح دو داور از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی از جنبه های مختلف طرح را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

ناقد اول دکتر خرقانی در 5  محور اصلی این طرح را مورد نقد قرار داد. وی تعبیر حلقه مفقوده در عنوان را صحیح ندانسته و در بیان دلیل آن گفت زیرا در این عرصه مباحثی مانند وجوه و نظایرو تالیفاتی مانند مفردات قرآن و حدیث را داریم که همین بررسی های لغوی در آن انجام گرفته و حلقه مفقوده ای وجود ندارد.

حجت الاسلام خرقانی در دومین نقد خود با اشاره به این که در تحقیق شما استقرا تام صورت نگرفته است بیان کد پنج کلمه بررسی شده را نمی توان به بقیه کلمات تعمیم داد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه نقد خود این طرح را محکوم به عدم استفاده از مباحث جدید زبان شناسی کرد و از مباحث در زمانی ، هم زمانی و هم نشینی نام برد.

وی افزود در کلمه صلاة باید به هر دو ریشه « صلو» و « صلی» و تفاوت معنایی آن دو اشاره می شد.

پس از بیان نقد و دیدگاه های ناقد اول ، حجت الاسلام دکتر روشن ضمیر به عنوان دومین ناقد اذعان کردند   بحث شما بیشتر از نوع خلط مبحث است تا حلقه مفقوده.

وی در ادامه افزودند در نوشته شما برخی از کلمات و تعابیری که بررسی نموده اید مانند صلاة، حج، و صوم ثمره فقهی ندارد و از طرفی برخی تعابیر مانند ولایت، اهل بیت و . . .که کلماتی چالشی و دارای ثمره می باشد بررسی نشده است

و در آخر دکتر روشن ضمیر گفت باید توضیح می دادید که دلیل برخی از تفاوت های معنایی بین تعابیر قرآنی و حدیثی چیست

در پایان شایان به ذکر است جلسه کرسی نظریه پردازی ترویجی نشستی علمی است که با ارائه متن مکتوب صاحب نظر برای دفاع از نظر خود به همراه نقد ناقدان یا مباحثه علمی صورت می گیرد که جلسه مذکور در قالب عرضه و نقد دیدگاه علمی برگزار گردیده بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید