سی و ششمین؛
۱۴۰۰-۱۲-۱۷

کرسی علمی ترویجی خود شئ انگاری زنان و راهکارهای اسلام در مواجهه با آن برگزار شد

خود شئ انگاری زنان و راهکارهای اسلام در مواجهه با آن موضوع سی و ششمین کرسی علمی ترویجی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بود که ارائه و مورد نقد قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سی و ششمین جلسۀ کرسی علمی ترویجی با موضوع خود شئ انگاری زنان و راهکارهای اسلام در مواجهه با آن، ارائه خانم هاشم نیا دانشجوی دوره دکتری و نقادی حجت الاسلام والمسلمین دکتر خرقانی، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی و خانم رحیم پور ازغدی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی برگزار شد.

هاشم نیا رفتار ابزاری تعدادی از مردان جامعه با زنان را موجب پذیرش نگاه شی گرانه برخی از زنان به خودشان دانست که در روانشناسی پدیده ای شناخت رفتاری موسوم به  خود شی انگاری است.

وی با توجه به  آثار رفتاری و آسیب های اجتماعی این اختلال، تنها معرفی و پدیدار شناسی آن  به صورت میدانی را ناکافی و  مراجعه به  یک مکتب جامعه نگر و اطمینان بخش را لازم دانست.

هاشم نیا پژوهش خود را با روش تطبیقی و تحریری با  ریشه یابی و مطالعه عارضه در قرآن کریم پیش برده و به راهبردهای قرآنی مواجه با آن توجه کرده است. و در مهمترین مبانی خود شی انگاری، زنان از منظر قرآن، تخیل، تمایل به تفاخر و تبرج  مدیریت نشده در زنان را معرفی کرده است.

وی در بیان راهبردهای علمی قرآن برای پیشگیری و درمان، هویت بخشی به زن بر اساس الگو سازی او برای تمام  بشریت، تاکید بر تساوی  جایگاه عبودی و ظرفیت تکاملی زن و مرد و کنترل و محدود ساختن گرایش های بدنی و غریزی او را مطرح کرد.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خرقانی به نقد مطالب ارائه شده از سوی هاشم نیا پرداخت و گفت: بحث مفهوم شناسی به خوبی تبین نشده! مثلا خود شی انگاری را اگر به عنوان یک بیماری معرفی کنیم حد و حدود آن را باید مشخص کرد.

وی در ادامه بحث ضمن اشکال به واژه تخیل و تعریف خود شی انگاری، راهکارهای مقابله با آن را غیر عملیاتی و درمان را  فردی و عملیاتی دانست.

خانم دکتر رحیم پور ازغدی نیز در ادامه جلسه به عدم تطابق مطالب دینی و روانشناسی اشاره کرد وعدم تشخیص درست مخاطب آیات تبرج را با این بیان که برخی آقایان هم دچار تبرج می شوند تاکید کرد.

وی یک سویه نگری افراطی و انتقادات یک طرفه را با بیان نبود تحلیل انتقادی و فقط توصیفی از مشکلات مطلب ارائه شده دانست و به بی منبع بودن خیلی از مباحث و بعدا استفاده از منابع مادر را مطرح کرد.

در پایان هاشم نیا به تعدادی از اشکالات اساتید نقاد پاسخ داده و از مطالب ارائه شده دفاع کرد.

منبع:
روابط عمومی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید